Pagina 1 van 2

filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 7:01
door Wim P
als ik de bestaande crossover punten meet van elke driver 3-weg vertigo
en ik deze vervolgens probeer na te bouwen in een dsp heb ik dan ook een digitaal filter dat klopt?
of ligt dit niet zo eenvoudig?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 8:16
door Leeuwarden
Ik vraag mij af wat je ermee zou willen winnen?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 8:28
door hannesie
Leeuwarden schreef:
Ik vraag mij af wat je ermee zou willen winnen?
Ervaring? :hide:


Andersom is mogelijk complexer, zoals een 24dB filter DSP, naar passief.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 8:38
door ds23man
De benadering met DSP is anders: doordat je met delay de offset kunt compenseren kom je op hele andere filters uit.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 8:43
door Wim P
Wat ik ermee wil bereiken? Ervaring opdoen en wellicht dat ik daardoor beter ga begrijpen wat een filter doet

Zoals je weet heb ik recent mijn huidige Vertigo filter ge-update met mooie componenten althans 1 zijde
Omdat ik weer moet sparen voor het 2e filter lijkt het me leuk en leerzaam om in due tussentijd het Vertigo filter zo goed als kwaad na te bouwen.
Nu heb ik heel simplistisch de overname punten ingevoerd in de Dsp , maar het klinkt minder homogeen en realistisch dan het passieve filter.
Dus vandaar mijn vraag is puur alleen het invoeren van de overname punten met de zelfde helling voldoendeL of komt er bij Dsp filteren echt veel meer bij kijken?

Dus het gaat me totaal niet om een discussie op te zetten welk type beter is, maar puur de techniek

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 8:47
door Wim P
ds23man schreef:
De benadering met DSP is anders: doordat je met delay de offset kunt compenseren kom je op hele andere filters uit.
Oké als ik je goed begrijp is dat het op tijd zetten van de drivers? Maar ik laat de drivers in de bestaande Vertigo kast zitten, dus ik neem aan dat ze qua hellend front redelijk op tijd staan, of bedoel je met delay offset iets anders?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: di 14 mar 2017, 9:01
door Ouwebok
Ik vermoed dat er nog wel een paar addertjes onder...
zoals bijvoorbeeld faseverschuivingen van een passief filter icm drivers... niet zo maar na te bootsen met een DSP, lijkt me.

Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen in het kader van "hobby is leuk" (en t mag geld kosten..), en je kunt evt kamer-problemen
aanpakken..

Als je je gedachte zou gaan uitvoeren: voer voor een luisterdag-sessie!

Ik ben geinteresseerd want: Meestens hebben we behoorlijk dure 2 kanaals-DACs welke maar 1 ding goed hoeven te doen..
En dan zijn er DSPs die voor meerdere kanalen ADC -> rekenen & corrigeren -> DAC - uitvoeren: dat moet dan wel een heel goed (duur) ding zijn...
Ik gebruik een Mini-DSP: uitsluitend voor mijn cornersub...

Succes!

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 23:48
door Tom Magchielse
Je bent al een eind op weg als je de -3dB of -6 dB punten (afhankelijk van de orde van het analoge modelfilter) hebt overgenomen. Volgende stap is de correcte hellingen in het spergebied van de filters over te nemen ( de juiste filterorde) . Als je daarna de mogelijkheid hebt om te meten, kun je de delays zo instellen dat de optimale karakteristiek ontstaat. Anders kun je de delays ook proberen in te stellen op basis van de fysieke afmetingen.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet..
vr groet,
Tom

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: za 15 apr 2017, 7:17
door markbakk
Het lijkt mij vrij hopeloos als je niet kunt meten. Zoals gewoonlijk in de techniek.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:25
door Wim P
Tom Magchielse schreef:
Je bent al een eind op weg als je de -3dB of -6 dB punten (afhankelijk van de orde van het analoge modelfilter) hebt overgenomen. Volgende stap is de correcte hellingen in het spergebied van de filters over te nemen ( de juiste filterorde) . Als je daarna de mogelijkheid hebt om te meten, kun je de delays zo instellen dat de optimale karakteristiek ontstaat. Anders kun je de delays ook proberen in te stellen op basis van de fysieke afmetingen.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet..
vr groet,
Tom
Ik heb van alle drivers afzonderlijk een meting gemaakt incl . Filter
Ik kan ze makkelijk nabouwen met de zelfde helling.
De vertigo heeft 12db helling
Ik vraag me af wat gebeurd er als ik de zelfde overname punten gebruik maar bv 24 of 48db als helling gebruik?
Verpruts ik dan het ontwerp? Nu heeft met de 12db helling eigenlijk iedere driver het continue erg druk

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:31
door dre
Als je 12db hellingen gaat vervangen voor 24 of 48db,dan otstaat er een gat in de overgang.
Er is tenslotte minder signaal op dat gebied omdat het signaal sneller af valt.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:38
door Wim P
dre schreef:
Als je 12db hellingen gaat vervangen voor 24 of 48db,dan otstaat er een gat in de overgang.
Er is tenslotte minder signaal op dat gebied omdat het signaal sneller af valt.
Oke maar dat zou ik kunnen opvangen door de overname frequenties wat dichter naar elkaar toe te brengen
puur theoretisch is steiler filteren beter?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:44
door dre
Ja,dichter naar elkaar toe brengen inderdaad.
Steiler filteren is ook lastiger om goed te krijgen,maar de klank veranderd uiteraard wel.
Maar neem dan een DSP,dan kun je alle kanten op.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:50
door Wim P
dre schreef:
Ja,dichter naar elkaar toe brengen inderdaad.
Steiler filteren is ook lastiger om goed te krijgen,maar de klank veranderd uiteraard wel.
Maar neem dan een DSP,dan kun je alle kanten op.
Ik heb een mini dsp geprobeerd maar dat geeft een verschrikkelijke ruis, daar is niet mee te leven :oops:
Ik gebruik nu als alternatief 3x een ultra curve pro van behringer
Hier kan ik vrij gemakkelijk LC en Hc aanbrengen, tevens kan er via de parametrische eq ook nog wat ruimte probleempjes worden aangepakt.
Het is misschien wat omslachtiger als een dsp, maar wel ruis vrij
Maar omdat je via zo'n dsp achtig geval enorm veel filter vrijheid krijgt, borrelde daar dus de vraag uit voort
Steiler filteren beter? Of krijg je juist meer het Dopler effect bij een 3 weg

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:54
door dre
Ruis arm bedoel je? :mrgreen:

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:57
door Wim P
Yep voor mijn 50 jarig gehoor ruisarm :D

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 22:01
door dre
In ieder geval gaat het nooit hetzelfde klinken als een passief filter.

Of het beter gaat met DSP zal ik je vertellen als ik mijn DLCP af heb. :mrgreen:

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 8:52
door Wim P
filter vertigo.jpg
dit zijn de crossover punten van het originele filter

alsik nu exact dezelfde -3db punten en frequentie overneem in de dsp. maar ikmaak de helling onder het overname punt steiler,dan kan ik toch niet veel verzieken?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 10:05
door dre
Nee,maar het zal wel anders klinken.
Ga je 6 dezelfde versterkers gebruiken?

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 10:18
door pappaleo
Nu zie je dat het niveau van je middenweergever lager ligt dan dat van je woofer en tweeter. De totaalrespons zal daar geen deuk vertonen (hoop ik voor je) maar zal het resultaat zijn van de optelling van de 3 signalen. Als je de hellingen steiler gaat maken, dan klopt de optelling van de signalen niet meer en zal je totaalrespons niet recht meer zijn.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 10:31
door markbakk
Waarom zou je niet gewoon zelf een filter ontwerpen? Je hoeft je toch niet te beperken tot dat wat met het passieve filter is bereikt.

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 13:58
door Wim P
markbakk schreef:
Waarom zou je niet gewoon zelf een filter ontwerpen? Je hoeft je toch niet te beperken tot dat wat met het passieve filter is bereikt.

zelf een filter ontwerpen dat is echt vele male te hoog gegrepen voor me Mark, wel zou mijn voorkeur hebben om de woofer wat lager te crossen deze vind ik nu vrij hoog 650Hz.

maar ja dat zal in het originele ontwerp wel een reden hebben gehad

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 14:00
door Wim P
pappaleo schreef:
Nu zie je dat het niveau van je middenweergever lager ligt dan dat van je woofer en tweeter. De totaalrespons zal daar geen deuk vertonen (hoop ik voor je) maar zal het resultaat zijn van de optelling van de 3 signalen. Als je de hellingen steiler gaat maken, dan klopt de optelling van de signalen niet meer en zal je totaalrespons niet recht meer zijn.
klopt Leo de totaal response laat die deuk niet zien, dan zou ik als ik de helling steiler gaat maken ook het volume wat moeten opvoeren, daar heb je gelijk in, niet aan gedacht, maar dat is te overzien

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 14:01
door Wim P
dre schreef:
Nee,maar het zal wel anders klinken.
Ga je 6 dezelfde versterkers gebruiken?

nee ik heb 3 dezelfde versterkers voor elke driver een versterker links/rechts tri-amping

Re: filter actief nabouwen

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 14:12
door dre
Dat zijn 6 versterkers toch? :lol: