Pagina 1 van 1

Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:00
door Splinter226
Hallo, ben nu dit filter aan t bouwen.
Filter 6601.JPG
Filter 6601.JPG (17.31 KiB) 1000 keer bekeken
In eerste instantie dacht ik dat de onderste pijl naar uitgang versterker de min zou zijn vanwege de doorgetrokken lijn.
En waarschijnlijk omdat ik gewend ben om zo schema;s te lezen. Maar ik meen me te herinneren dat juist de " tweeter" andersom werd aangesloten.
Aangezien de componenten ook geen plus of min pool hebben twijfel ik een beetje welke uitgang naar versterker de plus moet zijn. :roll:

Wel zo handig om t gelijk goed aan te sluiten ;-)

Sorry voor de nitwitvraag .

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:25
door pappaleo
Is geen nitwit vraag hoor. Het is in dit filter belangrijk dat de units in tegenfase ten opzichte van elkaar worden aangesloten. Ik zou zelf geneigd zijn de woofer in fase met de ingang te zetten en de tweeter in tegenfase, dus net andersom als in dit schema, maar eigenlijk maakt het weinig uit.

Ik ga er hierbij van uit dat de bovenste aansluiting van de ingang de + is en de onderste de -.

Toch zijn er mensen die de absolute fase van een signaal kunnen horen. Zij horen verschil als bij een drumslag de wooferkonus eerst naar achteren beweegt in plaats van naar voren.

Wat het juiste is hangt natuurlijk helemaal af van de microfoonpositie bij de opname. Staat de microfoon voor het drumstel of erachter (op de plek van de drummer) :wink:

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 19:43
door Splinter226
Het is een oud philips schema, voor de bombardon combi die ik nu aan t afmaken ben
viewtopic.php?f=3&t=24541&p=1833594&hil ... n#p1833594

Maar als ik je reactie goed interpreteer lees jij het schema hetzelfde als ik.
En voor het circuitje maakt het idd niet uit, de weergevers komen wel in tegenfase.

Er komt een buizenbak(je) aan te hangen

Dacht al, niet vragen maar naar de conus kijken....
Maar het druist toch wel een beetje in tegen alles wat je leert.
Nooit de min van een speaker aan de plus van een versterker hangen....

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 21:17
door pappaleo
Splinter226 schreef:
Nooit de min van een speaker aan de plus van een versterker hangen....
Maakt niet zoveel uit, zolang je het links en rechts maar hetzelfde doet.

Maar gevoelsmatig zou ik het ook niet doen :wink:

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 21:25
door bas focal m180
pappaleo schreef:
Is geen nitwit vraag hoor. Het is in dit filter belangrijk dat de units in tegenfase ten opzichte van elkaar worden aangesloten. Ik zou zelf geneigd zijn de woofer in fase met de ingang te zetten en de tweeter in tegenfase, dus net andersom als in dit schema, maar eigenlijk maakt het weinig uit.
De geluidsgolf van de tweeter is bijna altijd de eerste die je hoort, de tweeter staat van enkele millimeters tot een enkele centimeter(s) dichter bij je gehoor dan je andere drivers.
veelal voor de andere drivers, op oor hoogte daardoor ook weer ietsje dichter bij.
Ik heb altijd begrepen dat de tweeter dan juist aangeeft dat het signaal positief is (moet zijn).

Waarom kan ik je zo even niet vertellen.

Dan rijst mij de vraag, als je een instrument aanslaat hoor je dan ook altijd eerst de positieve golfbeweging?

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 21:29
door pappaleo
Dat zeg ik.

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 23:14
door bas focal m180
pappaleo schreef:
Dat zeg ik.
ja dat klopt :hide:

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: wo 17 mei 2017, 23:16
door pappaleo
Kom maar onder die stoel uit hoor :lol:

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: do 18 mei 2017, 13:40
door markbakk
De vraag is of je gehoor in staat is om momentane overdruk te onderscheiden van momentane onderdruk. Die haarcellen in het slakkenhuis kunnen misschien helemaal geen onderscheid maken tussen de verschillende bewegingen.

Re: Plus en min in schema

Geplaatst: vr 19 mei 2017, 20:24
door richard
bas focal m180 schreef:
De geluidsgolf van de tweeter is bijna altijd de eerste die je hoort, de tweeter staat van enkele millimeters tot een enkele centimeter(s) dichter bij je gehoor dan je andere drivers.
...
Dan rijst mij de vraag, als je een instrument aanslaat hoor je dan ook altijd eerst de positieve golfbeweging?
Geen idee, Bij een paukslag zou je verwachten dat bij de eerste klap het vel naar beneden beweegt, een verdunning van de lucht (geluid is een wisseling van luchtdruk, geen beweging), de woofer zou dan eerst naar achteren moeten bewegen. Bij een bassdrum en bij Ouverture 1812 beweegt de woofer eerst naar voren; het vel beweegt door de klap eerst richting microfoon en een kanon zorgt voor overdruk.
Lijkt me vooral interessant als je luidsprekers hier ook wat mee kunnen, als de step-responsie toch al een zootje is maakt het helemaal niet uit. En dan kan het nog steeds goed klinken.

Moet je ook nog weten hoe een en ander is opgenomen, geproduceerd en hoe vaak het signaal inverteert in al die versterkingsstappen bij zowel de opnamekant als bij je thuis. Ik heb ooit gelezen dat daar geen peil op te trekken is. In een audiotijdschrift heeft een tabel gestaan waarbij de verschillende platenmaatschappijen werd aangegeven of de opname in absolute fase of geïnverteerd op de plaat werd gezet.
Daarom waren er wel cd-spelers en voorversterkers die een knop hadden om die per opname in te stellen.