Schema Fet Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Schema Fet Versterker

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum leden,

Ben een schema tegengekomen van Kaneta method's all FET power amplifier,

Nu probeer ik er achter te komen hoe het een en ander geschakeld staat, daarom zoek ik of de Fets op de juiste manier getekend staan, hier het schema waar ik de drains met een (D) heb gemerkt, zit dit op de juiste manier?.
Groet,
Pim
ScreenShot022.jpg
PimDriessen

Re: Schema Fet Versterker

Dit is het originele schema.
ScreenShot023.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij T4 en T5 staat de "D" aan de verkeerde kant.
T7 staat helemaal omgekeerd, ook op het origineel.
Normaal zou je voor T3 een N-fet gebruiken, hebben minder speling dan de getekende P-fet.
Zal wel zijn om voor T4-T5 een gelijk paar uit te zoeken, hou je er (een heleboel) over.
Waar heb je die typenrs. vandaan, niet na gekeken, klopt 't ?
Vind 't maar een raar ontwerp, kom je meer tegen, zo tegen heug en meug overal fet's gebruiken.
Lijkt wel op buizenbouwers die vooral geen transistors willen zien :lol:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, afgezien van wat cruciale slordigheden zoals je al aangeeft Anne, is het in de basis wel een redelijk ding. Ding gaat zo i.i.g. nooit werken. Vraag mij af of dit überhaupt wel eens in elkaar gesoldeerd is.
PimDriessen

Hallo Anne, Pjotr,
Deze Japanner heeft hem gebouwd volgens de foto op z`n website, vraag me trouwens af of het niet Kaneda is die dit ontwerp ooit heeft gemaakt.
Hier de link naar de website.
http://www.geocities.jp/mutsu562000/roo ... hp004e.htm
Zie nu pas dat het een Kaneda ontwerp is volgens deze website.

Ja Fet 3 vond ik ook een rare keuze.
Moest ik ook aan denken of het een buizen ontwerp is met Fets.

Groet,
Pim
PimDriessen

Ah!buis schreef:
Bij T4 en T5 staat de "D" aan de verkeerde kant.
T7 staat helemaal omgekeerd, ook op het origineel.
Normaal zou je voor T3 een N-fet gebruiken, hebben minder speling dan de getekende P-fet.
Zal wel zijn om voor T4-T5 een gelijk paar uit te zoeken, hou je er (een heleboel) over.
Waar heb je die typenrs. vandaan, niet na gekeken, klopt 't ?
Vind 't maar een raar ontwerp, kom je meer tegen, zo tegen heug en meug overal fet's gebruiken.
Lijkt wel op buizenbouwers die vooral geen transistors willen zien :lol:
Anne
De type nummers van het eerste schema komen uit Tina, kon geen type`s vinden die op het originele schema staan.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
De type nummers van het eerste schema komen uit Tina, kon geen type`s vinden die op het originele schema staan.
Groet,
Pim
Bij zoiets is het wel zo handig te kijken wat (aan redelijke prijs) aangeboden wordt.
En de keus van P-fet's voor het T4-T5 stel :( , je zult er heel wat moeten aanschaffen om een redelijk gelijkend paar te vinden.
Anne
PimDriessen

Halo Anne,

Er zijn niet direct plannen om dit te gaan bouwen, het was meer interesse voor het ontwerp, ben zeer tevreden over mijn klasse A mono versterkers waar je indertijd mee geholpen hebt, en niet te vergeten de voorversterker met de mogelijkheid het omschakelen tussen de twee lijntrappen, versterking lijntrap 6 × of lijntrap 14 ×.

Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou dit ding maar lekker verder laten varen. Met buizen of een kopie daarvan heeft het niets van doen en erg doordacht is het ook niet.
PimDriessen

Hallo Pjotr,

Laat hem lekker varen.

Mijn Weller WECP-20 doet het overigens weer geweldig na het vervangen van de PTC.

Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ik zou dit ding maar lekker verder laten varen. Met buizen of een kopie daarvan heeft het niets van doen en erg doordacht is het ook niet.
Mja, van Nmos naar buis gaat nog :sure: maar wat dan met Pmos :?
Anne
PimDriessen

Hallo Anne,
Hier een paar schema`s van Kaneda met buizen, het lijken OTL versterkers, wat vindt je ervan?.
Groet,
Pim
ScreenShot024.jpg
ScreenShot026.jpg
ScreenShot027.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hallo Anne,
Hier een paar schema`s van Kaneda met buizen, het lijken OTL versterkers, wat vindt je ervan?.
Groet,
Pim
Wat moet je daar van zeggen :( Twee keer 't zelfde, allen wat overbodige buizen eruit.Nu nog de 6C33 (duur !) door mos vervangen, opgeruimt staat ... kaal :lol:
Daarbij is het een scheve versterker waar je enkel min of meer mee weg komt doordat, met de lage weerstand van de belasting, de uitgangsspanning klein is en tegenkoppeling.
De eindtrap wordt nml aangestuurd met twee dezelfde signalen, natuurlijk wel in tegenfase.
Maar de onderste heeft enkel sturing nodig tussen het rooster en kathode = -voeding (= ook signaal aarde)
en de bovenste hetzelfde + de uitgangsspanning (waar de kathode aan zit) krijgt dus te weinig.
Anne
PimDriessen

Hallo Anne,
Waarschijnlijk is Kaneda daarna deze gaan ontwerpen, het laatste schema de 50 watt versterker uit 1974 heb ik indertijd gebouwd, en met plezier jaren mee gedraaid.
Groet,
Pim
ScreenShot029.jpg
ScreenShot030.jpg
ScreenShot031.jpg
ScreenShot032.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er eigenlijk best leuk uit.Die scheve sturing valt eigenlijk mee, de eindtrap wordt met stroom aangestuurd (even niet opgelet), is het de spanningsval over de lekweerstand die de sturing geeft.
Wel is dan de zwaai die de spanning voor de aansturing maakt heel ongelijk.
Het aansluiten van een LS op een buizenversterker zonder trafo of C ertussen vind ik wel wat link.
Hoewel daar zijn dan weer bewakingsschakelingen voor.
Die laatste versterker heeft een dubbel j-fet bij de ingang, herinner me niet dat die dingen er toen ('74) al waren (wel de j-fet), werden er twee tegen elkaar geplakt.
Anne

(lijk toegevoegd :shock: )
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 13 mei 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PimDriessen

Hallo Anne,
Heb die 2N3954 nooit gezien, ben deze versterker gaan bouwen in 1986 met de dual Fet UPA68, die werd veel gebruikt door o.a Accuphase.
Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ziet er eigenlijk best leuk uit.Die scheve sturing valt eigenlijk mee, de eindtrap wordt met stroom aangestuurd (even niet opgelet), is het de spanningsval over de lekweerstand die de sturing geeft.
Wel is dan de zwaai die de spanning voor de aansturing maakt heel ongelijk.
Het aansluiten van een LS op een buizenversterker zonder trafo of C ertussen vind ik wel wat link.
Hoewel daar zijn dan weer bewakingsschakelingen voor.
Die laatste versterker heeft een dubbel j-fet bij de ingang, herinner me niet dat die dingen er toen ('74) al waren (wel de j-fet), werden er twee tegen elkaar geplakt.
Anne

(lijk toegevoegd :shock: )
Dit is toch niks bijzonders Anne: Ingangstrap, VAS (met paniek-C), stroombuffer. Handboek soldaat :relax:

Pim, wat zoek je eigenlijk? Koop gewoon het boek van Self: "Audio Power Amplifier Design Handbook"
PimDriessen

Hallo Pjotr,
Ben niet echt op zoek, meer interesse naar ontwerpen van Kaneda, maar bedankt voor de tip Audio Power Amplifier Design Handbook.
Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Al vind ik zelf een papieren boek het fijnste, met wat zoeken is het als e-boek wel ergens op het net te vinden. Is eigenlijk het beste boek als je je wat verder in deze materie wilt verdiepen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dit is toch niks bijzonders Anne: Ingangstrap, VAS (met paniek-C), stroombuffer. Handboek soldaat :relax:
't Is dat me eerst die stroom was ontgaan, wel schema's tegengekomen die de seriebalans met spanning aansturen zonder verschil onder/boven.
Maar het blijft met stroom ook scheef, de aansturing van de bovenste trap heeft meer last van capaciteiten door de (veel) grotere spanningszwaai.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:

Pim, wat zoek je eigenlijk? Koop gewoon het boek van Self: "Audio Power Amplifier Design Handbook"
Ik heb dat boek als PDF, zal wel kijken of ik het naar Pim kan mailen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
't Is dat me eerst die stroom was ontgaan, wel schema's tegengekomen die de seriebalans met spanning aansturen zonder verschil onder/boven.
Maar het blijft met stroom ook scheef, de aansturing van de bovenste trap heeft meer last van capaciteiten door de (veel) grotere spanningszwaai.
Anne
Die VAS zit hier ook raar met dat weerstandje naar de min. Normaliter zit daar een stroomspiegel (aan de collector van Tr5). Tja, stroomsturing? De uitgangsimpedantie van de VAS is erg hoog, dat is idd stoom daar die daar dominant is en de uitgangstransistoren aanstuurt. Maar die stroom moet wel dermate groot zijn dat de eindtorren de uitgangszwaai kunnen maken onder de verwachten belastingen. De spanningsval over Tr5 en Tr6 beperkt ook nog nog eens de positieve uitsturing.
PimDriessen

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:

Ik heb dat boek als PDF, zal wel kijken of ik het naar Pim kan mailen.
Hoi Ray,
Dat zou geweldig zijn.
Groet,
Pim
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk zou dat boek hier in de forumbibliotheek moeten staan. Zo heb ik hier ook nog het boek van Hellings uit 1958: "HET ONTWERPEN VAN VERSTERKERS" van de Muiderkring in PDF. Is 12 MB en kan ik dus niet uploaden. En ook nog de leerzame papers van Baxandall "Baxandall - Power Amp Design" die in WirelessWorld hebben gestaan eind jaren '70.

Het zou hier wel in de bieb horen.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Plaats reactie