Welke bovenfrees tot €200
Moderator: Beheerdersteam
Welke bovenfrees tot €200
Dag allemaal,
Ik ben toch wat aan het rondkijken naar een bovenfrees maar kom er zelf niet uit ondanks veel zoekwerk.
De frees zal worden gebruikt voor de luidsprekerbouw en doe dat in huis aangezien ik geen tuin/ schuur heb.
Ik zie dat veel frezen niet diep genoeg gaan om een luidspreker gat te frezen.
Budget €200
Geschikt voor de luidsprekerbouw (diepte, mogelijkheden, verkrijgbaarheid accessoires etc)
Stofafzuiging door stofzuiger
Ideeën?
Ik ben toch wat aan het rondkijken naar een bovenfrees maar kom er zelf niet uit ondanks veel zoekwerk.
De frees zal worden gebruikt voor de luidsprekerbouw en doe dat in huis aangezien ik geen tuin/ schuur heb.
Ik zie dat veel frezen niet diep genoeg gaan om een luidspreker gat te frezen.
Budget €200
Geschikt voor de luidsprekerbouw (diepte, mogelijkheden, verkrijgbaarheid accessoires etc)
Stofafzuiging door stofzuiger
Ideeën?
Re: Welke bovenfrees tot €200
+1
https://www.bosch-do-it.com/nl/nl/doe-h ... 199905.jsp
Hoe diep zou hij moeten kunnen ? dat hangt namelijk van de gebruikte frezen af, en niet van de machine.
https://www.bosch-do-it.com/nl/nl/doe-h ... 199905.jsp
Hoe diep zou hij moeten kunnen ? dat hangt namelijk van de gebruikte frezen af, en niet van de machine.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Dat wist ik niet van die diepte. Ik las verhalen dat dat aan de machine lag (ben nog echt een noob met de bovenfrees).ray5150 schreef:+1
https://www.bosch-do-it.com/nl/nl/doe-h ... 199905.jsp
Hoe diep zou hij moeten kunnen ? dat hangt namelijk van de gebruikte frezen af, en niet van de machine.
Qua diepte 30mm MDF bijvoorbeeld.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Dat zal meer met de dikte te maken hebben denk ik, dat ie dat maximaal in één gang kan doen?
Ik vind hem een toppertje hoor zo'n POF1400, fijne budget machine.
Ik vind hem een toppertje hoor zo'n POF1400, fijne budget machine.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Ja natuurlijk heeft je machine ook een bepaalde beperkte "inval" diepte. En die verschilt ook van type tot type. Maar die is vrijwel altijd meer dan genoeg voor speakerbouw. Als allround machine kan ik alleen zeggen: Neem geen te kleine, dat gaat je opbreken. Iets van tussen de 1000 en 1400 watt is een mooie maat. Maar eigenlijk niet kleiner.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Welke bovenfrees tot €200
Persoonlijk vind ik dit een hele fijne frees. Na de nodige gesloopt te hebben (Bosch, Kress etc) is dit een volhouder.
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de diepteregeling met een draaiknop en het blokkersysteem. Wat mij betreft een echte aanrader..
Ik gebruik/misbruik 'm dagelijks (ondersteboven). En hij valt ook nog binnen je budget:
http://www.toolstation.nl/shop/p61859?c ... M9EALw_wcB
Kees
Ik ben behoorlijk gecharmeerd van de diepteregeling met een draaiknop en het blokkersysteem. Wat mij betreft een echte aanrader..
Ik gebruik/misbruik 'm dagelijks (ondersteboven). En hij valt ook nog binnen je budget:
http://www.toolstation.nl/shop/p61859?c ... M9EALw_wcB
Kees
Re: Welke bovenfrees tot €200
+1
Hoe kan het anders, heb hem zelf
En deze heeft een hele goede stofafzuiging die ook echt goed werkt. Al zijn passende slangen niet meegeleverd, die moet je apart kopen. Als je wilt kunnen hier ook frezen in met 12mm schacht maar daarvoor moet je wel apart een spantang los bestellen. Evenals voor 6 mm schacht frezen trouwens. En ohw ja, het is geen kleintje...
Hoe kan het anders, heb hem zelf
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 13 sep 2017, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Moeilijk om te kiezen. Ik heb het idee dat de Triton veel duurder wordt door het ontbreken van accessoires.
Welke spantang maat is nodig voor MDf?
Is een kopieerring nodig?
Welke andere accessoires en frezen zijn nodig?
Ik voel me nu echt een noob
Welke spantang maat is nodig voor MDf?
Is een kopieerring nodig?
Welke andere accessoires en frezen zijn nodig?
Ik voel me nu echt een noob
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Welke bovenfrees tot €200
Als ik nu geen Bosch boven had staan had ik nu de Triton gekocht. En ik gebruik hem niet genoeg om hem zomaar te vervangen.Kalimba schreef:Moeilijk om te kiezen. Ik heb het idee dat de Triton veel duurder wordt door het ontbreken van accessoires.
Welke spantang maat is nodig voor MDf?
Is een kopieerring nodig?
Welke andere accessoires en frezen zijn nodig?
Ik voel me nu echt een noob
Wat betreft accessoires, bij de Bosch zit ook niet veel, daar moet je ook de stofafzuiging los bijkopen.
De 6, 8, en 12 mm spanschacht is voor de verschillende diameters van de as van de frees. Kies gewoon voor 8 mm, en let erop dat als je een frees koopt deze een as heeft van 8 mm. Zwaarder zal je als amateur nooit gebruiken.
Ik heb nog nooit een kopieerring gebruikt, maar er zijn mensen die zo'n ding veel gebruiken. Het ligt er maar net aan wat je allemaal gaat frezen. Ik zou gewoon zonder beginnen en kijken wat je op een gegeven moment bij een klusje nodig hebt.
Dit geldt ook voor frezen. Er zijn een paar basic modellen die je zeker moet hebben (een 45 graden, ronde hoek, een paar verschillende rechte frezen) en verder koop ik op wat ik nodig heb. Ik heb er nu een stuk of 8, daar heb ik 8 jaar over gedaan om te verzamelen. Koop wel goede, niet de Action zooi. Geef er even wat centen aan uit, het resultaat is echt de investering waard.
Voordat je met het echte werk gaat beginnen, Youtube staat vol met frees tutorials. Daar heb ik ook een hoop afgekeken.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Die twee dingen hebben absoluut geen relatie met elkaar...6 en 8 mm zijn de meest gebruikte maten. er is ook 12 mm, maar dan ga je meer naar het zwaardere en industriële werk toe.Kalimba schreef:Welke spantang maat is nodig voor MDf?
Die zijn wel heel erg handig, met name bij het infrezen van drivers met een "niet-ronde" vorm. dan kun je met een mal werken, en er meerdere achter elkaar infrezen. bij de genoemde Bosch zit die er standaard bij.Kalimba schreef:Is een kopieerring nodig?
Een stofzuiger voor een freesmachine, dus geen gewone. een cirkelgeleider kun je zelf maken.Kalimba schreef:Welke andere accessoires en frezen zijn nodig?
Het is wel handig om kantenfrees met kogellager. kopieerfrees, afrondfrees, vingerfrees, erbij te hebben. hoe meer, hoe beter.
Ik hoor goede geluiden over ENT frezen, niet goedkoop, maar in vergelijking met professioneel spul, nog redelijk betaalbaar : https://shop.jvl-europe.com/epages/6142 ... /ENT-09012
Ecotools, is wat betaalbaarder, maar verwacht niet teveel van de kwaliteit en levensduur.
https://www.ecotools.nl/bovenfrezen/
Re: Welke bovenfrees tot €200
Ik heb net een aantal freesjes besteld bij ecotools.
Zowel met boven, als met onder lager. Helaas zijn deze
niet echt te gebruiken. Ik heb 4 freesjes geprobeerd, maar
het is net of het lager te groot is. Er blijft steeds een randje
van materiaal van 0.5 mm staan, waardoor je je de kol... schuurt om het
strak te krijgen.
Zowel met boven, als met onder lager. Helaas zijn deze
niet echt te gebruiken. Ik heb 4 freesjes geprobeerd, maar
het is net of het lager te groot is. Er blijft steeds een randje
van materiaal van 0.5 mm staan, waardoor je je de kol... schuurt om het
strak te krijgen.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Dat had ik nog niet meegemaakt. wel dat de kogellagers uit elkaar vielen tijdens het frezen.
Die lagers kosten dan ook 3 x niks en zijn nu ook los te krijgen. is denk ik ook te voorkomen door de snelheid wat terug te brengen als de machine dat kan.
Het beste van hun zijn wat mij betreft vooralsnog nog de "lagerloze" freesjes, voor andere dingen gewoon iets van een betere kwaliteit nemen zoals ENT of Bosch.
Die lagers kosten dan ook 3 x niks en zijn nu ook los te krijgen. is denk ik ook te voorkomen door de snelheid wat terug te brengen als de machine dat kan.
Het beste van hun zijn wat mij betreft vooralsnog nog de "lagerloze" freesjes, voor andere dingen gewoon iets van een betere kwaliteit nemen zoals ENT of Bosch.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Mooi antwoord en vraag me gelijk af waarom je liever een Triton had gekocht?anonamemouse schreef:Als ik nu geen Bosch boven had staan had ik nu de Triton gekocht. En ik gebruik hem niet genoeg om hem zomaar te vervangen.
Wat betreft accessoires, bij de Bosch zit ook niet veel, daar moet je ook de stofafzuiging los bijkopen.
De 6, 8, en 12 mm spanschacht is voor de verschillende diameters van de as van de frees. Kies gewoon voor 8 mm, en let erop dat als je een frees koopt deze een as heeft van 8 mm. Zwaarder zal je als amateur nooit gebruiken.
Ik heb nog nooit een kopieerring gebruikt, maar er zijn mensen die zo'n ding veel gebruiken. Het ligt er maar net aan wat je allemaal gaat frezen. Ik zou gewoon zonder beginnen en kijken wat je op een gegeven moment bij een klusje nodig hebt.
Dit geldt ook voor frezen. Er zijn een paar basic modellen die je zeker moet hebben (een 45 graden, ronde hoek, een paar verschillende rechte frezen) en verder koop ik op wat ik nodig heb. Ik heb er nu een stuk of 8, daar heb ik 8 jaar over gedaan om te verzamelen. Koop wel goede, niet de Action zooi. Geef er even wat centen aan uit, het resultaat is echt de investering waard.
Voordat je met het echte werk gaat beginnen, Youtube staat vol met frees tutorials. Daar heb ik ook een hoop afgekeken.
De kopieerring wacht ik dan nog maar even mee. Het idee spookt al door m'n hoofd om de kast van m'n onlangs gerestaureerde Audiolab Donia te vervangen door een massief houten kast. Daar zal ik dan denk ik zo'n ring voor nodig hebben. Maar goed ik "frees" dat er momenteel teveel luidsprekerprojecten door m'n hoofd spoken
Re: Welke bovenfrees tot €200
Dank voor alle goede hulp.
Het begint me wat meer duidelijk te worden zo. Ik merk wel dat er bij de Triton behoorlijk wat kosten bij komen en denk dat ik maar even klein en eenvoudig moet beginnen. Ik wil uiteindelijk een nieuwe kast bouwen voor de Reference Monitor maar ik denk eerst klein te beginnen met de CT209 van Tangband die ik als achterluidsprekers gebruik.
Welke frees is er nodig om de units uit te frezen en welke om de ronding te maken op de Reference Monitor?
Iemand die toevallig weet waar het stofzuiger aansluitstuk te vinden is voor de Triton? Ik heb me de kl... gegoogled.
Het begint me wat meer duidelijk te worden zo. Ik merk wel dat er bij de Triton behoorlijk wat kosten bij komen en denk dat ik maar even klein en eenvoudig moet beginnen. Ik wil uiteindelijk een nieuwe kast bouwen voor de Reference Monitor maar ik denk eerst klein te beginnen met de CT209 van Tangband die ik als achterluidsprekers gebruik.
Welke frees is er nodig om de units uit te frezen en welke om de ronding te maken op de Reference Monitor?
Iemand die toevallig weet waar het stofzuiger aansluitstuk te vinden is voor de Triton? Ik heb me de kl... gegoogled.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Ik heb er een mailtje aan gewaagd naar ecotools.ray5150 schreef:Dat had ik nog niet meegemaakt. wel dat de kogellagers uit elkaar vielen tijdens het frezen.
Die lagers kosten dan ook 3 x niks en zijn nu ook los te krijgen. is denk ik ook te voorkomen door de snelheid wat terug te brengen als de machine dat kan.
Het beste van hun zijn wat mij betreft vooralsnog nog de "lagerloze" freesjes, voor andere dingen gewoon iets van een betere kwaliteit nemen zoals ENT of Bosch.
Vind het toch zonde van die 5 freesjes. Ze frezen
verder wel perfect. En anders kijken of ik een lagertje
2 tiende kan afdraaien. Maar dat zal spannend worden.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Welke machine je ook aanschaft .... beloof ajb plechtig dat je diep respect voor de kracht van de machine zal hebben en dat je een veiligheidsbril opdoet en doppies in je oren 
Re: Welke bovenfrees tot €200
Perles is ook een goeie kandidaat. Staat al vaker genoemd in dit forum. Even intypen in het zoekvakje rechtsbovenin om er meer over te lezen.
Eens met SARK: iedere bovenfrees is vanwege het zeer hoge toerental van scherpe metalen onderdelen een machine die je met voorkennis en het nodige respect moet gebruiken.
Eens met SARK: iedere bovenfrees is vanwege het zeer hoge toerental van scherpe metalen onderdelen een machine die je met voorkennis en het nodige respect moet gebruiken.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Praxis heeft deze week 25% korting op Bosch gereedschap, ik zou zeggen, sla je slag.
Re: Welke bovenfrees tot €200
Alleen hebben die niet de POF1400ACE in het assortiment.
Wel de POF1200AE, maar die heeft geen traploze hoogteverstelling. (die zwarte draaiknop op de bovenzijde.)
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ines/f197/
Wel de POF1200AE, maar die heeft geen traploze hoogteverstelling. (die zwarte draaiknop op de bovenzijde.)
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ines/f197/
Re: Welke bovenfrees tot €200
Overigens wel helemaal eens met de kracht: mijn Festool 1000 watt is toch wat aan de zwakke kant als je wat grotere (of diepere) stukken in één gang wilt frezen. Zou een nieuwe toch zwaarder pakken.
De freesjes van Ecotools bevallen mij erg goed, zeker om als amateur bij weinig gebruik mee te starten. Mijn ervaring is dat je de eerste paar toch verbrand voordat je een beetje gevoel hebt bij draai- en doorvoersnelheid, dan dat liever bij een freesje van 4 euro.
Los daarvan gaat mijn 12mm frees nu al hele stukken mee, inclusief het infrezen van poten in massief eiken eettafel (twee keer 60*30*3cm). En dat voor een freesje van een paar euro
De freesjes van Ecotools bevallen mij erg goed, zeker om als amateur bij weinig gebruik mee te starten. Mijn ervaring is dat je de eerste paar toch verbrand voordat je een beetje gevoel hebt bij draai- en doorvoersnelheid, dan dat liever bij een freesje van 4 euro.
Los daarvan gaat mijn 12mm frees nu al hele stukken mee, inclusief het infrezen van poten in massief eiken eettafel (twee keer 60*30*3cm). En dat voor een freesje van een paar euro
Re: Welke bovenfrees tot €200
Ik weet niet waarin de Triton kariger geleverd zou worden als een Bosch maar goed, hier een blije Triton gebruiker en ik heb een setje kopieer ringen erbij gekocht en een setje ent frezen, geweldig ding so far.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Welke bovenfrees tot €200
Toen ik hem kocht 6 jaar geleden kostte hij mij €198,- en zat er bij de spantangen voor 6mm, 8mm,12mm, 1/4" en 1/2". En tevens een stevige en lange 1/2" vingerfrees. Helemaal compleet dus. Nu zit er standaard alleen de 1/4" en 8mm tangen bij en moet je de overige los kopen a €17,50/stuk. Maar de prijs is nog hetzelfdeShadow schreef:Ik weet niet waarin de Triton kariger geleverd zou worden als een Bosch maar goed, hier een blije Triton gebruiker en ik heb een setje kopieer ringen erbij gekocht en een setje ent frezen, geweldig ding so far.
Niet doen! Dat is de kleinere JOF. Je moet echt wel de 1400W MOF 001 hebben als je voor Triton gaat.dre schreef:
