Een oud omgetoverde Buizenbakje.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rowdy1965

Een oud omgetoverde Buizenbakje.

Bericht door Rowdy1965 »

Ik had een oud geprepareerde buizenbakje overgenomen via marktplaats, het merk was van kontakt maar dat was al niet meer herkenbaar.
Bij degene waar ik het gekocht had klonk het als een klok, het stond op een Prima Luna (Italiaanse buizenversterker) geplaatst die hij daarna aan mij liet horen als vergelijking tot het buizenbakje. De Prima Luna klonk natuurlijk wel iets mooier maar veel mooier?? het klonk meer robuuster. Maar voor de rest klonk die Kontakt tocht echt niet slechter.
Thuisgekomen en na een aantal dagen aangesloten op mijn zelfbouwspeakers, klonk het echt nergens naar de vorige eigenaar had dan wel wat fraaiere kabels maar zoals het laatst klonk echt ronduit slecht.

Eerst deed het linkerkanaal niet meer bleek dat ik 1 luidspreker aansluiting iets had verdraaid waardoor het tegen het chassis aan kwam. Ja lach niet maar de luidspreker aansluit terminals zitten in een stukje hardboard gebouwd die echt bijna een halve millimeter van het chassis af staat.

Na het verwijderen van de bodemplaat om te kijken naar de terminals zag ik twee draaduiteinden(geel) die van elkaar waren 1 gedeelte had een witte isolatietape en de ander niet, ze komen beiden apart van een transformator af en het leek net of ze aan elkaar hebben gezeten alleen dors ik niet om ze weer aan elkaar te hechten.

Al met al ik wou voor een duppie op de eerst rang staan , het vreemde is dat stond ik ook.

De verkoper kan ik niet meer terug vinden, eigen schuld ik had alles al weer verwijderd van mp.

Als je het ziet denk je hoort dat niet bij grofvuil te staan???

Wie o wie heeft er verstand van Buizenversterkers en kan mij een beetje op weg helpen om iig de brom en het slechte geluid weer weg te nemen door een paar simpele handelingen??

:D
Bijlagen
20170527_203930.jpg
Laatst gewijzigd door Rowdy1965 op di 30 mei 2017, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Re: Een oud omgetoverde Buizenbakje.

Bericht door Ah!buis »

Als de versterker werkt zonder die twee draden aan elkaar zou ik 't maar zo laten, wel zo veilig.
Dat ie zoveel slechter klinkt als eerst, zou 't kunnen dat de LS-ers (rechts en links) in tegenfase aangesloten zitten ? Mis je nogal wat laag, één LS de draden verwisselen.
Voor losse draden enz willen fototjes wel's helpen.
Anne
Rowdy1965

Bericht door Rowdy1965 »

Haha ff de speakerdraden omgedraaid wel meer dynamiek lijkt wel, alleen de brom blijft en het geluid lijkt alsof het muziek staat te clippen, maar dat was al zo dat ik het voor de eerste keer het thuis aansloot. Harder zetten is geen probleem.
Ik dacht misschien ligt het aan de speakers maar op een andere setje precies hetzelfde geluid.
De foto's zijn een beetje mislukt maar de draden zijn duidelijk in zicht.

Rowdy
Bijlagen
20170530_211002.jpg
20170530_211042.jpg
20170530_211024.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zien er draden uit van een mogelijke aftakking van een wikkeling, zal niet gebruikt worden hier.
Wat de brom betreft, bij zo'n oud beestje zijn de elco's ver heen.Je zou kunnen beginnen met deze (witte X) te vervangen.
Anne
Bijlagen
20170530_214100.jpg
20170530_214100.jpg (13.04 KiB) 201 keer bekeken
Plaats reactie