filter actief nabouwen

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

als ik de bestaande crossover punten meet van elke driver 3-weg vertigo
en ik deze vervolgens probeer na te bouwen in een dsp heb ik dan ook een digitaal filter dat klopt?
of ligt dit niet zo eenvoudig?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Leeuwarden »

Ik vraag mij af wat je ermee zou willen winnen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: filter actief nabouwen

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Ik vraag mij af wat je ermee zou willen winnen?
Ervaring? :hide:


Andersom is mogelijk complexer, zoals een 24dB filter DSP, naar passief.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: filter actief nabouwen

Bericht door ds23man »

De benadering met DSP is anders: doordat je met delay de offset kunt compenseren kom je op hele andere filters uit.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

Wat ik ermee wil bereiken? Ervaring opdoen en wellicht dat ik daardoor beter ga begrijpen wat een filter doet

Zoals je weet heb ik recent mijn huidige Vertigo filter ge-update met mooie componenten althans 1 zijde
Omdat ik weer moet sparen voor het 2e filter lijkt het me leuk en leerzaam om in due tussentijd het Vertigo filter zo goed als kwaad na te bouwen.
Nu heb ik heel simplistisch de overname punten ingevoerd in de Dsp , maar het klinkt minder homogeen en realistisch dan het passieve filter.
Dus vandaar mijn vraag is puur alleen het invoeren van de overname punten met de zelfde helling voldoendeL of komt er bij Dsp filteren echt veel meer bij kijken?

Dus het gaat me totaal niet om een discussie op te zetten welk type beter is, maar puur de techniek
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
De benadering met DSP is anders: doordat je met delay de offset kunt compenseren kom je op hele andere filters uit.
Oké als ik je goed begrijp is dat het op tijd zetten van de drivers? Maar ik laat de drivers in de bestaande Vertigo kast zitten, dus ik neem aan dat ze qua hellend front redelijk op tijd staan, of bedoel je met delay offset iets anders?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Ouwebok »

Ik vermoed dat er nog wel een paar addertjes onder...
zoals bijvoorbeeld faseverschuivingen van een passief filter icm drivers... niet zo maar na te bootsen met een DSP, lijkt me.

Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen in het kader van "hobby is leuk" (en t mag geld kosten..), en je kunt evt kamer-problemen
aanpakken..

Als je je gedachte zou gaan uitvoeren: voer voor een luisterdag-sessie!

Ik ben geinteresseerd want: Meestens hebben we behoorlijk dure 2 kanaals-DACs welke maar 1 ding goed hoeven te doen..
En dan zijn er DSPs die voor meerdere kanalen ADC -> rekenen & corrigeren -> DAC - uitvoeren: dat moet dan wel een heel goed (duur) ding zijn...
Ik gebruik een Mini-DSP: uitsluitend voor mijn cornersub...

Succes!
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Tom Magchielse »

Je bent al een eind op weg als je de -3dB of -6 dB punten (afhankelijk van de orde van het analoge modelfilter) hebt overgenomen. Volgende stap is de correcte hellingen in het spergebied van de filters over te nemen ( de juiste filterorde) . Als je daarna de mogelijkheid hebt om te meten, kun je de delays zo instellen dat de optimale karakteristiek ontstaat. Anders kun je de delays ook proberen in te stellen op basis van de fysieke afmetingen.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet..
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter actief nabouwen

Bericht door markbakk »

Het lijkt mij vrij hopeloos als je niet kunt meten. Zoals gewoonlijk in de techniek.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

Tom Magchielse schreef:
Je bent al een eind op weg als je de -3dB of -6 dB punten (afhankelijk van de orde van het analoge modelfilter) hebt overgenomen. Volgende stap is de correcte hellingen in het spergebied van de filters over te nemen ( de juiste filterorde) . Als je daarna de mogelijkheid hebt om te meten, kun je de delays zo instellen dat de optimale karakteristiek ontstaat. Anders kun je de delays ook proberen in te stellen op basis van de fysieke afmetingen.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet..
vr groet,
Tom
Ik heb van alle drivers afzonderlijk een meting gemaakt incl . Filter
Ik kan ze makkelijk nabouwen met de zelfde helling.
De vertigo heeft 12db helling
Ik vraag me af wat gebeurd er als ik de zelfde overname punten gebruik maar bv 24 of 48db als helling gebruik?
Verpruts ik dan het ontwerp? Nu heeft met de 12db helling eigenlijk iedere driver het continue erg druk
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

Als je 12db hellingen gaat vervangen voor 24 of 48db,dan otstaat er een gat in de overgang.
Er is tenslotte minder signaal op dat gebied omdat het signaal sneller af valt.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

dre schreef:
Als je 12db hellingen gaat vervangen voor 24 of 48db,dan otstaat er een gat in de overgang.
Er is tenslotte minder signaal op dat gebied omdat het signaal sneller af valt.
Oke maar dat zou ik kunnen opvangen door de overname frequenties wat dichter naar elkaar toe te brengen
puur theoretisch is steiler filteren beter?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

Ja,dichter naar elkaar toe brengen inderdaad.
Steiler filteren is ook lastiger om goed te krijgen,maar de klank veranderd uiteraard wel.
Maar neem dan een DSP,dan kun je alle kanten op.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

dre schreef:
Ja,dichter naar elkaar toe brengen inderdaad.
Steiler filteren is ook lastiger om goed te krijgen,maar de klank veranderd uiteraard wel.
Maar neem dan een DSP,dan kun je alle kanten op.
Ik heb een mini dsp geprobeerd maar dat geeft een verschrikkelijke ruis, daar is niet mee te leven :oops:
Ik gebruik nu als alternatief 3x een ultra curve pro van behringer
Hier kan ik vrij gemakkelijk LC en Hc aanbrengen, tevens kan er via de parametrische eq ook nog wat ruimte probleempjes worden aangepakt.
Het is misschien wat omslachtiger als een dsp, maar wel ruis vrij
Maar omdat je via zo'n dsp achtig geval enorm veel filter vrijheid krijgt, borrelde daar dus de vraag uit voort
Steiler filteren beter? Of krijg je juist meer het Dopler effect bij een 3 weg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

Ruis arm bedoel je? :mrgreen:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

Yep voor mijn 50 jarig gehoor ruisarm :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

In ieder geval gaat het nooit hetzelfde klinken als een passief filter.

Of het beter gaat met DSP zal ik je vertellen als ik mijn DLCP af heb. :mrgreen:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

filter vertigo.jpg
dit zijn de crossover punten van het originele filter

alsik nu exact dezelfde -3db punten en frequentie overneem in de dsp. maar ikmaak de helling onder het overname punt steiler,dan kan ik toch niet veel verzieken?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

Nee,maar het zal wel anders klinken.
Ga je 6 dezelfde versterkers gebruiken?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: filter actief nabouwen

Bericht door pappaleo »

Nu zie je dat het niveau van je middenweergever lager ligt dan dat van je woofer en tweeter. De totaalrespons zal daar geen deuk vertonen (hoop ik voor je) maar zal het resultaat zijn van de optelling van de 3 signalen. Als je de hellingen steiler gaat maken, dan klopt de optelling van de signalen niet meer en zal je totaalrespons niet recht meer zijn.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: filter actief nabouwen

Bericht door markbakk »

Waarom zou je niet gewoon zelf een filter ontwerpen? Je hoeft je toch niet te beperken tot dat wat met het passieve filter is bereikt.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

markbakk schreef:
Waarom zou je niet gewoon zelf een filter ontwerpen? Je hoeft je toch niet te beperken tot dat wat met het passieve filter is bereikt.

zelf een filter ontwerpen dat is echt vele male te hoog gegrepen voor me Mark, wel zou mijn voorkeur hebben om de woofer wat lager te crossen deze vind ik nu vrij hoog 650Hz.

maar ja dat zal in het originele ontwerp wel een reden hebben gehad
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

pappaleo schreef:
Nu zie je dat het niveau van je middenweergever lager ligt dan dat van je woofer en tweeter. De totaalrespons zal daar geen deuk vertonen (hoop ik voor je) maar zal het resultaat zijn van de optelling van de 3 signalen. Als je de hellingen steiler gaat maken, dan klopt de optelling van de signalen niet meer en zal je totaalrespons niet recht meer zijn.
klopt Leo de totaal response laat die deuk niet zien, dan zou ik als ik de helling steiler gaat maken ook het volume wat moeten opvoeren, daar heb je gelijk in, niet aan gedacht, maar dat is te overzien
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: filter actief nabouwen

Bericht door Wim P »

dre schreef:
Nee,maar het zal wel anders klinken.
Ga je 6 dezelfde versterkers gebruiken?

nee ik heb 3 dezelfde versterkers voor elke driver een versterker links/rechts tri-amping
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: filter actief nabouwen

Bericht door dre »

Dat zijn 6 versterkers toch? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”