Dag allemaal,
ik heb net een paar B&W DM 580 gescoord. Ik speel virtueel orgel en ik heb weer een compleet nieuw orgel. Ik snap best dat er B&W fans zijn, ze klinken zeer goed. Weer heel anders dan de Jamo Concert V. Ze zijn veel groter dan de Jamo's, maar gaan veel minder diep/laag. De onderste pedaaltonen zijn niet wat ik gewend ben, terwijl het kastvolume toch flink groter is. Ik schat zo'n 80 L met een 30 cm woofer. (sorry, moet 20 cm zijn) Zou dit met een modificatie nog richting de 30 Hz te krijgen zijn? M'n sub (Boston VR500) heeft versleten foamrand, dus die moet ik eerst van een nieuwe foamrand voorzien, maar liever speel ik zonder sub.. Zijn er mogelijkheden?
DM 580 meer bas?
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: DM 580 meer bas?
Dit ziet er inderdaad niet hoopvol uit :Frequency Range: 38 Hz to 30 kHz (-6 dB points)
Frequency Response: 50 Hz – 20,000 Hz ±2.5 dB on reference axis
Overigens heeft de DM 580 geen 30 cm woofer maar twee 20 cm woofers.
Mijn ' probeersel' suggestie zou zijn om de poort aan de achterzijde even tijdelijk af te sluiten om zo te proberen of de 30 wat beter tot zijn recht komt.
Door het afsluiten van de poort vallen de luidsprekers wat minder snel af in het laag.
Misschien is het dan tevens een idee om meer demping in de kasten aan te brengen. Dit kan ook nog iets opleveren.
http://stereonomono.blogspot.in/2012/03 ... dm580.html
Frequency Response: 50 Hz – 20,000 Hz ±2.5 dB on reference axis
Overigens heeft de DM 580 geen 30 cm woofer maar twee 20 cm woofers.
Mijn ' probeersel' suggestie zou zijn om de poort aan de achterzijde even tijdelijk af te sluiten om zo te proberen of de 30 wat beter tot zijn recht komt.
Door het afsluiten van de poort vallen de luidsprekers wat minder snel af in het laag.
Misschien is het dan tevens een idee om meer demping in de kasten aan te brengen. Dit kan ook nog iets opleveren.
http://stereonomono.blogspot.in/2012/03 ... dm580.html
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: DM 580 meer bas?
Voor virtueel orgel zou het nog een optie kunnen zijn om de baspoort te verlengen, zodat de afstemming dieper wordt.
Omdat je onder de afstemfrequentie een situatie hebt dat poort en woofer elkaar uitdoven (tegenfase) heb je daar totaal geen laag meer.
Het afsluiten van de poort voorkomt deze situatie ook. Toch denk ik dat het meer oplevert om de poort te verlengen als de Jamo Concert V (ook basreflex) goed bevalt in het laag. Gesloten laag kan wellicht wat kracht missen, maar het is zeker een goed idee het (beide) uit te proberen.
Succes!
Trouwens, deze subs heb ik voor virtueel orgel ontworpen. viewtopic.php?t=25215
Gaan zonder correctie tot 20Hz, vanwege wat verliezen ligt het -6dB punt op 20 Hz maar die tonen zijn zeker hoorbaar (voor zover je 20Hz nog echt kunt horen). De afstemfrequentie ligt op 22 Hz, waardoor pas onder de 20Hz de tegenfase parten gaat spelen.
Omdat je onder de afstemfrequentie een situatie hebt dat poort en woofer elkaar uitdoven (tegenfase) heb je daar totaal geen laag meer.
Het afsluiten van de poort voorkomt deze situatie ook. Toch denk ik dat het meer oplevert om de poort te verlengen als de Jamo Concert V (ook basreflex) goed bevalt in het laag. Gesloten laag kan wellicht wat kracht missen, maar het is zeker een goed idee het (beide) uit te proberen.
Succes!
Trouwens, deze subs heb ik voor virtueel orgel ontworpen. viewtopic.php?t=25215
Gaan zonder correctie tot 20Hz, vanwege wat verliezen ligt het -6dB punt op 20 Hz maar die tonen zijn zeker hoorbaar (voor zover je 20Hz nog echt kunt horen). De afstemfrequentie ligt op 22 Hz, waardoor pas onder de 20Hz de tegenfase parten gaat spelen.
Re: DM 580 meer bas?
Dank voor jullie snelle reacties.
Het is overigens wel opmerkelijk dat de meeste B&W speakers niet echt diep gaan olgens de specs. Komt dat omdat zij als weinigen de laagste frequentie geven op + 2,5 db?
Ik ga er mee aan de slag. Donderdag kan ik van een vriend een meetmicrofoon lenen. Ik heb REW als op mijn PC staan en dan kan ik ook meten wat het effect is van een dichte poort, een verlengde poort en wat meer dempingsmateriaal in de kast.
De poort is slechts 5 cm doorsnee en 7 cm lang. Ik heb ze inmiddels dichtgemaakt met schuimrubber en het laag lijkt iets strakker, maar om nou te zeggen dat ze lager gaan.... de microfoon zal het uitwijzen.
Bedankt voor het meedenken!
ps: jouw subs had ik al gezien Wouter, maar ik ga kijken hoe ver ik zonder subs kom. Jullie horen er nog van.
Het is overigens wel opmerkelijk dat de meeste B&W speakers niet echt diep gaan olgens de specs. Komt dat omdat zij als weinigen de laagste frequentie geven op + 2,5 db?
Ik ga er mee aan de slag. Donderdag kan ik van een vriend een meetmicrofoon lenen. Ik heb REW als op mijn PC staan en dan kan ik ook meten wat het effect is van een dichte poort, een verlengde poort en wat meer dempingsmateriaal in de kast.
De poort is slechts 5 cm doorsnee en 7 cm lang. Ik heb ze inmiddels dichtgemaakt met schuimrubber en het laag lijkt iets strakker, maar om nou te zeggen dat ze lager gaan.... de microfoon zal het uitwijzen.
Bedankt voor het meedenken!
ps: jouw subs had ik al gezien Wouter, maar ik ga kijken hoe ver ik zonder subs kom. Jullie horen er nog van.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: DM 580 meer bas?
Poort vol stoppen geen minder laag, je remt de poortoutput. Tape erover lijkt me beter, een plankje iod erop geeft het beste resultaat.
Het meten van je laag is lastig. Halverwege de zijwand - tussen poort en woofers kun je de laagweergave het beste vangen in een metibmng denk ik. De complexe som van woofer + poort is niet voor beginners.
De gesloten box kun je tussen beide woofers in meten, vlak voor de baffle.
Een inpedantiemeting geeft wellicht goede aanvullende info
Het meten van je laag is lastig. Halverwege de zijwand - tussen poort en woofers kun je de laagweergave het beste vangen in een metibmng denk ik. De complexe som van woofer + poort is niet voor beginners.
De gesloten box kun je tussen beide woofers in meten, vlak voor de baffle.
Een inpedantiemeting geeft wellicht goede aanvullende info
