Eindelijk Center met Nomex 140

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Eindelijk Center met Nomex 140

Bericht door b_force »

Zo, ik heb van iemand 2 Peerless Nomex 140 kunnen overnemen. Hiermee wil ik mijn center eindelijk eens afmaken.

datasheet:

http://www.madisound.com/pdf/peerless/8 ... 377.pdf%22

Dit zit in een 15 liter kast, BR -3dB @ 65Hz

Nu moeten we natuurlijk een filtertje bedenken :P.
Ik wil als tweeter de Peelress WA 10 TV gebruiken

Nu is mijn idee om de woofers 1e orde te filteren, aangezien ze erg mooi aflopen. De tweeter vervolgens 3e orde te filteren (polariteit moet dan omgedraait worden)

Dat krijgen we dit plaatje:
http://tweakers.net/ext/f/6a46dd9034447 ... 7/full.png

opzich lijkt me dat wel in orde, hoewel ik er niet zeker van ben. Iemand suggesties, tips ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Deze afstemming geeft SSSS-en. Ik zou de midwoofer wat meer temmen. Hij loopt nu vlak van 3-5kHz en dat geeft een lichte bult samen met de tweeter. Is natuurlijk wel mijn smaak, het kan ook zijn dat je dit juist wilt. Probeer het eens met een Zobel over de midwoofer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik heb ook al aan 2e orde zitten dneken, maar dan komt er een gigantische piek. 1e orde ljikt me denk ik daarom prima, niet waar ?

Met een zobel gaat het idd stukke beter :)

http://tweakers.net/ext/f/0c4739799c901 ... 3/full.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is inderdaad mooi.

Alleen, de 4.7 mH duidt erop dat je de woofers in serie hebt staan. Als je ze parallel zet dan zal die waarde 2 x zo klein worden. Dan nog vind ik hem gek groot hoor, ik snap eigenlijk niet hoe je aan dit resultaat komt. Met zo'n waarde zou je veel meer afval in het hoog moeten hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

geen idee.

Ik heb eerlijk gezegd de speaker niet gemeten, maar "over getrokken" met SplTrace.

Niet helemaal zoals het oet, maar je hebt wel een indicatie.

Deze kan je in lspcad samenvoegen met de simulatie in BR (2 woofers paralell, 15 Liter)

Ik vond het zelf ook al een heftige waarde, snap ook niet echt hoe het komt... (vandaar ook de vraag :P )
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”