yamaha RX-V730RDS

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johanbokkers

yamaha RX-V730RDS

Bericht door johanbokkers »

Hallo
misschien zit ik wel op het vekeerde vraag sorry anders daar voor.
Heb een probleem met een versterker yamaha rx-v730rds gaat niet meer aan druk standy oranje display licht op en gaat direct weer uit , heb er wel een service manual bij maar kan de fout niet vinden zo voeding zit een relais wat klikt bij het aan zetten heb daar alle onderdelen al gecontroleerd waardes kloppen tot nu toe ook voedings print gecontroleerd geen esr verloop op de elco`s en ook geen bolle elco`s .
krijg het idee dat het ergens anders moet zitten in een of andere aan sturing (kan de spanningen dus ook niet controleren omdat ie dus niet aan gaat)
heb al veel gelezen en gezocht op internet maar word er niet veel wijzer van nieuwe yamaha versterkers hebben veel een condensator kapot in de voeding maar bij mij kloppen ze allemaal evv blog c405 .
hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ah!buis

Re: yamaha RX-V730RDS

Bericht door Ah!buis »

Welkom hier ! :D
Eerste probleem, tot hoever gaat de kennis, maw wat heeft zin om uit te leggen :? .Ik doe een poging O:) .
Meestal is er iets mis met een eindversterker, meest kwetsbaar.Maar er zitten 'r vijf in en de beveiliging is gemeenschappelijk.
Als je C138 (4,7µ) kortsluit is de stroombeveiliging weg.Met C135 (100µ) is de beveiging tegen gelijkspanning op de uitgang weg.Die test met korstsluiten enkel zonder LS's !
Als het toestel dan wel opstart weet je al wat voor soort oorzaak (stroom of spanning) Hoewel een stroomstoring meestal gepaard gaat met spanning op de uitgang, dubbele foutmelding.
Eenmaal onder spanning kun je gaan meten om de oorzaak te vinden :sure:
Anne
johanbokkers

Hallo Ah!buis
bedankt alvast ga het proberen laat nogwel wat horen
mvg johan
johanbokkers

Hallo Anne

heb C138 even kortgesloten display ging aan maar weerstand r233 ging in rook op dus het gaat niet goed heb de waarde even gekeken 10 ohm 1 watt toen even schema gecontroleerd stond onder new parts 33 ohm 1watt zullen ze wel veranderd hebben heb hem nu mooi uit elkaar liggen ga dus eerst maar eens de eindtoren na kijken.
mvg johan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

johanbokkers schreef:
Hallo Anne

heb C138 even kortgesloten display ging aan maar weerstand r233 ging in rook op dus het gaat niet goed heb de waarde even gekeken 10 ohm 1 watt toen even schema gecontroleerd stond onder new parts 33 ohm 1watt zullen ze wel veranderd hebben heb hem nu mooi uit elkaar liggen ga dus eerst maar eens de eindtoren na kijken.
mvg johan
Met die heel kleine cijfers heb ik het niet goed gezien :oops:
Het is C132, niet C138 (trouwens C138 is 100µ niet 4µ7)
Met C138 sluit je de voeding voor de ventilator kort, verbrandt de toevoer weerstand.
En 10 of 33ohm maakt hier niet veel uit, is meer als een zekering, brand door als er sluiting is voorkomt schade aan de rest.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne
Ok display lichte wel langer op , ben denk ik al wat verder omdat het ding nu mooi uit elkaar licht kan ik bij het meeste bijkomen heb inmiddels ondekt dat Q957c en Q957a defect zijn en deze zijn volgens mij voor de voeding bedoeld .
ga vandaag de eindtoren maar eens nameten .
vroeger was het iets makkelijker vind ik power knop indrukken en als je dan die klik niet hoorde keek je gewoon de eindtrap na nieuwe torren of Ic plaat erin en dan deed ie het meestal weer.
ik weet niet wat er met deze versterker is gebeurd is niet van mij maar krijg er langzaam wel een rare gedachte bij misschien hebben die lui wel bliksem inslag gehad ofzo.
kijk wel verder bednakt voor het reageren Anne
mvg johan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hé ja, er zit nog een zesde eindversterker in voor mid-achter. Niet bij de vijf anderen maar afzonderlijk (zeker ook modellen zonder ?) en ook verbonden aan de gemeenschappelijke beveiliging.
Als die eindtransistors stuk zijn zit 't er dik in dan Q955 en Q956 mee tenonder zijn gegaan.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne
klopt deze zijn ook stuk (dus die 2 die jij zegt) q958 is heel ga het hele printje wel even controleren.
Heb alle eindtoren van de versterker doorgemeten zijn allemaal heel ook geen sluiting tussen C en E .
zou dus de versterker weer in elkaar kun zetten en dan testen of ie het doet zonder dat andere printje omdat deze los aan te koppelen is met stekkertjes .
mvg johan
johanbokkers

Hallo Anne
probleem blijft nog hetzelfde gaat niet aan heb de print eruit gelaten met de kapotte transistoren erop , moet ik de rest die voor de eindtorren maar eens gaan controleren of toch c132 of c135 maar eens kortsluiten en dan kijken hoe het verder gaat word deze week niks meer ga er volgende week mee verder .
even nadenken en het schema nog eens goed bekijken .
mvg johan
johanbokkers

heb c132 kortgesloten gebeurd niks display blijft het zelfde doen
heb c135 kortgesloten heb plus en min spanning gaat hoger als ik de knop van standby indruk hoor ook dat geluid van het voedings relais schakelen maar display gaat weer uit en hoor volgens mij een klein relais weer afvallen .
begint niks te roken of zo ook geen gelijk spanning op de uitgangen van de luidsprekers .
heb wel spanning bij indrukken standy plus en min 45 volt (c135 kortgesloten)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er zitten twee relais, een om de hoofdvoeding in te schakelen, geeft idd rond 45volt plus en min.
Het andere relais schakelt de LS's los (vermoedelijk bij begin tegen ploppen) en als er iets mis is.
Kortsluiten C132 voorkomt afschakelen door teveel stroom in de eindtorren.Gaat meestal samen met teveel gelijkspanning op de uitgang.Daarop reageert dan de schakeling met C135 zodat C132 of C135 alleen kortsluiten ook meestal uitschakelen niet voorkomt.Beide tegelijk kortsluiten zet alle alarmdingen buiten werking.
Als er al een versterker met kapotte transistors is zouden er best nog zijn, alle versterkers zitten op één bewaking.
Dat je de 40volt krijgt en de relais klikken doet vermoeden dat de voedingen in orde zijn.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne
zou dus de ingangen kunnen zoeken van de versterker dus eind versterker en daar dus een signaal (geluid of toon generator) op kunnen zetten en dan horen of er geluid uit komt.
Vraag heb jij mischien nog zo een tip hoe ik dat display weer aan de gang krijg.
of zou dat kunnen zitten in dat chips gedeelte van die versterker dan houd het namelijk op voor mij word dan veel te moeilijk .
ray5150

Bericht door ray5150 »

johanbokkers schreef:
vroeger was het iets makkelijker vind ik power knop indrukken en als je dan die klik niet hoorde keek je gewoon de eindtrap na nieuwe torren of Ic plaat erin en dan deed ie het meestal weer.
Klopt. die moderne HT receivers hebben 2 voedingen tegenwoordig. 1 kleine die altijd onder spanning staat en de RC ontvanger van spanning voorziet. (standby)
Als die een signaal ontvangt (of als je de powerknop indrukt) word pas de hoofdvoeding voor de versterkers en dergelijke ingeschakeld.
johanbokkers

Hallo Ray
zou daar het probleem dus nog kunnen zitten heb op ic 442 out 5volt staan en 12 volt op de ingang (gemeten met analoge meter)
ga morgen even de rest met meten met digitale meter .

bedankt alvast allemaal die tot nu geholpen hebben
mvg johan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

johanbokkers schreef:
Vraag heb jij mischien nog zo een tip hoe ik dat display weer aan de gang krijg.
Normaal, als beide beveiligingen niets melden, blijft het toestel aan.
Kan ook dat de schakeling rond die beveilgingen zelf iets mis doen.
Dus de twee C's kortsluiten en meten of de bedoelde "veilig" signalen er zijn, dat is PRI op nul en PRD op +5V.Mag wel ½ volt afwijken.
Anne
Bijlagen
PRx.jpg
johanbokkers

Hallo Anne
PRD is 1.666 volt en PRI is 0.086 volt dus niet goed
kun jij me eventueel zeggen waar dat beveiliging circuit zit dan ??
Had c132 en c135 doorverbonden zoals je al eerder zij
mvg johan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De PRI zit laag genoeg.PRD deugt dus niet.Mogelijjke oorzaken,
- de +45volt bovenaan R240 is mis (was bij de voeding wel goed)
- Q137 , Q138 of D442 lekken
- pin 97 IC441 mis (hopeloos)
- R240 (470k) verlopen
- voltmeter te laagohmig (meten op deler 470k - 100k)
- nog iets vergeten ? :lol:
Zoek maar uit :-&
Anne
Bijlagen
pdo.jpg
pdo.jpg (17.06 KiB) 537 keer bekeken
johanbokkers

Hallo Anne
zou dus heel goed kunnen dat deze versterker (is niet van mij) bliksem inslag of iets dergelijks heeft gehad en dat het dus gewoon hopeloos is om er verder nog tijd in te steken .
want als je een gewone versterker hebt zoals vroeger zonder standby dus gewoon nederlands aan en uit knop en hij deed het dan niet meer dan deed je er een paar nieuwe eind torren in, en zoals jij ook al zijn keek je dan ook die transistor ervoor gewoon even na en dan in 99 van de 100 keer deed ie het weer.
word gewoon te moeilijk voor mij dit spul kan me beter gaan bezig gaan houden met zon simpele LM 3886 ic audio
bedankt nog weer voor het helpen ga nogwel even die dingen nakijken wat jij zij , misschien dat je ook wel zegt dat ik het beter kan op geven
mvg johan
johanbokkers

Hallo Anne en alle anderen
Q137 heel
q138 heel
d442 vervangen weet niet of ie kapot was gewoon nieuwe opgezet
r240 vervangen was 493,6 Kohm nieuwe is 469,7 Kohm
Wat ik nog steeds raar vind is dat alle spanningen er zijn plus 45 volt min 45 volt plus 5 min 5 plus 12 min 12
en als ik standy by in druk op dat moment kan ik ook schakelen tussen cd dvd tune harden en zachter zetten maar verder dus niks , stop er dus maar mee word niks meer denk ik
o ja prd is nu 4,4 volt pri is 0,5 volt
mvg johan
Ah!buis

aRe: yamaha RX-V730RDS

Bericht door Ah!buis »

Dus de alarmtoestand is weg en geen geluid. Een "mute" schakeling met fout (nog niet naar gezocht) of LSrelais iets mis. Voor als je nog moed hebt.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne

bedankt weer voor de info alleen het display dus alles wat zichtbaar moet zijn brand nog steeds niet alleen als je de standby knop indrukt maar display gaat meteen weer uit net als in het begin .
maar ga er wel weer even mee aan de gang moet ik dus eerst heel snel even kijken of de mute aan staat .
wel raar dat het display alleen aan gaat als je de standby in schakelt en dan meteen weer uit gaat ook 5 volt dus op die diode 442

mvg johan

normaal als alle spanningen aanwezig zouden zijn dan zou het display toch ook moeten gaan branden . :goeie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het wordt ingewikkeld.De 5 volt op D442 kmt van de + voeding van de versterker.Als die er is en de 5 volt zakt toch in dan kan dat enkel door de verbinding met de controller.En dat is een ingang, normaal met beveiligings diodes in de chip.Als de chip zonder spanning valt trekt die, via die diodes de pinnen naar de nul.Zou de voeding van de controller iets mis hebben ? Komt via IC442 (ja ook 442),= een kleine +5V stabilisator.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne
Misschien domme vraag is er een manier dat ik die stomme standby knop over bruggen kan , en dat gewoon het ding aan zetten als er spanning op komt net als bij apparatuur uit mijn tijd 1957 zet mijn spul hier thuis ook nog steeds gewoon uit met de aan en uit knop .
snap het nut niet van die apparatuur met een standby knop ja alleen voor de afstand bediening dus maar verder heb je er niks aan .
heb vroeger nog zo`n mooie tektronix 4 kanaals osci gehad van hollandse signaal noemde we kachel omdat die zoveel warmte af stralen zat ook geen standby knop op hihih,
nieuwe apparatuur kan wel mooier zijn om te zien maar of het allemaal beter is vraag ik mij af.
die ic442 is ook zo`n gewone 78l05 die doet het ook gewoon komt 5 volt af .
ga vandaag nog wel verder kijken bedankt alvast
mvg johan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er zitten twee voedingstrafo's in.Een kleine die altijd aan staat en een dikke voor het eigenlijke werk.
De standby schakeld die dikke op 't net met een relais.Relaiskontakten overbruggen, blijft ie aan.
Anne
johanbokkers

Hallo Anne
bedankt voor de hulp

mvg johan :yeah:
Plaats reactie