Pagina 1 van 1
Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 17:21
door Rogers
Voor een projectje ben ik op zoek naar een goede kleine fullrange luidspreker met een diameter van 2 tot 3 inch. Heeft iemand goede ervaringen? Budget tot 50 euro per stuk en moet nieuw gewoon verkrijgbaar zijn.
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 17:32
door hannesie
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 18:47
door richard
Zelf heb ik ervaring met een oude
Vifa 10BGS119/8 en Visaton SC8.
Ze zijn beiden niet meer te koop maar hebben wel hun opvolgers.
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:18
door Rogers
Ik lees op internet veel over de drivers van Tangband. Zijn deze de moeite waard? Wil een driver in een behuizing plaatsen van zo'n 13 x 13 x13 cm, eventueel in combinatie met een basreflex.
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 20:18
door Henkjan
Moet de driver het alleen doen, of komt er nog een woofer onder?
Tangband heeft enorm veel keuze, van budget tot high end. Ik heb zelf de W3-1285 (titanium conus) erg hoog staan, weet alleen niet zeker of deze nog leverbaar is.
Ik ben zelf fan van de Markaudio's, de beste allrounder is imho Alpair6 paper. De Alpair5 g2 heb ik liggen, maar nog niet gehoord.
Deze vind ik een erg mooie Vifa:
http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange ... tg9-fd1004 , mss wel prijs/kwaliteits winnaar
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 21:00
door wouter
13x13x13 is ca 1 liter, dan kom je met die TG9 of TC9 niet uit.
Kijk ook eens hier:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... r-Chassis/
Omnes audio heeft ook leuk spul. TB inderdaad ook, maar alles staat of valt met een goed ontwerp (lees goed correctie filter)
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 21:31
door Rogers
Henkjan schreef:Moet de driver het alleen doen, of komt er nog een woofer onder?
Tangband heeft enorm veel keuze, van budget tot high end. Ik heb zelf de W3-1285 (titanium conus) erg hoog staan, weet alleen niet zeker of deze nog leverbaar is.
Ik ben zelf fan van de Markaudio's, de beste allrounder is imho Alpair6 paper. De Alpair5 g2 heb ik liggen, maar nog niet gehoord.
Deze vind ik een erg mooie Vifa:
http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange ... tg9-fd1004 , mss wel prijs/kwaliteits winnaar
Hij zal t inderdaad alleen moeten doen.
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 21:53
door Rogers
Bedoel je dan een RLC filter?
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 0:45
door wouter
Ja, dat klopt. een RLC filter corrigeert de kastinvloeden. De meeste breedbanders zijn netjes, zo lang je ze in een muur in zou bouwen. In een kast krijg je een nare bult in het middengebied en je raakt laag kwijt (ca 4dB) in een normale woonkamer. Dit maakt dat de klankbalans zoek is en het geheel wat neuzig klinkt, schreeuwerig zelfs vaak. Als je niet in staat bent zoiets te maken dan zijn er voldoende ontwerpen te vinden - wij kennen er ook genoeg voor je.
Onlangs hielp ik iemand die de Visaton SC8 in een Cyburgs Needle gebruikte aan mijn filter daarvoor. Dat is een verschil van dag en nacht:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
Archie schreef:Het klankbeeld is er dramatisch op vooruit gegaan. (...) De lelijke holle of bolle klank (ik denk rond de 4000 hz) is compleet weg. De speakers klinken verassend volwassen!
Ik heb zelf heel veel 3(3,3-3,5)" units liggen, waaronder ook de Visaton B80 en de Scanspeak 10F. Een unit waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is deze:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... L-bpa.html
Hij was er ooit al als Veravox 3, een heel goede breedbander. Hobby Hifi heeft er ook een ontwerpje mee, als satelliet. Vierkant en als bol.
Omdat er nu een nieuwe versie met gegoten korf komt zal deze nu in de 'sale' zijn. Het is een legendarisch dingetje (aan het worden).
Neemt niet weg dat 3" ook wel een beetje z'n eigen klank heeft. Met een kleine 2" Vifa is deze eens gemaakt:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... /femto.htm
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 8:42
door Archie
Wat voor kast ga je er omheen bouwen? Dat heeft ook wel veel invloed op je keuze.. Of is er geen sprake van een kast? Benieuwd naar je project!
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 9:08
door Rogers
Ik wil een klein luidsprekertje maken voor in mijn werkplaats. Gezien de plaatsingsmogelijkheid zal ik aan dit formaat moeten denken. Het hoeft niet hard te gaan als het maar goed is. De kast zal gemaakt worden van 12 mm multiplex. Frontje weet ik nog niet. Natuurlijk verwacht ik hier geen "baswonder"... Alhoewel een wow effect leuk zou zijn:-)
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 9:18
door Archie
Ik heb de Cyburg Needles en de Meiborg mini's gemaakt. Vreemd genoeg hebben de Needles bijna dezelfde footprint als de Meiborg's oftewel ze nemen hetzelfde oppervlak in (marginaal meer..)
Dus als je de hoogte in kan zou ik richting Needles kijken, of iets vergelijkbaars. Je krijgt dan meer laag voor je speaker. De Mini's daarentegen doen ook dapper mee hoor!!
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 9:28
door Rogers
Graag zou ik willen dat ik hiervoor plaats had. Ik zal ze op een plankje moeten plaatsen waardoor de ruimte beperkt blijft ( max 14 x 14 x 20 à 25cm ) Die 20 à 25 cm is de maximale diepte.
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 13:08
door Henkjan
kijk een bij de diverse paasprojecten die ik in de tijd gemaakt heb.
bv
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t#p1467894
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 22:00
door Archie
Heeft dit fraaie spiekertje inmiddels al een naam dat het verdient? Wellicht is 'Columbus' iets?
Zou zomaar eens precies kunnen zijn wat mister Rogers zoekt

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 22:20
door Rogers
Dat zou inderdaad kunnen. Ik ga komende week met alle info aan de slag.
Alvast bedankt
Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 23:14
door Archie
Leuk..!! Succes ermee en hou ons op de hoogte -:)