Pagina 1 van 2
Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:09
door ShApeBE
Aangezien ik opzoek was achter wat beter geluid dan de speakers van mijn televisie, was ik aan het rondkijken voor een vloerstaander van de bekende merken. Deze vielen nogal duur uit, en na wat onderzoek ben ik ook zelfbouw gaan overwegen.
Ik wou niet onmiddelijk een vloerstaander bouwen maar eerst iets kleiner/goedkoper proberen.
Zo ben ik bij de OS uitgekomen, deze kon ik eventueel later toch nog altijd gebruiken.
Aangezien we in de interieurbouw zitten, had ik de kast vrij snel klaar. Hiervoor vochtwerende mdf van 22mm gebruikt.
De Crossover was een klein beetje moeilijker, maar na eens snel aansluiten met de luidsprekers blijkt alles te werken.
Nu wil ik vandaag alles inbouwen, en blijkt bij alle twee de boxen enkel geluid uit de tweeter te komen, niets uit de woofer.
Na controle bleek de +woofer aangesloten op de - tweeter. (deze moesten dus omgedraaid worden)
Na nog eens testen blijkt de woofer goed te werken maar er komt nu geen geluid uit de tweeter.
Aangezien alles voorafgaand aan het inbouwen werkt. Uit de tweeter kwam bij het mis aansluiten geluid. Na het correct aansluiten werkt enkel de woofer (het klonk alleszins niet slecht, maar ik hoor de tweeter niet en als ik mijn vinger er tegen houd voel ik niets.)
Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten? Iemand een idee?
Mvg, ShApe
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:47
door hannesie
Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:52
door blissard
Kan ook de tweeter even gauw opgeblazen hebben. Haal de tweeter eens los en controleer deze met multimeter en/of penlite.
Crossover componenten kapotmaken is niet eenvoudig. Verwacht dat dat ook niet gebeurd is.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 18:14
door ShApeBE
blissard schreef:Kan ook de tweeter even gauw opgeblazen hebben. Haal de tweeter eens los en controleer deze met multimeter en/of penlite.
Crossover componenten kapotmaken is niet eenvoudig. Verwacht dat dat ook niet gebeurd is.
Ik zou deze idd eens moeten checken, toen deze verkeerd aangesloten was kwam al het geluid er enkel via de tweeter eruit, dus hij werkte alleszins.
Bij alle twee is het trouwens hetzelfde probleem.
Ik weet dat mijn soldeer skills niet bijzonder zijn, het was ook de eerste keer...
Ik zal morgen nog proberen om op de achterzijde van de crossover de componenten uit te tekenen, het ziet er ingewikkeld uit, maar het is op een bestaand ontwerp gemaakt, waarvan zelfs een gespiegelde afbeelding bestaat. ( het zou me verwonderen moest er in de crossover een fout zitten)
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 21:19
door Ah!buis
hannesie schreef:Dat is wel bakken en braden aan de onderzijde, op de 1 of andere manier krijg ik het idee dat er iets krom zit, maar waar!!!!??
Voor wat beter zicht ?
Anne
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 21:52
door toetertje
Gaat het bij l2 en c3 wel goed?
De spoel krijgt aan de ene kant een plus, en aan de andere kant ook via c3.

Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 22:49
door Ah!buis
toetertje schreef:Gaat het bij l2 en c3 wel goed?
De spoel krijgt aan de ene kant een plus, en aan de andere kant ook via c3.

Ook nog schematje erbij ?
Lol kan niet op
Anne
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: zo 22 okt 2017, 23:12
door markbakk
Op zich lijkt me dat het schema van Anne wel kan kloppen. C3 en L1 vormen een zuigkring om een resonantiepiek bij de woofer te dempen.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 0:49
door John P
Je bedoelt C3 en L2 natuurlijk. Het lijkt wel alsof de tweeter heel hoog gefilterd wordt, maar daar zal wel over nagedacht zijn.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 7:30
door ray5150
ShApeBE schreef:Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten ?
Die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
Het is eerder goed mogelijk dat de tweeter overbelast is geraakt. zoals eerder opgemerkt deze even controleren met een multimeter op weerstandsmeting en een penlite batterij.
Als dat goed is in ieder geval de tweeter niet defect.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 10:24
door ShApeBE
Anne bedankt voor al je werk! Zo moet ik het vanavond niet doen.

(alleen een klein foutje bij de aansluiting van de grote spoel?)
Hieronder de juist afbeelding?
ray5150 schreef:ShApeBE schreef:Is het mogelijk dat ik iets in de crossover kapot gemaakt heb bij het mis aansluiten ?
Die kans lijkt me verwaarloosbaar klein.
Het is eerder goed mogelijk dat de tweeter overbelast is geraakt. zoals eerder opgemerkt deze even controleren met een multimeter op weerstandsmeting en een penlite batterij.
Als dat goed is in ieder geval de tweeter niet defect.
De weerstand heb ik voorlopig nog niet kunnen testen, de test met de batterij brengt een ruisgeluid voor zoals je bijvoorbeeld op de radio hoort.(niet heel luid). Dus denk ik dat we er vanuit kunnen gaan dat de tweeter van niet kapot is. (ik heb trouwens ook geen plofje gehoord toen ze verkeerd aangesloten waren, alle muziek kwam toen gewoon uit de tweeter).
Ik ga misschien een topic aanmaken op parts-express aangezien paul carmody daar regelmatig antwoord op vragen. Misschien is het de bedoeling dat deze inderdaad enkel de heel hoge tonen weergeeft. (alleen hoor of voel ik ze niet

)
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 10:41
door ray5150
Aan de hand van de componentwaardes moet het vrij simpel zijn om te bepalen wat de crossover-frequenties zijn.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 12:31
door Lohengrimas
Wel mooie kassies, trouwens. Is dat gewoon groene MDF met lak eroverheen? En heb je hiervoor een CNC-frees gebruikt?
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 13:29
door ShApeBE
Lohengrimas schreef:Wel mooie kassies, trouwens. Is dat gewoon groene MDF met lak eroverheen? En heb je hiervoor een CNC-frees gebruikt?
Het was groene vochtwerende mdf van 22mm dik. Na samenstellen hebben ze een laag plamuurvuller gekregen + 2 lagen hoogglans 2-comp. Op de foto's zijn ze wel nog niet gepolierd, nu zien ze er nog beter uit. De Hoogglans is voor (kleine) verbetering vatbaar, maar veel beter zal ik ze niet krijgen. Hoogglans bij onze lakker wordt gerekend à €180/m2, dus dit was me ook wat teveel.
De kasten zijn idd met de cnc gemaakt. Alles behalve de achterzijde is in verstek gemaakt, de achterzijde is een wegneembaar paneel in een slag.
Eerst is de omkasting gemaakt, waarbij er deugels in het verstek zitten. Wanneer de lijm droog was is het voorpaneel erop gelijmd.
Als ik de crossover componenten wil meten heb ik dus een multimeter nodig (die hebben we nog niet), alleen wat kan ik allemaal controleren?
Meet ik bij de weerstanden de weerstand?
Wat meet ik bij de capcitors?
Wat meet ik bij de spoelen?
Kortom welke instellingen heb ik nodig bij gebruik van een multimeter.
En dien ik alle componenten los te maken om dit te kunnen meten, of kan ik deze meten zoals de crossover er nu uitziet op de foto's hiervoor?
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 14:31
door SARK
Waar woon je? Misschien is er wel een forumlid met een LCR-meter waar je even langs kunt om het filter door te laten piepen.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:00
door ShApeBE
SARK schreef:Waar woon je? Misschien is er wel een forumlid met een LCR-meter waar je even langs kunt om het filter door te laten piepen.
België, In de buurt van Waregem.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:00
door SARK
Oei, da's net even te ver fietsen voor mij

Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:16
door John P
Dat is toch vlakbij Bevergem?
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:27
door ShApeBE
John P schreef:Dat is toch vlakbij Bevergem?
Haha
Bevergem ligt op een klein half uurtje rijden ja.

Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:39
door Henkjan
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 16:08
door Ah!buis
Kwam ook al zo bekend voor

, in de buurt van Aat
Anne
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 16:10
door Ah!buis
.
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 16:22
door ShApeBE
Ik ben even de weg kwijt waar dit topic naar toe gaat.
Eerste onbestaande dorpen(wel leuk dat zelf mensen uit maastricht dit weten.), dan naar het commando centrum van de navo. (ik was 12 en had een stoere naam nodig, voor wolfenstein ET , ja!)
Iemand die dit topic terug op het juiste pad krijgt, en me eventueel wat verder kan helpen .
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: ma 23 okt 2017, 17:11
door ray5150
ShApeBE schreef:
Als ik de crossover componenten wil meten heb ik dus een multimeter nodig (die hebben we nog niet), alleen wat kan ik allemaal controleren?
Meet ik bij de weerstanden de weerstand?
Wat meet ik bij de capcitors?
Wat meet ik bij de spoelen?
Kortom welke instellingen heb ik nodig bij gebruik van een multimeter.
En dien ik alle componenten los te maken om dit te kunnen meten, of kan ik deze meten zoals de crossover er nu uitziet op de foto's hiervoor?
Met een gewone multimeter meet je over het algeheel wisselspanning, wisselstroom, gelijkspanning, en gelijkstroom. en vaak ook weerstand.
Soms ook condensatoren, hangt af van het type.
Om spoelen en condensatoren te meten gebruik je een LCR meter. daar kun je spoelen en condensatoren mee meten. en zijn echter ook multimeters die dit kunnen, vaak zijn de wat duurdere types ook de wat meer uitgebreidere.
Hier is wat meer uitleg te vinden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_(component)
Doordat de componenten in jouw filter met elkaar verbonden zijn bestaat de kans dat de meting daardoor beinvloed word, dus het beste is inderdaad om componenten apert van elkaar te meten. (een zijde losmaken)
Maar de kans dat door het verkeerde aansluiten een spoel of condensator sneuvelt is absoluut minimaal, of je moet er netspanning op zetten...
Re: Overnight Sensations build (+probleem)
Geplaatst: di 24 okt 2017, 16:28
door ShApeBE
Kan ik voor het testen van de tweeter deze op zeer laag volume rechtstreeks aan de receiver hangen?
Als deze muziek zou spelen dan kan ik er van uit gaan dat het probleem dan in de crossover zit?