Revisie 6N16-Ev voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
democles

Revisie 6N16-Ev voorversterker

Bericht door democles »

Vandaag mijn 6N16 voorversterker op de kop gehad voor een revisie.

Na 4 jaar met volle tevredenheid mijn eindversterkers van sap te hebben voorzien,wordt het tijd wat aan het ding te gaan versleutelen....... :mrgreen:

Wat ga ik doen

- de eindcondensatoren vervangen door MKV,s
- Alle kiwame weerstanden in de versterker schakeling en twee takman weerstanden vervangen door Russische HF thin film weerstanden.
- Een vertraging inbouwen die de uitgangen 40 sec aan massa legt bij inschakelen,en weer aan massa bij uitschakelen.
- De ingang voorzien van 1M weerstanden
- 3 nieuwe buizen er in

De vertragings print en relais print had ik gisteren al gefabriekt en getest,de DC 6,3V gloeispanning gaat dit alles van spanning voorzien.

Bij de bouw van deze voorversterker had ik rekening gehouden met de makkelijke demontage van de verschillende modulair opgebouwde onderdelen.
Dus een paar M3 moertjes en een paar kroonsteentjes los schroeven en de versterker print kan er zo uit :D

De boel omgesoldeerd en de vertraging er in gezet en dan kan de versterker weer in het rek,stekker er in en spelen maar,alles doet het :rock:

Deze doet het weer op naar de volgende revisie mijn 6N23P voorversterker :lol:
Bijlagen
6N16 voorversterker 2.jpg
N1.jpg
N2.jpg
N3.jpg
44.jpg
N5.jpg
N6.jpg
N7.jpg
N8.jpg
Ah!buis

Re: Revisie 6N16-Ev voorversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Vandaag mijn 6N16 voorversterker op de kop gehad voor een revisie.

Na 4 jaar met volle tevredenheid mijn eindversterkers van sap te hebben voorzien,wordt het tijd wat aan het ding te gaan versleutelen....... :mrgreen:
Hoezo, deed ie 't niet goed meer :?
- Alle kiwame weerstanden in de versterker schakeling en twee takman weerstanden vervangen door Russische HF thin film weerstanden.
Welja, gooi die takkeweerstanden eruit :x
- Een vertraging inbouwen die de uitgangen 40 sec aan massa legt bij inschakelen,en weer aan massa bij uitschakelen.
Goed idee.Is het uitschakelen niet te laat ?
De boel omgesoldeerd en de vertraging er in gezet en dan kan de versterker weer in het rek,stekker er in en spelen maar,alles doet het :rock:

Op naar de volgende revisie mijn 6N23P voorversterker :lol:
Mooi ! zit daar ook weer zoveel ijzer in als den deze, vijf stuks in een voorversterkertje :shock: Some like it heavy, weer 's wat anders dan hot :lol:
Anne
democles

Bericht door democles »

Hoezo, deed ie 't niet goed meer :?
Jawel,deed het nog goed,alleen bij het uitschakelen hoorde ik een brom na +-4sec. die minder werd naarmate de spanning minder werd.
Nu geëlimineerd door het relais :D

Wat betreft de weerstanden verandering,dit is gewoon proberen en de Kiwame uit de versterkerschakeling is een opluchting,,letterlijk en figuurlijk,,. :D
Kan wel weer een subjectieve gehoormatige beoordeling neerzetten :? maar het klinkt beter.
Goed idee.Is het uitschakelen niet te laat ?
Schakeld vrij vlot uit +-2 sec. kan wel wat vlotter maar weet niet hoe?

In de 6N23P voorversterker zit minder ijzer.

Het probleem met deze voorversterker is dat er in 1 van de kanalen in de achtergrond iets van een oscillatie klinkt,,soort helikopter in de verte,,

Weet niet waar het vandaan komt? :?

Daarom maar besloten alle vier de buisvoeten te vervangen met alle weerstanden er anders in zetten,zonde want dit ding klinkt op zich ,the best :rock:
Mooi ! zit daar ook weer zoveel ijzer in als den deze, vijf stuks in een voorversterkertje :shock: Some like it heavy, weer 's wat anders dan hot :lol:
Geen 5 maar 6 Anne :-" (voedingstrafo staat op de bovenplaat)
democles

Bericht door democles »

Vandaag wilde ik eigenlijk met mijn 6N23P voorversterker aan de gang :?

Maar luisteren naar de verbouwde 6N16 voorversterker is zo verslavend,dan maar een luistersessie :wink:

Had voorheen het gevoel dat alles niet echt los kwam van de speakers,had nooit aan gedacht dat een paar weerstanden de oorzaak zijn.

Muziek zweeft nu door de kamer :rock:

Kiwame weerstanden doen het goed in de voeding,maar in de versterker schakeling plukken ze de emoties weg =;

Nu is alles een combinatie van het geheel,maar de Russische weerstanden :yeah:

Het wordt nu een moeilijke keuze bij de revisie van de 6N23P voorversterker :?

Beetje peper en zout gevoel,wat ga ik doen? :-k

En dan heeft de 6N23P een totaal ander karakter dan de frisse 6N16-Ev :wink:

Keuzes.................. :mrgreen:
Bijlagen
DS.jpg
Plaats reactie