Baskast voor de RCF 18G401 (dilema)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rekal007

Baskast voor de RCF 18G401 (dilema)

Bericht door Rekal007 »

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel erg aan het twijfelen over iets....
Ik heb momenteel 2x 186 folded hoornkasten (Rog Mogale)
Deze zijn geladen met de RCF 18G401

Bevalt eigenlijk prima en duwen volgens mij echt goed door.
Heb ze toch al naast o.a. Nexo ls1200 gehoord en daar doen ze niet voor onder (Nexo gaat wel lager in Hz)
Maar ik moet natuurlijk wel dezelfde speakers vergelijken, geen idee wat in de Nexo geschroefd zat.

Nu heb ik 2 x RCF 18G401 bij besteld
maar wat ga ik daarmee doen ?

Optie 1
Ik bouw er nog 2 stuks bij en ga dus verder met de 186 hoornkasten...

Optie 2
Hoe presteert een Cubo18 ?
Hij zal uiteraard een stuk dieper gaan, maar kwestie voelbare druk ?
Ik ben er over aan het dubben om een dubbele Cubo18 kast te maken. (dus 2x 18" in 1 behuizing)

Optie 3
Eigenlijk staat alles open,
Maar ik wil uiteraard er niet op achteruit gaan.

Ik doe voornamelijk disco achtige dingen 250 tot 1000 personen.
Kwestie formaat of gewicht maakt het me niks uit (hoeft niet perse compact te zijn)
Walt

Re: Baskast voor de RCF 18G401 (dilema)

Bericht door Walt »

Bashoorns profiteren enorm van stacken, dus ik zou nog twee stuks 186 hoorns bij bouwen. In een blok van 4 moet dit goed kunnen doordrukken.

Verschillende types laagkasten mengen moet je sowieso niet doen, zoveel mogelijk van dezelfde werkt beter.

Wat een echt goed ontwerp is voor een 18 inch, is de WSX hoorn, als je geen bezwaar hebt 4 nieuwe kasten te bouwen, is dit zo ongeveer het beste denk ik.

https://www.google.nl/search?q=wsx+horn ... QHYUQJNrnM:
Rekal007

Bericht door Rekal007 »

Het is zeker een mogelijkheid die WSX kast !
ik kan ze dan naast elkaar zetten en gewoon achteraf kiezen welke de beste is, en die bij bouwen.

Maar een dubbele Cubo18 zou ik toch ook wel eens willen horen tegenover een 186 hoorn.
Daar hoor je ook veel goede dingen over.

Dat is dubbel 18" vergelijken met enkel 18" maar de uiteindelijk dubbele Cubo18 kast is slechts 20cm hoger dan de 186 hoorn.
Een QSC PL4.0 in bridge per kast zal wel leuk gaan dan :-)
Walt

Bericht door Walt »

De WSX staat zeer goed bekend, is een commercieel ontwerp van Martin, die staan bekend om hun zeer goede bashoorn ontwerpen.
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Ik heb ooit een set wsx met een 12 inch woofer gemaakt voor een kantine van de sportclub van mijn zoon. zelfs met een kleinere speaker klinkt hij als een aardbeving...
thijssie

Bericht door thijssie »

Dag Rekal,

Bij kasten als de 186, maar ook die WSX lever je nogal wat laag in als je ze niet stacked. Als je veel klussen hebt, waar je maar 1 sub per kant nodig hebt, zijn ontwerpen als een tapped horn, een superscooper, maar ook een hybride, zoals de cubo een veel betere optie.

Gevoelsmatig, denk ik niet, dat die WSX zo veel beter zal presteren als de 186, erg veel verschillen ze niet van elkaar. Maar meten = weten, dus simuleren ;-)

Rademakers, de ontwerper van de Cubo is zeer behulpzaam als je bijvoorbeeld zou willen weten hoe die driver die je gekocht hebt het zou doen in de Cubo18.

Overigens is de volgorde die je aanhoudt een beetje vreemd, eerst een driver aanschaffen en dan na gaan denken over de kast waar je hem in wilt stoppen, volgens mij kan dat handiger ;-)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Bashoorns zijn al decennia achterhaald in de PA wereld met de opkomst van versterkers met veel vermogen. Vroeger moesten we wel met amps zoals de Crown DC300 van 150 watt. Gewoon een BR kast met 2x 18" en een dikke 1200 watt amp erachter en gaan met die banaan. ( zei hij die opgegroeid is met courtbins, A7's, paraplubakken en glijbanen). Het was een verademing toen ik begon te werken met de EAW KF850 serie, retestrak laag, druk en diepgang zonder vervelende kleuring.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

thijssie schreef:
Dag Rekal,

Bij kasten als de 186, maar ook die WSX lever je nogal wat laag in als je ze niet stacked. Als je veel klussen hebt, waar je maar 1 sub per kant nodig hebt, zijn ontwerpen als een tapped horn, een superscooper, maar ook een hybride, zoals de cubo een veel betere optie.
Hoe komt dat, dat het ene ontwerp meer verlies heeft zonder stacken dan het andere ontwerp?
Walt

Bericht door Walt »

Door stacken verlaag je het -3db punt bij dit type hoornkasten. Ook bij het Punisher ontwerp dat Frederik en ik toendertijd hebben gepubliceerd was dit het geval. Met een enkele kast haal je in de praktijk 50Hz, met 6 kasten per kant loopt het recht tot bijna 35Hz. Simulaties in AJ horn moeten dit ook wel kunnen laten zien denk ik.

Met een grote stack krijg je het effect dat de lucht net voor de kasten, zich gaat gedragen als het laatste deel van de hoorn, dus fictief een langere hoorn.

Groetjes Walter
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Als aanvulling op Walt: het het idee van een hoorn is dat je over het hele werkingsgebied een matchende impedantie hebt van de hoornmond naar de buitenlucht. Om laag te gaan betekent dat dat een hoorn groot moet zijn, dat is natuurkunde. Als de hoorn kleiner is dan nodig voor het gewenste (frequentie)werkingsgebied, zorgt dat bij lage frequenties voor een flinke mismatch in impedantie bij de overgang van hoornmond naar buitenlucht. Het rendement bij deze lage frequenties wordt dan lager en er ontstaan resonanties die voor bulten en dalen in je respons zorgen. Bij hogere frequenties is de hoorn nog wel groot genoeg, daar gaat hij nog wel hard. Samen maakt dat dat de hoorn minder diep gaat.

In de praktijk worden hoorns om praktische redenen kleiner gemaakt dan wat nodig is, met het idee dat je weer een (min of meer) volledige hoorn hebt als je een stapel kasten bij elkaar zet. Het verschilt per ontwerp hoeveel kasten de ontwerper in gedachten had om een volledige hoorn te krijgen.

Een tapped horn en basreflexkast zijn geen hoorns, dus daarvoor geldt dat niet. Die hebben ook bij hogere frequenties (voor subwooferbegrippen) een slechte match in impedantie naar de buitenlucht, dus het hele werkingsgebied wordt even veel harder als je meer kasten bij elkaar zet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”