Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Moderator: Beheerdersteam
Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Beste forummers,
ik heb onlangs een setje Jamo Concert V gekocht voor weinig. De kasten zijn matzwart overgespoten en de grill van de tweeter is half dichtgelopen met zwarte verf en enigszins gedeukt. Zijn die grilles te vervangen?
Hoe krijg ik die grill los? Ik wil hem proberen schoon te maken. Er komt hoorbaar minder hoog uit dan uit de andere speaker -waarvan de grill schoon is.
De Tweeter is een Seas H398.
vr gr, Jaap
ik heb onlangs een setje Jamo Concert V gekocht voor weinig. De kasten zijn matzwart overgespoten en de grill van de tweeter is half dichtgelopen met zwarte verf en enigszins gedeukt. Zijn die grilles te vervangen?
Hoe krijg ik die grill los? Ik wil hem proberen schoon te maken. Er komt hoorbaar minder hoog uit dan uit de andere speaker -waarvan de grill schoon is.
De Tweeter is een Seas H398.
vr gr, Jaap
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Zo jeumig, ik denk als je ze eens uit de kast haalt en die 4 schroefjes rondom de grille lost, dat het membraan dan ook los komt...
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Ok bedankt, ga ik morgen eens proberen. Loop ik niet de kans dat ik de complete dome er uit trek?
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Ja dat bedoelde ik dus ook...weet niet of je dat moet willen, maar even afwachten hier, er zijn vast mensen hier die dit al eens gedaan hebben.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Niet bij deze, bij een andere (magnat) zat het gewoon gelijmd.
Als je gaat pielen krijg je hem dr wel uit naar komen er vervormingen in het rooster.
Als je gaat pielen krijg je hem dr wel uit naar komen er vervormingen in het rooster.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Als ik naar de vervangingskit kijk dan is dat een geheel: http://www.rumoh.eu/replacement-kit-seas-h9909 Dus schroefjes losdraaien helpt dan jammer genoeg niet.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Bedoel je dat deze niet gelijmd is en dat ik hem er wel uit krijg als ik die 4 schroeven los draai?beijert schreef:Niet bij deze, bij een andere (magnat) zat het gewoon gelijmd.
Als je gaat pielen krijg je hem dr wel uit naar komen er vervormingen in het rooster.
De vervangingskit is alleen de magneet met spoel, of alleen de dome met grill en frontplaat? Hoe zitten die dan aan elkaar?
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Mijn reactie was op shadow, het rooster kan je er waarschijnlijk wel af halen met iets scherps zoals een dunne spijker. Die moet je daarna terug in vorm buigen. En even in een badje met thinner.
De dome kan je aan de achterzijde terugduwen wanneer je de vier schroefjes los hebt.
Eerst het rooster er af voor je aan de Dome komt.
De dome kan je aan de achterzijde terugduwen wanneer je de vier schroefjes los hebt.
Eerst het rooster er af voor je aan de Dome komt.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Sorry, maar ik begrijp het even niet goed.
Moet ik nu eerst de grill er af peuteren voordat ik de binnenste 4 schroefjes losdraai?
Moet ik nu eerst de grill er af peuteren voordat ik de binnenste 4 schroefjes losdraai?
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Nee, hoeft niet maar dat is misschien wel handig om een beetje houvast te hebben.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Als ik op internet verder zoek, lijkt het wel of het 1 geheel is. En er zit ook nog vloeistof in.... De producent zegt namelijk:
.... A fine mesh grid protects the diaphragm, and supports a phase plate which compensates for a slight axial roll off
towards 20 kHz. ...... The voice coil is immersed in magnetic fluid, allowing high power handling capacity and simplified crossover design.
.... A fine mesh grid protects the diaphragm, and supports a phase plate which compensates for a slight axial roll off
towards 20 kHz. ...... The voice coil is immersed in magnetic fluid, allowing high power handling capacity and simplified crossover design.
Laatst gewijzigd door jaap380 op di 16 mei 2017, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Ik denk dat hij die binneste schroefjes juist niet moet loshalen ..... dan komt de spreekspoel vrij en die kan dan ook beschadigen.
Wat je het beste kunt doen is de hele unit uit de kast halen, hem op z'n rug (magneet) op een tafel leggen, en vervolgens met een naald of iets anders scherps de dome los wrikken. Gebruik bijvoorbeeld een coctailprikker als hefboompje, en steeds kleine stukjes. Beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, etc.
Wat je het beste kunt doen is de hele unit uit de kast halen, hem op z'n rug (magneet) op een tafel leggen, en vervolgens met een naald of iets anders scherps de dome los wrikken. Gebruik bijvoorbeeld een coctailprikker als hefboompje, en steeds kleine stukjes. Beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, unit een klein slagje draaien, beetje wrikken, etc.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Maar dan krijg ik hem waarschijnlijk nooit meer terug op zijn plaats?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Of 'm juist ongedemonteerd op z'n buik houden en dan (voorzichtig!) een in aceton gedrenkte doek tegen de grille aanhouden? Daar wil veel verf wel in oplossen.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Dat lijkt me het meest veilig. Of lost er dan nog meer op in de spreekspoel?
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
De rubberrand lijkt me ook gevoelig voor die dampen .... je kunt ook proberen om de gaatjes een beetje door te prikken. (niet uitschieten hoor!)
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
dan moet ik toch mijn priklapje weer eens op gaan zoeken. Was eigenlijk voor mijn kleinkinderen bedoeld maarja...SARK schreef:De rubberrand lijkt me ook gevoelig voor die dampen .... je kunt ook proberen om de gaatjes een beetje door te prikken. (niet uitschieten hoor!)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
De dome en ophanging/rolrand zijn gefixeerd op de faceplate. De aansluiting naar de dome zit ook vast. Je kunt er dus niet onderkomen zonder de draden te beschadigen en het zijn hoogstwaarschijnlijk CCAW draden, dus alu en dat is niet te solderen. Kortom, niet lostrekken, heeft geen zin.
Met een doekje gedrengd in aceton kun je met de tweeter op z'n kop wel proberen wat te poetsen. Gaatjes doorprikken geeft zooi op je dome, ook geen goed plan.
Die replacement is een goed idee, al blijft je ferrofluid nog steeds dezelfde oude olie.
Met een doekje gedrengd in aceton kun je met de tweeter op z'n kop wel proberen wat te poetsen. Gaatjes doorprikken geeft zooi op je dome, ook geen goed plan.
Die replacement is een goed idee, al blijft je ferrofluid nog steeds dezelfde oude olie.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Iedereen hartelijk dank voor de adviezen. Ik heb het met alcohol gedaan en een schuursponsje. Het zwart is er aardig af, maar nu is m'n gaas blank (en waarschijnlijk nog steeds dicht ).
Die rommel achter het gaas vind ik ook geen fijn idee.
Maar als ik de replacement ga doen, moet het gaas er toch ook af?
Die rommel achter het gaas vind ik ook geen fijn idee.
Maar als ik de replacement ga doen, moet het gaas er toch ook af?
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Nee de replacement-kit is toch compleet met een nieuw gaasje.
Paul.
Paul.
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Alle hulp is toch te laat gekomen. De tweeter is overleden. 
Dus toch een replacement-kit.
Bedankt iedereen!
Dus toch een replacement-kit.
Bedankt iedereen!
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Ik heb hem toch gedemonteerd en de twee helften van elkaar gehaald. Inderdaad kon ik de grill er met een mes uitwrikken en daarna de dome weer teruggeduwd. Het lijkt wel of hij iets minder luid klinkt dan de tweeter van de andere speaker, maar dat komt misschien omdat de grill er nu niet meer op zit. Er zat een klein rond stickertje aan de binnekant. Zorgt dat voor extra spreiding?
Re: Hoe krijg ik de Grill er af? Seas H398
Zou kunnen, of om het opbreken een beetje te dempen. Bij dome tweeters beweegt bij hogere frequenties het midden van de dome niet meer in maat met de rest, dan is het wel handig dat er wat voor zit om dat wat te camoufleren.jaap380 schreef:IEr zat een klein rond stickertje aan de binnekant. Zorgt dat voor extra spreiding?
