Hartverzakking, Phillips FW750C.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Hartverzakking, Phillips FW750C.

Bericht door pompebled »

Mijn zwager heeft een Phillips combi-apparaat (dubbel cassettedeck, versterker, CD speler met drievoudige lade), dat tot voor kort probleemloos werkte, maar gezien de uitvoering al op leeftijd is.
http://audio.manualsonline.com/manuals/ ... _750c.html
Altijd in een kast gestaan, dus alles ziet er uit als nieuw.
Het apparaat werd de laatste tijd niet meer gebruikt, omdat tijdens het afspelen van CD of cassette er zo nu en dan een harde knal over de speakers kwam, op vol versterkervermogen, dus je schrikt je het lazerus...

De gebruikte versterker is een STK4182 II:
https://www.google.nl/search?q=stk4182i ... Htr_B1fJIM:
De chip is gemonteerd op een koellichaam bestaande uit een aluminium U profiel met stalen koelribben, met een bakje er overheen en een 40 mm fan in de behuizing die via een omleiding lucht over de koelribben blaast.
Bij huiskamer volume wordt de boel amper handwarm, dus de fan is bedekt met een laagje stof en heeft volgens mij de laatste decennia nooit gedraaid (zit niet vast, trouwens).

Wie heeft een idee wat deze knallen kan veroorzaken, ik heb de versterker een uurtje staan spelen met een CD er in en ik heb de knal precies één keer ervaren, da's niet leuk, kan ik je vertellen...

'Gelukkig' heeft m'n zwager de destijds meegeleverde speakers in gebruik, wanstaltige plastic dingen zonder enige demping met een 6,5" mid bas en een konus tweeter, dus de knallen zijn bij hem thuis niet zo heftig als bij mij, met m'n MTM aan 4 Ohm en een subwoofer.
BTW subwoofer; m'n zwager heeft zich nooit gerealiseerd dat zich op de FW750C een subwoofer uitgang bevond; als volslagen audio barbaar heeft 'ie altijd geluisterd naar geluid zonder de onderste beide oktaven, want het geluid van de meegeleverde speakers is om te janken.
Met betere speakers klinkt het best acceptabel, want mijn MTM gaan redelijk laag, toen ik m'n subwoofer er bij aansloot was de wereld geluidsmatig weer OK (op die heftige knallen na dan).

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 05 nov 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Hartverzakking, Phillips FW750C.

Bericht door ds23man »

Soms is het beter om iets weg te knikkeren en wat nieuws te kopen......
ray5150

Bericht door ray5150 »

Da's ook goed voor de economie.
De STK plak zal wel aan zijn einde zijn.
pompebled

Bericht door pompebled »

ds23man schreef:
Soms is het beter om iets weg te knikkeren en wat nieuws te kopen......
Ik kan (helaas) niet over de beurs van m'n zwager beschikken.
ray5150 schreef:
De STK plak zal wel aan zijn einde zijn.
Denk je dat de STK verantwoordelijk is voor de knallen?
Ze zijn nog op de markt voor een paar tientjes, dus dan zou de oplossing eenvoudig zijn, afgezien van de beperkte toegankelijkheid in de behuizing...

Groeten, Jan.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat er wat slechte soldeerverbindingen in zitten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als het afspelen van cassettebandjes een vereiste is, dan ben ik bang dat je ding open moet gaan trekken. Probeer nog maar eens wat te vinden met een deck ingebouwd.
pompebled

Bericht door pompebled »

Olaf Markus schreef:
Als je daarmee suggereert dat ik alle soldeerverbindingen moet nalopen, dan heb ik nog wel een klusje voor de boeg...
Met alleen de kunststof buitenzijde er af kun je namelijk nog nergens bij.

Niet zozeer het solderen, als wel het demonteren van de onderdelen om toegang tot de gesoldeerde zijden van de printen te krijgen.
De voedingprint en eindversterker zijn redelijk simpel te demonteren, maar de andere componenten (CD-speler, tuner en cassette decks) vereisen een volledig strippen van het apparaat.

Groeten, Jan.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst de soldeerpunten van die STK eens oversolderen. Daar is de grootste thermische belasting.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

pompebled schreef:
Olaf Markus schreef:
Als je daarmee suggereert dat ik alle soldeerverbindingen moet nalopen, dan heb ik nog wel een klusje voor de boeg...
Met alleen de kunststof buitenzijde er af kun je namelijk nog nergens bij.

Niet zozeer het solderen, als wel het demonteren van de onderdelen om toegang tot de gesoldeerde zijden van de printen te krijgen.
De voedingprint en eindversterker zijn redelijk simpel te demonteren, maar de andere componenten (CD-speler, tuner en cassette decks) vereisen een volledig strippen van het apparaat.

Groeten, Jan.
uiteraard alleen het versterkers gedeelte, daar vindt het probleem plaats, hoewel in dit geval de weggooi optie die al voorgesteld is misschien wel aantrekkelijker is. zo veel eer valt er niet aan te behalen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

pompebled schreef:
BTW subwoofer; m'n zwager heeft zich nooit gerealiseerd dat zich op de FW750C een subwoofer uitgang bevond.
Eigenaardig, volgens serviceblad heeft de 750 maar enkel L en R uit.
Er is een 790 met L,R, SR, SL en Center.
In de 750 zit dan ook maar 1 zo'n STK module en in de 790 twee.
Stelt zich de vraag, welke is 't nou en komt de knal uit elk kanaal ?
Als 't nml een gemeenschappelijke knal is dan zal 't wel niet een van de eindverstekers zijn.
Want om een eindvesterker te vervangen die niet stuk is :(
Je kunt ook nog dat deuntje van Haydn met de paukenslag opzetten, valt de knal niet zo op :lol:
Anne
Bijlagen
meer.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Brr, wat een wanstaltige plastic vormgeving... :-&
philips_fw750c_mini_hifi_system_19738761.jpg
Maar inderdaad, veel eer valt hier niet aan te behalen.
Zo'n ding demonteren is ook een hele exercitie. ze zijn namelijk over het algemeen niet echt service vriendelijk opgebouwd.
Hoeft ook niet, want het is als wegewerp spul ontworpen.

Een slechte soldeer verbinding is een mogelijkheid. vaak zitten de printen ook onderling verbonden met stugge flatcable met connectoren die voor eenmalig gebruik geschikt zijn.

Zou er niet teveel geld insteken, voor een paar tientjes heb je op marktplaats of bij de lokale kringloop iets vergelijkbaars.
pompebled

Bericht door pompebled »

Bij het openen en sluiten van de CD lade genereert de schakelaar ook nog de nodige luidruchtige knap- en knettergeluiden, waar ik m'n vrouw (en mezelf natuurlijk) geen genoegen mee deed.
Het lijkt erop dat ook de mechanische schakelaars ook nog stoor impulsen genereren, want na het sluiten gaat het plateau voor de drie CD's ook nog roteren om de af te spelen CD onder de laser te draaien.

@Anne; er zit toch heus een werkende sub-out op deze versie.
De knal komt uit beide speakers, dus de eindtrap zal niet stuk zijn, waarschijnlijk zijn de erg stug geworden flatcables tussen de verschillende componenten, in samenwerking met luidruchtig geworden schakelaars de grootste boosdoeners.

Ondanks z'n leeftijd ziet het apparaat er inwendig (koppen cassettedeck e.d.) nog als nieuw uit, het is duidelijk heel weinig gebruikt, zonde dat door de toegepaste assemblage methode de boel 'voortijdig' kuren krijgt waardoor je als gebruiker de stuipen op het lijf gejaagd krijgt.

Ik zal m'n zwager op de hoogte stellen van z'n toekomstige aanschaf van nieuw audio materiaal.

Groeten, Jan.
Plaats reactie