Pagina 1 van 6
4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 17:39
door democles
Heb de laatste tijd weinig tijd voor het soldeerwerk.
Maar tussendoor ben ik een printje aan het ontwerpen voor dit schema.
Vraag me alleen af welke wattage aan weerstanden te gebruiken voor het schema?
Iemand een idee?
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 18:12
door molekuul
Dit schema klopt niet. De anode hangt aan de kathode. Das nie goed nie.
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 18:21
door Bas Horneman
Dit schema klopt niet. De anode hangt aan de kathode. Das nie goed nie.
Dat is de bedoeling. Dit is scherm als anode.
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 18:26
door Bas Horneman
Vraag me alleen af welke wattage aan weerstanden te gebruiken voor het schema?
Op R7 na..maakt het niet zo veel uit...1/2 watt prima.
R7 is liefst 2 Watt of groter te zien aan foto's.
En uiteraard waar aangegeven..die Rf is 20Watt of >
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:04
door molekuul
Bas Horneman schreef:Dit schema klopt niet. De anode hangt aan de kathode. Das nie goed nie.
Dat is de bedoeling. Dit is scherm als anode.
Wat is daar het voordeel van?
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:12
door Bas Horneman
In plaats van 30mA trekt ie nu iets van 10mA...kan een uitkomst zijn als je bijvoorbeeld in interstage transformator hebt waar 20mA max is. (Zoals het geval is voor een geplande versterker die ik wil doen)
Hier het verhaal van Ale zelf.
http://www.bartola.co.uk/valves/2017/08 ... reen-mode/
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:15
door Ah!buis
Bas Horneman schreef:Dit schema klopt niet. De anode hangt aan de kathode. Das nie goed nie.
Dat is de bedoeling. Dit is scherm als anode.
Zal best, er worden vaker gekke dingen gedaan
Maar hoe komt er dan 126V op de anode
In Rf wordt zo'n 4W verstookt (misschien

), 10W zal wel zat zijn (hik

)
Anne
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:16
door Bas Horneman
Stukje van zijn website: Some DIYers claim the improved sound of the mesh type anodes. Kees Brakenhoff kindly sent me some PL519 to test in screen mode. He has done multiple builds with this mode of operation with great results.
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:17
door Bas Horneman
Maar hoe komt er dan 126V op de anode
Foutje waarschijnlijk...overblijfsel van zijn eerdere schema.
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:20
door democles
R7 is liefst 2 Watt of groter te zien aan foto's.
Ja, had ik ook op de foto,s gezien maar wilde het zeker weten i.v.m de printafmeting.
Als R7 de enige grotere weerstand is,afgezien van de kathode weerstand, kan de print vrij klein
Voor Rf heb ik een 16R 10W rus in gedachten.
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 19:27
door Ah!buis
Bas Horneman schreef:Maar hoe komt er dan 126V op de anode
Foutje waarschijnlijk...overblijfsel van zijn eerdere schema.
Als je 't mij vraagt

, een en al foutje
En R7 ? 470 Ω , 10mA ; P=R x I^2 ... 2W ???
Anne
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 20:05
door democles
Anne,
Die 1K weerstanden is 1/4 wat voldoende?
Printje 4x6cm
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 20:59
door Ah!buis
democles schreef:Anne,
Die 1K weerstanden is 1/4 wat voldoende?
Zijn maar stopweerstanden, hebben niks te verstoken.Sommige willen er wel graag koolstofweerstanden voor gebruiken.
Bij die 10M weestand liever de sporen niet te dicht bij elkaar, beetje lekstroom is verhoudingsgewijs dan al veel.
Anne
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 21:02
door democles
Bedankt Anne ,ga ik veranderen!
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: do 24 aug 2017, 21:42
door democles
Zoiets?
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 1:30
door democles
Oke,R7 op 2W gezet,wordt het totaalplaatje nog iets kleiner
En nog wat andere kleine aanpassingen.
De grote Fet,s (met de lange naam) waren binnen ,nu nog op zoek naar die kleine SMD fet, BF862
Tja,Democles aan de SMD

(gaat dat wel goed

)
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 9:31
door OpaBert

Wordt steeds gekker
Printen in een buizen versterker
En ook nog SMD

Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 11:02
door Ah!buis
Bert61 schreef:
Wordt steeds gekker
Printen in een buizen versterker
En ook nog SMD

Ja, 't is me wat, met zo'n klein knaagdier als dessert

Nee, geen cavia
Anne
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 11:15
door OpaBert
Zonder print klinkt het misschien beter
Sorry

demo kon het weer niet laten

Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 12:13
door democles
Kon het printje ook bestellen i.p.v. zelf maken.
Maar dit is leuker
Zag alleen dat ik nog een fout gemaakt heb met die SMD Fet
Deze komt aan de onderzijde van de print,dan kloppen de aansluitingen niet.

Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 14:09
door democles
Maar even aangepast.

Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 15:04
door Ah!buis
democles schreef:Zag alleen dat ik nog een fout gemaakt heb met die SMD Fet
Deze komt aan de onderzijde van de print,dan kloppen de aansluitingen niet.

Buig je de pootjes even om
Anne
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 15:43
door democles
Gaat niet lukken is sot-23 ,,muggenpoepje,,

Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 16:37
door OpaBert
Paar draden eraan en ophangen
Nee is geen porum.
Zo is het beter
Ja printen zelf maken
Heb vandaag 2 liter etsmiddel binnen gekregen van polymetaal
Dan is de etstijd wat korter hoop ik
Re: 4P1L vraagje
Geplaatst: za 26 aug 2017, 19:19
door democles
Printjes gefabriekt,twee uur in de etsbak.