Pagina 1 van 3
Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 11:59
door toetertje
Ik speel met het idee om een hele nette voeding te bouwen.
Ik heb nog een paar autoversterkers liggen, die ik af en toe
pak om even lekker te genieten. De versterkers hebben voor
voor mij emotionele waarde, en iets magisch.
Nu ben ik het gesleep met accu's een beetje zat, en zou ik
de versterker uit zijn jasje willen halen, en in een gewone
behuizing met voeding willen bouwen.
Ik zou daar dus een hele nette voeding voor willen bouwen.
Ik zit dan te denken aan 15 ampere, aan 14 volt.
Om maar een beginnetje te maken, eerst de trafo.
Krijg ik uit een 12 volt trafo, na gelijkrichting nog 14 volt onder belasting?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 14:22
door Ah!buis
Nee dus.Nou ja, ongestabiliseerd wel maar waarschijnlijk brom .
Welke versterker is 't ? Vermoedelijk zit er een (schakelende) omvormer in die van 12V een hogere maakt voor de versterker.Kun je beter meteen de versterker voeden, met meer volts en minder amperes.
Anne
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 14:29
door toetertje
Het gaat om b.v. een sinfoni amplitude 90.2x.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik weet niet of ik de print van de versterker zelf aan wil tasten.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 14:45
door ray5150
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 15:55
door Olaf Analogue
Eigenlijk zou je zo iets moeten hebben, volledig gestabiliseerd.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 15:59
door Ah!buis
Je hebt voor 15A veeleer twee stuks van zoiets nodig
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... -714a.html
of iets goedkoper,
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... -714a.html
En dan een soort schakeling van circuitsonline waar Ray mee kwam bijv.
Anne
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 16:01
door ray5150
Overigens denk ik dat als je daadwerkelijk een conventionele voeding wil die 15 Ampere continu kan leveren dit een vrij prijzige en forse zaak gaat worden.
Ik snap dat die dingen bij 12 a 14 Volt erg veel stroom lusten, aan de andere kant ga ik ervan uit dat bij redelijk normaal huiskamer gebruik het stroomverbruik niet meer dan een paar Ampere zal zijn.
Deze transformator zou ook kunnen :
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 225va.html
Zo'n SMPS zoals Olaf hierboven laat zien is ook een mogelijkheid.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 17:04
door Henkjan
ik gebruik voor testen etc een 4 kanaals auto versterker, en die voed ik met een 12A Meanwell SMPS (ingesteld op 14V).
Dikke 1F cap er tussen, dat dan weer wel.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 17:10
door Pjotr
Henkjan schreef:ik gebruik voor testen etc een 4 kanaals auto versterker, en die voed ik met een 12A Meanwell SMPS (ingesteld op 14V).
Dikke 1F cap er tussen, dat dan weer wel.
Start ie daarmee op dan? Veel SMPS'en starten niet op daarmee omdat die C te lang een kortsluiting blijft. Truck is dan om de condensator eerst op te laden via een 2,2 ohm weerstand bij inschakelen en later de weerstand te overbruggen als de C op spanning is.
Overigens 13,8V "bakkie" voedingen met een flink amperage te kust en te keur.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 17:41
door Henkjan
het is een redelijk bij de tijds auto ding met wat electronica er op die o.a. de inrush tijdens t laden beperkt want de SMPS heeft er geen moeite mee. eerder had ik een wat eenvoudiger ding, en daar hoorde je de beveiliging van de SMPS 2 tot 3 keer ingrijpen als die voor t eerst startte. voor dat ding liet ik dus de voeding aan staan en zette de amp alleen uit met de remote van de versterker, als die niets hoeft te leveren verbruikt zo'n Meanwell toch niet veel.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 17:55
door toetertje
Die smps van olaf is zeker 1 die het klusje kan klaren.
Maar smps en audio, daar zijn de meningen over verdeelt.
Zo'n bakkie voeding heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd,
maar dat gaf vaak weer een brommetje.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 18:19
door Ah!buis
toetertje schreef:Die smps van olaf is zeker 1 die het klusje kan klaren.
Maar smps en audio, daar zijn de meningen over verdeelt.
Zo'n ding voor in de auto heeft toch voorzieningen om storingen zoals alternators enz. tegen te houden ?
Heeft ie aan een schakelende voeding een makkie.
Anne
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 19:16
door ray5150
toetertje schreef:Zo'n bakkie voeding heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd,
maar dat gaf vaak weer een brommetje.
Goed mogelijk, die dingen hebben dan ook vaak niks aan storingsonderdrukking aan boord.
trafo, brugcel, elco. daar moet je hem mee doen.
Dat is dan weer het voordeel van zelfbouw, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: za 04 nov 2017, 23:34
door toetertje
Ik had ook wel in gedachten om iets moois te maken.
Mooi ringkern trafootje paar mooie diodes, snubbertje en oversized caps.
Maar ja, die 15 ampere wordt dan toch wel een dingetje.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 12:48
door ray5150
Het moet vooral heel erg degelijk gebouwd zijn. (meerdere) elko's met schroefaansluitingen, geperste of gesoldeerde kabelogen.
Flink dikke bekabeling zoals ook in de car hifi gebruikt word. dat werk.
Brugcellen met schroefaansluiting zijn vrij zeldzaam. dan ga je meer naar het industriele werk toe.
Maar goed, niets is onmogelijk, zolang je er maar genoeg geld tegen aan smijt.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:00
door Pjotr
Het idee van Henkjan is helemaal niet zo slecht:
https://www.eoo-bv.nl/voeding-inbouw/16 ... -13-5.html of een 250W/15V exemplaar. In een beetje car-amp zit tenslotte ook weer een SMPS ingebouwd. Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:14
door ray5150
Pjotr schreef:Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Dat is zeker een punt. dit is lichter, compacter, meer kans op slagen, en ik denk ook dat dat hier de benodigde beveiligingen ingebouwd zitten.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:28
door Olaf Analogue
Ik weet niet waar je woont, maar ik kan best één voeding missen.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:41
door toetertje
Regio Enkhuizen. Misschien Alphen?
Wat zijn de afmetingen van die voeding?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 14:22
door Pjotr
ray5150 schreef:Pjotr schreef:Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Dat is zeker een punt. dit is lichter, compacter, meer kans op slagen, en ik denk ook dat dat hier de benodigde beveiligingen ingebouwd zitten.
En ik geef juist deze als voorbeeld omdat er geen fan in zit maar met convectie koeling werkt. Het zijn meestal juist de fannetjes die na een jaar of wat de geest geven (en lawaai maken). En voor audio kan dat ook prima omdat ze nooit continue onder full load werken. Gemiddeld hooguit op 1/10 daarvan.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 15:07
door Olaf Analogue
De afmetingen zijn globaal 24 breed, 17 hoog en 7 dik. ik ga niet naar Alphen.
hij kan eventueel op de post.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 16:20
door ray5150
Dat is een heel mooi gebaar van Olaf.
het lijkt me ook een beste voeding, degelijke kwaliteit.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 16:26
door Pjotr
Beslist en zeker ook kwalitatief een stuk beter dan de Meanwell.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 16:50
door toetertje
Natuurlijk wil ik graag gebruik maken deze super aanbieding.
Dan rest mij nog 2 vraagjes,
hij geeft nu 15,75 volt. Is dat nog een beetje bij te regelen,
of zakt dat onder belasting nog iets in?
Heeft het zin om tussen de voeding en de versterker nog wat extra buffer te zetten?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 16:56
door Olaf Analogue
dit is inderdaad een onbelaste meting, die valt altijd iets hoger uit.
Ik zou het eerst zonder buffer proberen, als het goed is is het goed.