Pagina 1 van 1
Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 16:01
door Douwe84
Ik heb onlangs een Golf 4 gekocht, de audio laat ernstig te wensen over helaas.
Ik ben bekend met car audio maar dat was vooral zo veel en groot mogelijk, Voor deze auto is het doel de kofferbak ongemoeid te laten maar wel goed geluid en strak laag te krijgen.
Mijn idee is om op de originele plekken achterin (2 deurs) 2 8" woofertjes te plaatsen ipv een grote kist in de kofferbak, in de deuren komt een composet van (waarschijnlijk) audio system. Een en ander word aangestuurd met 2 versterkers ( 2 kanaals 60w rms 4 ohm / monoblock 150w rms 4 Ohm) en een degelijke headunit. ook zal ik de deuren/panelen dempen.
Nu heeft MB Quart een setje 8" in de aanbieding maar ik vraag me af of hier iemand ervaring heeft met andere 8" woofertjes welke hiervoor geschikt zouden kunnen zijn. Het is lastig te zeggen hoe groot de ruimte is waar ze in komen en het is natuurlijk ook geen afgesloten geheel...
Dit zijn de MB Quart speakers...
https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c- ... t-en-bora/
Alvast bedankt.
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 17:22
door Henkjan
lijkt me een prima concept zo

wel een HU met wat DSP en time allignment kiezen hè
ik zie zo 123 geen specs van de 8"ers, maar zo te lezen zijn ze bedoeld voor wat jij van plan bent.
je kan natuurlijk (is wel wat werk) zelf een gesloten kast maken in het achter paneel van glasvezel oid
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 18:19
door Douwe84
Ja dat is ook nog een optie inderdaad, zal het paneel eens demonteren en zien wat er aan ruimte is...
Als headunit heb ik deze in gedachte, vanaf marktplaats ivm de kosten zodoende is de keuze ook niet ongelimiteerd. Pioneer ben ik zelf altijd erg tevreden over.
https://www.pioneer-car.eu/uk/products/ ... ifications
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 18:43
door ray5150
Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 19:41
door Douwe84
ray5150 schreef:Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?
Die veronderstelling is juist, slechts een 5 band EQ.
Ik haal uit je vraag dat dit wel een noodzaak is ?
het is overigens ook een optie on een "wheel arch sub" te maken, zoals de links hier na. dat geeft 8 liter gesloten en de verkoper geeft 4 opties die er goed in zouden moeten werken, als ik 8 liter of evt meer weg zou kunnen krijgen achter een paneel heeft dat wel de voorkeur om de kofferbak zo standaard te houden.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-4-199 ... Sw3ydViqxg
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 20:06
door Henkjan
DSP is, indien t budget t toelaat, zeer wenselijk, filtering tussen je fronts en de woofers veel beter te doen, je kan time allignment doen, en je kan het laag mooi corrigeren.
ray5150 schreef:Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?
maar hij kan wel ditt
Displays Cyrillic Characters

Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 20:17
door Douwe84
Henkjan schreef:DSP is, indien t budget t toelaat, zeer wenselijk, filtering tussen je fronts en de woofers veel beter te doen, je kan time allignment doen, en je kan het laag mooi corrigeren.
ray5150 schreef:Is mijn veronderstelling juist dat betreffende HU geen DSP aan boord heeft ?
maar hij kan wel ditt
Displays Cyrillic Characters

Superhandig toch
Ik kom in mn zoektocht wel regelmatig 13 bands EQ tegen, soms in 1 adem genoemd met DSP, toch is dit iets anders heh ?
Voor de HU had ik max 200 in gedachten...
Wellicht is dit iets:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=87
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 11 jul 2017, 21:29
door Henkjan
dat lijkt wel een nette voor de prijs, hoogpas en laagpas voor de filtering, time allignement, en 13bands eq; en lust FLAC
voor een model met dsp die vrij in te stellen is zal je waarschijnlijk wel op de duurdere modellen uitkomen
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 23:17
door Douwe84
Henkjan schreef:dat lijkt wel een nette voor de prijs, hoogpas en laagpas voor de filtering, time allignement, en 13bands eq; en lust FLAC
voor een model met dsp die vrij in te stellen is zal je waarschijnlijk wel op de duurdere modellen uitkomen
Ik vond het voldoende oplopen dus heb die radio besteld.
Als Composet:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=19
Als enkele 20cm woofer:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=27
Een setje 16,5cm en 16,5cm -> 20cm ringen, 1m2 demping om mee te beginnen en wat kabelwerk/zekeringen/kabel oogjes enz
Deze demping:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... bgroep=117 Ik heb nog 5m2 dikker plakbitumen liggen.
Nu nog een weekend plannen om alles er in te beunen

Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: ma 25 sep 2017, 10:17
door Douwe84
Zaterdag met het mooie weer aan de gang gegaan.
Het spul zit er in op de woofer na, het afstellen ben ik nog niet echt aan toegekomen maar het heeft potentie. Vooral het hoog is erg strak/fris, het laag had ik aardig strak maar daar is iets verkeerd gegaan, wellicht een ompoling ergens. Het is nog een keer los geweest namelijk.
Het paneel achter er ook af gehad, hier kan ik wel 10 liter kwijt denk ik dus dat word glasvezelwerk
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: ma 25 sep 2017, 12:48
door bas focal m180
Heb je nog wat zelfklevende bitumen in de deuren verwerkt?
De deuren klinken daardoor echt stukken minder als je er tegen aan klopt, het klinkt met bitumen een stuk lekkerder heb ik mogen ervaren.
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: ma 25 sep 2017, 13:43
door Douwe84
bas focal m180 schreef:Heb je nog wat zelfklevende bitumen in de deuren verwerkt?
De deuren klinken daardoor echt stukken minder als je er tegen aan klopt, het klinkt met bitumen een stuk lekkerder heb ik mogen ervaren.
Achter het woofertje heb ik een aardige lap geplakt, de binnendeur er zelf niet uit gehad. ze staan er om bekend flink stijf te zijn las ik her en der zodoende. ik heb net nog even met de instellingen gespeeld, stukken beter al maar ik vind de balans tussen tweeter en mid nog niet helemaal lekker.
Als het problematisch blijft trek ik de deuren wel helemaal open en plak ik ze vol

Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: ma 25 sep 2017, 19:01
door Shadow
Ik heb ooit een Bora Variant helemaal vol geduwd met Ground Zero en bitumen, klonk echt geniaal! Ik vind de Golf/Bora mk4 een van de dankbaarste auto's om te upgraden

Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: di 26 sep 2017, 13:53
door Douwe84
Gister middag nog even aan het priegelen geweest, klinkt heel niet verkeerd nu, iets scherp nog.
Nu "even" tijd vinden om een sub kistje te maken

Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: wo 20 jun 2018, 11:23
door Douwe84
Gisteravond even de tijd gehad om de kofferbak netjes te maken, de 2 kanaals lag er los in met alle gevolgen van dien.
Nu een 4 kanaals er aan hangen, alle kabels netjes weggewerkt, nieuwe connectoren gesoldeerd, woofer kabel ligt er ook dus het zaakje hoeft niet meer los. Ben nu wel tevreden met hoe het zit.
Qua geluid: ik kan niet wennen aan het hoog, te scherp naar mijn mening. Heb nog niet gegeken of er op het filter mogelijkheden zijn... met equalisen krijg ik het er niet uit in iedergeval...
Wellicht de deuren maar eens helemaal open trekken en vol plakken met bitumen met daarop absoberend foam... Eerst tijd vinden voor het subje
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: wo 15 aug 2018, 11:44
door thebaz
leuk om te lezen, ben zelf ook bezig met audio in een golf 4 variant.
Het gaat allemaal op een rustig tempootje maar ik probeer nu een subwoofer (10", gesloten) in de linker zijkant te 'proppen'.
De wens voor een dsp enabled versterker is er ook nog...
Groet,
Bastiaan
Re: Discrete audio upgrade Golf 4
Geplaatst: do 16 aug 2018, 12:00
door Douwe84
thebaz schreef:leuk om te lezen, ben zelf ook bezig met audio in een golf 4 variant.
Het gaat allemaal op een rustig tempootje maar ik probeer nu een subwoofer (10", gesloten) in de linker zijkant te 'proppen'.
De wens voor een dsp enabled versterker is er ook nog...
Groet,
Bastiaan
Welkom
Ik heb door tijdgebrek nu een 10" achterin staan, hele tijd aan het spelen geweest met crossover punten en uiteindelijk op 80Hz 4e orde uitgekomen.
Klinkt mooi vol erg strak en lekker gedetailleerd nu.
Ooit ga ik tijd vinden om de 8" kist te maken en alles uit het zicht te maken
