Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Voor een projectje ben ik op zoek naar een goede kleine fullrange luidspreker met een diameter van 2 tot 3 inch. Heeft iemand goede ervaringen? Budget tot 50 euro per stuk en moet nieuw gewoon verkrijgbaar zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door richard »

Zelf heb ik ervaring met een oude Vifa 10BGS119/8 en Visaton SC8.
Ze zijn beiden niet meer te koop maar hebben wel hun opvolgers.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Ik lees op internet veel over de drivers van Tangband. Zijn deze de moeite waard? Wil een driver in een behuizing plaatsen van zo'n 13 x 13 x13 cm, eventueel in combinatie met een basreflex.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Henkjan »

Moet de driver het alleen doen, of komt er nog een woofer onder?

Tangband heeft enorm veel keuze, van budget tot high end. Ik heb zelf de W3-1285 (titanium conus) erg hoog staan, weet alleen niet zeker of deze nog leverbaar is.

Ik ben zelf fan van de Markaudio's, de beste allrounder is imho Alpair6 paper. De Alpair5 g2 heb ik liggen, maar nog niet gehoord.

Deze vind ik een erg mooie Vifa: http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange ... tg9-fd1004 , mss wel prijs/kwaliteits winnaar
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door wouter »

13x13x13 is ca 1 liter, dan kom je met die TG9 of TC9 niet uit.

Kijk ook eens hier: https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... r-Chassis/

Omnes audio heeft ook leuk spul. TB inderdaad ook, maar alles staat of valt met een goed ontwerp (lees goed correctie filter)
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Henkjan schreef:
Moet de driver het alleen doen, of komt er nog een woofer onder?

Tangband heeft enorm veel keuze, van budget tot high end. Ik heb zelf de W3-1285 (titanium conus) erg hoog staan, weet alleen niet zeker of deze nog leverbaar is.

Ik ben zelf fan van de Markaudio's, de beste allrounder is imho Alpair6 paper. De Alpair5 g2 heb ik liggen, maar nog niet gehoord.

Deze vind ik een erg mooie Vifa: http://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange ... tg9-fd1004 , mss wel prijs/kwaliteits winnaar
Hij zal t inderdaad alleen moeten doen.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

wouter schreef:
13x13x13 is ca 1 liter, dan kom je met die TG9 of TC9 niet uit.

Kijk ook eens hier: https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... r-Chassis/

Omnes audio heeft ook leuk spul. TB inderdaad ook, maar alles staat of valt met een goed ontwerp (lees goed correctie filter)
Bedoel je dan een RLC filter?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door wouter »

Ja, dat klopt. een RLC filter corrigeert de kastinvloeden. De meeste breedbanders zijn netjes, zo lang je ze in een muur in zou bouwen. In een kast krijg je een nare bult in het middengebied en je raakt laag kwijt (ca 4dB) in een normale woonkamer. Dit maakt dat de klankbalans zoek is en het geheel wat neuzig klinkt, schreeuwerig zelfs vaak. Als je niet in staat bent zoiets te maken dan zijn er voldoende ontwerpen te vinden - wij kennen er ook genoeg voor je.

Onlangs hielp ik iemand die de Visaton SC8 in een Cyburgs Needle gebruikte aan mijn filter daarvoor. Dat is een verschil van dag en nacht:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
Archie schreef:
Het klankbeeld is er dramatisch op vooruit gegaan. (...) De lelijke holle of bolle klank (ik denk rond de 4000 hz) is compleet weg. De speakers klinken verassend volwassen!
Ik heb zelf heel veel 3(3,3-3,5)" units liggen, waaronder ook de Visaton B80 en de Scanspeak 10F. Een unit waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is deze:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... L-bpa.html

Hij was er ooit al als Veravox 3, een heel goede breedbander. Hobby Hifi heeft er ook een ontwerpje mee, als satelliet. Vierkant en als bol.
Omdat er nu een nieuwe versie met gegoten korf komt zal deze nu in de 'sale' zijn. Het is een legendarisch dingetje (aan het worden).

Neemt niet weg dat 3" ook wel een beetje z'n eigen klank heeft. Met een kleine 2" Vifa is deze eens gemaakt:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... /femto.htm
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Archie »

Wat voor kast ga je er omheen bouwen? Dat heeft ook wel veel invloed op je keuze.. Of is er geen sprake van een kast? Benieuwd naar je project!
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Ik wil een klein luidsprekertje maken voor in mijn werkplaats. Gezien de plaatsingsmogelijkheid zal ik aan dit formaat moeten denken. Het hoeft niet hard te gaan als het maar goed is. De kast zal gemaakt worden van 12 mm multiplex. Frontje weet ik nog niet. Natuurlijk verwacht ik hier geen "baswonder"... Alhoewel een wow effect leuk zou zijn:-)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Archie »

Ik heb de Cyburg Needles en de Meiborg mini's gemaakt. Vreemd genoeg hebben de Needles bijna dezelfde footprint als de Meiborg's oftewel ze nemen hetzelfde oppervlak in (marginaal meer..)

Dus als je de hoogte in kan zou ik richting Needles kijken, of iets vergelijkbaars. Je krijgt dan meer laag voor je speaker. De Mini's daarentegen doen ook dapper mee hoor!!
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Graag zou ik willen dat ik hiervoor plaats had. Ik zal ze op een plankje moeten plaatsen waardoor de ruimte beperkt blijft ( max 14 x 14 x 20 à 25cm ) Die 20 à 25 cm is de maximale diepte.
Laatst gewijzigd door Rogers op ma 09 okt 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Henkjan »

kijk een bij de diverse paasprojecten die ik in de tijd gemaakt heb.
bv http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t#p1467894
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Archie »

Henkjan schreef:
kijk een bij de diverse paasprojecten die ik in de tijd gemaakt heb.
bv http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t#p1467894
Heeft dit fraaie spiekertje inmiddels al een naam dat het verdient? Wellicht is 'Columbus' iets?

Zou zomaar eens precies kunnen zijn wat mister Rogers zoekt :yeah:
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Rogers »

Dat zou inderdaad kunnen. Ik ga komende week met alle info aan de slag.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Beste 2.. 2,5...3 inch fullrange driver

Bericht door Archie »

Leuk..!! Succes ermee en hou ons op de hoogte -:)
Plaats reactie