1 volume potmeter
Moderator: Beheerdersteam
1 volume potmeter
ik heb een oude voorversterker van parasound: p/fet-900 en eindversterker ook van parasound hca 1000a. deze is 125w en ik heb de gain op de achterkant van de eindversterker bijna met de helft teruggedraaid omdat ik anders met de volume knop haast geen speling heb om het volume in te stellen. Nu zijn er lineaire en logaritmische volume meters. waarschijnlijk is het nu een lineaire, kan ik die vervangen voor een logaritmische en heb ik dan meer speling bij het instellen van het volume?
Laatst gewijzigd door Marp op zo 16 jul 2017, 7:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel gecorrigeerd.
Reden: titel gecorrigeerd.
Re: 1 volume meter
Ik neem aan dat je een potentiometer of (kortweg) potmeter bedoelt. Als er nu een lineaire volumepotmeter in de versterker zit, dan heeft iemand eraan zitten prutsen, want normaliter gebruikt men nooit lineaire potmeters als volumepotmeter. Heb je redenen om aan te nemen dat er inderdaad aan geprutst is?
Ik weet niet hoe oud je versterker precies is, maar 125 W is best veel en na de opkomst van de CD zijn de lijnniveaus die bij consumentenapparatuur gebruikt worden aanzienlijk groter geworden. Zou dat de reden kunnen zijn?
Ik weet niet hoe oud je versterker precies is, maar 125 W is best veel en na de opkomst van de CD zijn de lijnniveaus die bij consumentenapparatuur gebruikt worden aanzienlijk groter geworden. Zou dat de reden kunnen zijn?
Dit noemen we meestal een VU of volume meter
Wat je bedoelt is een potentiometer of volume regelaar.Die is idd meestal logarithmisch.
Zou raar zijn als er een lineaire zou zijn gebruikt.
Kan wel vervangen als er een passend model te vinden is.(bevestiging, juiste as voor de knop, weerstandswaarde).
Anne
Zou raar zijn als er een lineaire zou zijn gebruikt.
Kan wel vervangen als er een passend model te vinden is.(bevestiging, juiste as voor de knop, weerstandswaarde).
Anne
ja potmeter, sorry. hij start bij half en 5 over half is al heel luid. 10 over half voor is overlast voor de buren. en dan heb ik de gain al met de helft teruggedraaid. Met de gain vol open dan is een minuscuul klein tikje al voldoende om op rustig volume te luisteren. Als het niet al te ingrijpend is en een andere potmeter geeft meer spelingsruimte dan graag.
Ja het is een oude maar er zit wel een officiele cd ingang op de voorversterker. En die 125 watt van de eindversterker heb ik niet nodig want ik luister meestal op laag volume,dus ik kan er mee leven als ik de gain nog verder terug moet draaien maar dat voelt als of ik toch de kwaliteit beinvloed. (wil hem ook best wel inruilen maar dat moet dan kostenneutraal. En ik ben bang dat dat niet gaat lukken met vergelijkbare kwaliteit.)
Ja het is een oude maar er zit wel een officiele cd ingang op de voorversterker. En die 125 watt van de eindversterker heb ik niet nodig want ik luister meestal op laag volume,dus ik kan er mee leven als ik de gain nog verder terug moet draaien maar dat voelt als of ik toch de kwaliteit beinvloed. (wil hem ook best wel inruilen maar dat moet dan kostenneutraal. En ik ben bang dat dat niet gaat lukken met vergelijkbare kwaliteit.)
Ik denk dat zo'n ding erg praktisch in jouw geval is :
https://www.hi-stands.eu/nl/rothwell-rc ... googlebase
Zijn ook wel in Nederlandse webshops te krijgen, zoekterm is cinch attenuator of RCA attenuator.
Je zet ze tussen voor en eindversterker, of voor de ingang van de voorversterker als je maar 1 bron gebruikt.
Ze zijn er in uitvoeringen met verschillende dempings niveau's. let daar wel op.
https://www.hi-stands.eu/nl/rothwell-rc ... googlebase
Zijn ook wel in Nederlandse webshops te krijgen, zoekterm is cinch attenuator of RCA attenuator.
Je zet ze tussen voor en eindversterker, of voor de ingang van de voorversterker als je maar 1 bron gebruikt.
Ze zijn er in uitvoeringen met verschillende dempings niveau's. let daar wel op.
ah, dus daar zit de schuldige: ik ga de specs eens opzoeken van de ingang van de eindversterker en de in- uit- van de voorsterker en de uitgang van de dac. ik heb vriend google geraardpleegt maar kan ik dan niet zelf 2 weerstandjes per kanaal in de eindversterker erbij zetten? Of iemand die dat beter kan dan ik.
en hoeveel db is aan te raden?
edit: is dat eigenlijk niet de gain potmeter die aan de achterkant van de versterker zit? Ik zal eens zien of die direct aan de ingang geknoopt zit. Zal haast wel. Dan kan ik die met een gerust hart dus verder terug draaien?
en hoeveel db is aan te raden?
edit: is dat eigenlijk niet de gain potmeter die aan de achterkant van de versterker zit? Ik zal eens zien of die direct aan de ingang geknoopt zit. Zal haast wel. Dan kan ik die met een gerust hart dus verder terug draaien?
Wel, ik adviseerde die kant en klare stekkers juist zodat je niet met een soldeerbout aan de slag zou moeten.snoef3 schreef:ah, dus daar zit de schuldige: ik ga de specs eens opzoeken van de ingang van de eindversterker en de in- uit- van de voorsterker en de uitgang van de dac. ik heb vriend google geraardpleegt maar kan ik dan niet zelf 2 weerstandjes per kanaal in de eindversterker erbij zetten? Of iemand die dat beter kan dan ik. en hoeveel db is aan te raden?
Inderdaad bestaan die dingen feitelijk uit slechts 2 weerstandjes. er is hier vaker wel eens een dergelijke vraag geweest op het forum, waarna iemand aan de slag is gegaan met spanningsdelers van weerstanden.
Ik meen dat 6 dB een demping geeft van 50 %. je houd dan nog de helft van het signaal over.
Als je eindversterker daadwerkelijk een gain potmeter heeft zou ik daar eerst een mee experimenteren. "gain" betekend ingangsgevoeligheid, dus die zit dan aan de ingang. ja.snoef3 schreef:edit: is dat eigenlijk niet de gain potmeter die aan de achterkant van de versterker zit? Ik zal eens zien of die direct aan de ingang geknoopt zit. Zal haast wel. Dan kan ik die met een gerust hart dus verder terug draaien?
Re: 1 volume potmeter
ik snap het denk ik.
De vraag evolueert: hoe stem je uitgang van pre af op de ingang van de eindversterker?
Is er een ideale afstemming?
dit kan ik vinden aan technische gegevens:
Input Sensitivity:
1 V for 28.28 V, THX Reference Level; 1.1 V for full output
Input Impedance: 33 k Ω
Op dezelfde pagina met discontinued products staat bij de oudere pre's een uitgangsvoltage van max 10V. (mijn p/fet900 staat er niet bij maar zal ook wel 10V zijn)
De vraag evolueert: hoe stem je uitgang van pre af op de ingang van de eindversterker?
Is er een ideale afstemming?
dit kan ik vinden aan technische gegevens:
daaruit:
Input Sensitivity:
1 V for 28.28 V, THX Reference Level; 1.1 V for full output
Input Impedance: 33 k Ω
Op dezelfde pagina met discontinued products staat bij de oudere pre's een uitgangsvoltage van max 10V. (mijn p/fet900 staat er niet bij maar zal ook wel 10V zijn)
Die 1V in is duidelijk.Maar 10V uit de pre is vermoedelijk wat er max. onvervormd uit kan.
Alles hangt afvan de uitgang van de bron,CDspeler, RIAAvoorversterker, ...
Dan dat vermenigvuldigd met de versterking van de pre gaat naar de versterker en moet niet meer dan 1V worden.
Anne
Alles hangt afvan de uitgang van de bron,CDspeler, RIAAvoorversterker, ...
Dan dat vermenigvuldigd met de versterking van de pre gaat naar de versterker en moet niet meer dan 1V worden.
Anne
Het zou mij het beste lijken om de boel zo in te regelen dat je de eindversterker nog net vol kan uitsturen zonder dat je voorversterker vastloopt, en zodanig dat je signaalbron daarvoor ook voldoende signaal kan leveren.
Je had het eerder over een DAC. Hoeveel signaal komt er uit die DAC bij volle uitsturing en wat is de maximale versterking van je voorversterker?
Je had het eerder over een DAC. Hoeveel signaal komt er uit die DAC bij volle uitsturing en wat is de maximale versterking van je voorversterker?
Heb je nu al eens aan die gain regelaar van je eindversterker gedraaid ?
Jawel. Al eerder maar begin nu te snappen hoe het werkt. Wat ik nog niet snap is dat je een 10 v uitgang aansluit op een 1 v ingang. Maar als ik verder kijk naar specs lijkt het standaard een factoor 10 te zijn tussen uit en in.
Dank voor de uitleg allemaal. Ik ga eens lekker draaien en kijken wat het meest comfortabel is.
Dank voor de uitleg allemaal. Ik ga eens lekker draaien en kijken wat het meest comfortabel is.
Factoor, kruising tussen een facteur en een pastoorsnoef3 schreef:Jawel. Al eerder maar begin nu te snappen hoe het werkt. Wat ik nog niet snap is dat je een 10 v uitgang aansluit op een 1 v ingang. Maar als ik verder kijk naar specs lijkt het standaard een factoor 10 te zijn tussen uit en in.
Maar goed, kan best dat die pre 10x versterkt.Krijg je van een CD, die wel tot 2volt kan gaan, 20volt uit.Da's teveel voor de pre en veeeel te veel voor de versterker.
Best zou zijn dat de pre weinig versterkt en regelbare ingangen heeft voor elk aangesloten toestel.
Kun je 't zo regelen dat er geen volumeverschil is tussen bronnen.
Anne
het is max 10v 'before clipping' wil niet zeggen dat de voorversterker 10x versterkt want ingang staat bij andere oudere modellen ook max 9,5 tot 10,5v. Maar ja het is wel een mosfet voorversterker dus die zal wel versterken.
Ik ga gewoon spelen met de gain komende tijd.
Ik ga gewoon spelen met de gain komende tijd.