bas focal m180 schreef:De geluidsgolf van de tweeter is bijna altijd de eerste die je hoort, de tweeter staat van enkele millimeters tot een enkele centimeter(s) dichter bij je gehoor dan je andere drivers.
...
Dan rijst mij de vraag, als je een instrument aanslaat hoor je dan ook altijd eerst de positieve golfbeweging?
Geen idee, Bij een paukslag zou je verwachten dat bij de eerste klap het vel naar beneden beweegt, een verdunning van de lucht (geluid is een wisseling van luchtdruk, geen beweging), de woofer zou dan eerst naar achteren moeten bewegen. Bij een bassdrum en bij Ouverture 1812 beweegt de woofer eerst naar voren; het vel beweegt door de klap eerst richting microfoon en een kanon zorgt voor overdruk.
Lijkt me vooral interessant als je luidsprekers hier ook wat mee kunnen, als de step-responsie toch al een zootje is maakt het helemaal niet uit. En dan kan het nog steeds goed klinken.
Moet je ook nog weten hoe een en ander is opgenomen, geproduceerd en hoe vaak het signaal inverteert in al die versterkingsstappen bij zowel de opnamekant als bij je thuis. Ik heb ooit gelezen dat daar geen peil op te trekken is. In een audiotijdschrift heeft een tabel gestaan waarbij de verschillende platenmaatschappijen werd aangegeven of de opname in absolute fase of geïnverteerd op de plaat werd gezet.
Daarom waren er wel cd-spelers en voorversterkers die een knop hadden om die per opname in te stellen.