Microfoon compensatie Arta

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Microfoon compensatie Arta

Bericht door dre »

Als ik bij Arta de compensatiefile van de microfoon in moet voeren kan ik kiezen uit diverse files die bij de microfoon geleverd zijn........

-Narrow band response in 0,45 en 90 graden
-One third octave band response 0,45 en 90 graden

De microfoon is een Cross Spectrum Labs ECM8000.

Welke van de 6 files heb ik eigenlijk nodig? :mrgreen:
001_basic_mic_report.pdf
(543.64 KiB) 72 keer gedownload
Laatst gewijzigd door dre op di 08 aug 2017, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Microfoon compensatie Arta

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Microfoon compensatie Arta

Bericht door Jag »

Narrowband 0graden lijkt me, tenzij je je mix er scheef voor hebt staan :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon compensatie Arta

Bericht door Pjotr »

Zit er niet een txt file bij met de metingen? Gewoon dat rechter tabelletje kopiëren in de PDF en plakken naar een .txt document en opslaan als .txt File extensie veranderen van .txt naar .mic Als je nu een loop back meting doet krijg je de inverse curve te zien bij 0 graden.

Overigens merkwaardig dat ze de ECM8000 skippen en daarvoor de EMM-6 aanbevelen. Zijn exact dezelfde dingen uit dezelfde fabriek. Althans 5 jaar geleden was dat nog zo. De kapseltjes die er in zitten waren oorspronkelijk geproduceerd voor telefoons. Maar tegenwoordig zit daar ander spul in. Ben bang dat die gewoon over zijn en je alleen nog op dure specials van AKG, Sennheiser of NOS uitkomt.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Microfoon compensatie Arta

Bericht door Chris_T »

Narrowband 0 graden inderdaad. Lijkt mij ook het beste. Daarmee moet je zonder problemen redelijk nauwkeurig tot 30 graden kunnen meten.
De 1/3 oktaafband is een gladgestreken versie van de narrowband curve.

Ik had trouwens geen weet van dat de ECM8000 zo bundelt in het tophoog , 4dB verschil bij 10kHz is niet mis :shock: .

Overigens nog een aardig weetje met betrekking tot de microfoon compensatie in Arta.
Deze wordt alleen gebruikt bij de weergave en export van de metingen.
Dus niet verwerkt in de meting zelf!
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 08 aug 2017, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Microfoon compensatie Arta

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Overigens nog een aardig weetje met betrekking tot de microfoon compensatie in Arta.
Deze wordt alleen gebruikt bij de weergave en export van de metingen.
Dus niet verwerkt in de meting zelf!
Klopt en alleen de amplitude wordt gecompenseerd en niet de fase.
Plaats reactie