Pagina 1 van 1

XLR A/B switch

Geplaatst: za 06 mei 2017, 17:02
door Rovinggecko
Om mijn actieve speakers (Linkwitz LX521.4's) zowel in stereo als in HT te kunnen gebruiken wil ik een XLR A/B switch maken.
Dan hoeft stereo niet via mijn surround processor en kan ik daar een andere DAC voor gebruiken.

Ik heb al even gekeken naar een dodocus ubox2x, maar vraag me af of ik dat niet net zo makkelijk zelf kan.

Even een schema'tje van t web geplukt:
Afbeelding

Dus met 6 neutrik XLR chassis connectors en een 4 polige tuimel schakelaar (aan/uit/aan) (bv een Apem 5669) zou ik een heel eind moeten komen, toch?

Of heb ik het risico dat eea 'plopt'?

Zijn er nog ' ietwat audiofielere' schakelaars die ik zou moeten overwegen?

Een alternatief zou zijn om eea trigger of IR based te maken. Maar dan wordt het wel een tikkie ingewikkelder.

Tips\tricks?

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: za 06 mei 2017, 18:37
door MarcelvdG
In ieder geval een schakelaar met vergulde contacten gebruiken. Goud oxideert niet, dat voorkomt op de lange termijn kraakstoringen.

Je zou bij alle XLR's weerstanden van 1 Mohm van poot 2 naar poot 1 en van poot 3 naar poot 1 kunnen zetten. Dat hoort niet nodig te zijn, maar het kan plops bij omschakelen voorkomen als een apparaat capacitief gekoppeld is en zelf geen weerstand naar massa heeft.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: za 06 mei 2017, 19:08
door Rovinggecko
Bedankt Marcel, zal t kader van baat het niet schaadt het niet de weerstandjes toevoegen en eens op zoek naar gergulde contactjes. Bas

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: za 06 mei 2017, 20:57
door ray5150
Kijk ook eens naar de schakelaars van C&K. is ook kwaliteitsspul, ook leverbaar in 4pole.
http://www.ckswitches.com/product-selection/toggle/

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 19:31
door Rovinggecko
Zal aan mijn google skills liggen, maar kan geen vergulde contacten 4pdt vinden (alleen in bulk, maar ja, 1 is genoeg). Ga dus maar voor een ' gewone'. C&K is een goede tip, hebben ze bij eoo liggen.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: ma 08 mei 2017, 23:10
door MarcelvdG
Bij Distrelec hebben ze er wel een paar. Het zijn allemaal draaischakelaars en goedkoop zijn ze niet. Voorbeeld:

https://www.distrelec.nl/nl/draaischake ... simi=92.82

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 7:02
door Leeuwarden
MarcelvdG schreef:
Bij Distrelec hebben ze er wel een paar. Het zijn allemaal draaischakelaars en goedkoop zijn ze niet. Voorbeeld:

https://www.distrelec.nl/nl/draaischake ... simi=92.82
Kan je net zo goed een Lorlin voor een euro of 3 nemen.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 10:14
door ray5150
Of 2 stuks toggle DPDT van Apem of C&K nemen, makkelijk te krijgen, en een stuk betaalbaarder dan die draaischakelaar van 30 euro.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:05
door pvanlingen
Beste advies in dit rijtje is toch de Elma schakelaar.
Zeker geen Lorlin nemen.

Paul.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 18:52
door Leeuwarden
Waarom niet, Paul?

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:21
door ray5150
Ik ben er ook geen fan van, heb er wat in het componentenbakje liggen. sommige ergens uit gedemonteerd, sommige nieuw gekocht ooit.
Bij vrijwel alle exemplaren zijn de contacten en de soldeerpinnen donker geworden. mechanisch vind ik ze ook niet al te best. ik probeer ze in ieder geval in mijn eigen knutselarijen zoveel mogelijk te vermijden.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:35
door pvanlingen
Leeuwarden schreef:
Waarom niet, Paul?
Ervaring Jan.

Na een tijdje toch wel slechte contacten.
Om wat hogere spanningen te schakelen prima en goedkoop, maar voor kleine audio signaaltjes niet zo geschikt.

Paul.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:37
door Leeuwarden
Dat is goed om te weten want ik verkeerde in de veronderstelling dat dat prima schakelaar waren!

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:41
door pvanlingen
Leeuwarden schreef:
Dat is goed om te weten want ik verkeerde in de veronderstelling dat dat prima schakelaar waren!
Nooit te oud om te leren.
En nog succes met het vinden van een locatie. :lol:

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:47
door Leeuwarden
Uhhh, zoek ik een locatie?

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 19:54
door pvanlingen
Zo te zien wel, ik heb het niet van mijzelf.

Berichten: 5749Lid geworden op: zo 19 sep 2004 14:47
Locatie: Nog niet gevonden
Contacteer:
Contacteer Leeuwarden

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 20:15
door MarcelvdG
Het is ook mijn ervaring dat die goedkope Lorlin-schakelaars bij het schakelen van audiosignalen op lijnniveau of lager na enkele jaren gaan kraken. Dat is ook logisch, want ze hebben verzilverde contacten en schakelaars met zilver als contactmateriaal zijn voor het elektrisch wat grovere werk bedoeld. Overigens maken ze als ze gaan kraken na een paar keer heen en weer draaien meestal wel weer een paar weken goed contact.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 20:22
door Barry2001
Pcies. Het is veel moeilijker goed een zwak signaal te schakelen dan een sterk signaal. In de hobbywereld zie je ze te pas en te onpas om audio te schakelen, in een commerciele versterker heb ik ze nog nooit gezien. Of een goede stappenschakelaar, of via een relais.

Re: XLR A/B switch

Geplaatst: di 09 mei 2017, 20:46
door Leeuwarden
pvanlingen schreef:
Zo te zien wel, ik heb het niet van mijzelf.

Berichten: 5749Lid geworden op: zo 19 sep 2004 14:47
Locatie: Nog niet gevonden
Contacteer:
Contacteer Leeuwarden
Oh ja, klopt! Ben inderdaad nog steeds zoekende... :lol: