Pagina 1 van 1
Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: do 25 mei 2017, 21:38
door jaap380
IK dacht dat mijn tweeter stuk was, maar ben er achter dat het hele linkerkanaal aan het wegvallen was.
Het blijkt in de inputselect-schakelaar te zitten. Hij hapert op de stand "aux".
Is zo'n ding schoon te maken of ben ik al te laat en moet hij vervangen worden? (Ik heb nog nooit een versterker opengemaakt).
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: do 25 mei 2017, 22:05
door ray5150
Dat moet te doen zijn. ik heb in het verleden al eens zijn iets grotere broer onder handen genomen, de 4020 :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20#p164982
Het zijn langwerpige draaischakelaars met een metalen huisje erom, als je er niet ervaren mee bent zou ik ze niet uit elkaar halen.
Zou eerst eens een
beetje contactspray proberen. (kontakt61)
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 9:08
door jaap380
Bedankt Ray, ik heb wel eens gehoord dat contactspray uiteindelijk meer vuil aantrekt dan oplost. Klopt dat een beetje?
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 9:24
door dre
Vaak spoelen ze het even na met videospray,maar het blijft vettig inderdaad.
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:15
door jaap380
Kan ik die potmeter niet spoelen in een badje ontvetter? (Thinner of zo)
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:28
door ray5150
Ja, dat kan ook. als je over een ultrasoon badje kan beschikken is dat ook een goede mogelijkheid.
Er zijn ook mensen die zweren bij WD40 of remmenreiniger.
Ik heb hier ooit op de site een PDF van Kontakt Chemie neergezet, waarin staat hoe hun produkten toe te passen. maar die kan ik niet meer terugvinden.
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:29
door dre
Remreiniger werkt ook prima inderdaad.
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:43
door jaap380
Als ik hem in ene badje moet doen, moet ik hem toch helemaal demonteren en lossolderen.
Met remmenreiniger kan hij blijven zitten en dat blijft in ieder geval niet plakken. Dat ga ik proberen!
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:49
door dre
Zo heeft bij mij ook al een aantal keer prima gewerkt.
Wat papier er onder en goed doorspoelen.
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 10:57
door ds23man
Remmenreiniger is een zeer krachtige ontvetter, je bent gelijk ook de smering van het draaiende gedeelte kwijt.

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 15:27
door Shadow
Maar hij doet het weer even...
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 15:37
door ray5150
Inderdaad. Even.
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 15:59
door jaap380
Ik heb het gedaan en hij doet het weer kraakloos.
En ik gebruik de schakelaar toch nauwelijks, want ik heb er maar 1 geluidsbron (virtueel orgel) op aangesloten. En dat blijft zo.
Bedankt voor jullie meedenken!
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 17:37
door ray5150
Dan kun je toch ook net zo goed die schakelaar (of de hele voortrap) overbruggen ?
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 20:14
door jaap380
Dat klinkt voor jou wellicht heel logisch en simpel, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Het idee klinkt goed
maar voor mij is het net zoiets als voor jou een hersenoperatie uitvoeren

(ik ga er even van uit dat je geen neurochirurg bent).
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 22:12
door Shadow
Nou, klik even op de link onder in Ray z'n post...
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 22:34
door dre
Mooi dat het weer werkt!
Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen
Geplaatst: vr 26 mei 2017, 22:37
door Barry2001
Voor wat het waard is, heb een Yamaha versterker ter reparatie gehad, zo'n fijne zware 80's bak. Ook ingangsselector, mechanisch, kom ik toen nieuw op eBay kopen. Denk een vaker voorkomend euvel. Voor het geval het schoonmaken tijdelijk blijkt
