Pagina 1 van 2
Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 19:32
door mikekiwi
Met de volumeknop van mijn versterker heb ik maar een zeer beperkte speling om het volume te regelen.
Als illustratie een plaatje van het web

- volumeknop-39325964.jpg (38.35 KiB) 989 keer bekeken
Het maximum wat ik doorgaans gebruik zit tussen 0 en 10, met een enkele uitschieter naar 11,2678698. Dan is het eigenlijk wel luid genoeg. Rendement luidsprekers is 86dB
Probleem is dat het wat erg lastig doseren is. Ik heb liever dat ik een bereik heb tussen 0 en 40 (waarbij 40 dan gelijk is qua max aan de 10 nu), dan kan ik het veel nauwkeuriger regelen.
Wat is nu de beste/makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen? Een extra weerstand in de speakerkabel over het hele bereik? Of tussen voor en eindversterker iets doen (is een NAD C320BEE met een bruggetje tussen voor- en eindversterker).
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 19:49
door Chocomel
Je zou de bruggen tussen de voor- en eindversterker kunnen vervangen door een L-pad van twee weerstanden (per kanaal). De waarden komen niet zo krap als, als ze maar in de range van enkele kΩ tot 100 kΩ liggen. Je zou kunnen beginnen met 15 dB demping. Met wat gepruts krijg je ze misschien wel in een rca-connector gepropt.
Een weerstand in de luidsprekerkabel werkt niet zo goed, omdat een luidspreker geen constante impedantie heeft. De impedantie wisselt nogal met frequentie.
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 19:59
door mikekiwi
OK, duidelijk, dank je! Dus zoiets zou moeten werken?:

- Schermafbeelding 2017-03-10 om 20.06.29.png (25.85 KiB) 977 keer bekeken
Als ik dan bij Rumoh kijk kom ik als dichtstbijzijnde waardes tegen:
R1: 3,30
R2: 0,82
Lijkt me redelijk in de buurt liggend...
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 20:13
door pappaleo
Nee nee
Niet tussen je eindversterkerven je speakers, maar tussen voor en eindversterker.
Dan is de impedantie geen 4 ohm maar 10kOhm of iets dergelijks (wilde gok).
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 20:15
door mikekiwi
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 20:42
door mikekiwi
OK, weer even gereset (uiteraard foute impedantie-denkwijze, dank @Leo) en verder gegoogled en deze post op een ander forum tegengekomen:
For starters, I'd suggest something like 10k in series and 3k3 in parallel for -12 dB (3k3 goes to power amp input side). Ideally one would consult the schematic to determine whether lower-impedance loads are feasible, and if so, scale down resistor values accordingly (until output noise is no longer dominated by power amp source impedance noise - which may already be the case with the values given, depending on preceding circuitry).
Kan ik dan gewoon deze weerstanden nemen?
https://iprototype.nl/products/components/resistors/10K
en
https://iprototype.nl/products/components/resistors/3K3
en ook dit soort items:
http://www.parts-express.com/harrison-l ... r--266-244
Lees wel berichten dat dit toch ook invloed kan hebben op frequentiekarakteristiek, klopt dat?
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 21:17
door Pjotr
Hoi Mike,
Een verzwakker tussen je pre en eind zetten is hier niet de weg. Is het kindje met het badwater weggooien. Die NADs zijn vrij gevoelig. Heb het even opgezocht en deze is 200mV voor volle uitsturing. Een CD speler is doorgaans 2V uit. Logisch dus dat beperkte bereik, volledige uitsturing heb je al halverwege. Beste is dus om er helemaal niet teveel in te stoppen aan het begin! Zou daarom een verzwakker tussen je bron en NAD plaatsen. Dan heb je de minste vervorming. Je kunt beginnen met 1:10 met een paar weerstandjes van 18K en 2K. Of wat minder met18K en 4K7. Zoiets past meestal wel in een cinch stekkertje.
Ps wat is je bron nu?
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 21:47
door Ah!buis
Dat doe je zo, 100k volumeregelaar verondersteld.
Rood toevoegen, op de X onderbreken/tussenvoegen.
Bij een andere de weerstanden in verhouding aanpassen.
Anne
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 21:59
door Pjotr
Nee Anne, niet gaan klooien in een apparaat als een extern aanpassnoertje ook goed werkt. De Quad's zijn ook zo gevoelig, zal wel iets Brits zijn.
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 22:02
door ray5150
De schema's :
http://www.reptips.dk/Reptips/NAD-C320.pdf
leuk bedacht, Anne, maar Mike lijkt me niet iemand die in een paar jaar oud apparaat printsporen gaat doorkrassen...
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 22:53
door mikekiwi
Pjotr schreef:Hoi Mike,
Een verzwakker tussen je pre en eind zetten is hier niet de weg. Is het kindje met het badwater weggooien. Die NADs zijn vrij gevoelig. Heb het even opgezocht en deze is 200mV voor volle uitsturing. Een CD speler is doorgaans 2V uit. Logisch dus dat beperkte bereik, volledige uitsturing heb je al halverwege. Beste is dus om er helemaal niet teveel in te stoppen aan het begin! Zou daarom een verzwakker tussen je bron en NAD plaatsen. Dan heb je de minste vervorming. Je kunt beginnen met 1:10 met een paar weerstandjes van 18K en 2K. Of wat minder met18K en 4K7. Zoiets past meestal wel in een cinch stekkertje.
Ps wat is je bron nu?
Bronnen:
NAD CD540
Sonos Connect (heeft regelbare uitgang, al is de fixed uitgang wat beter)
Akai AP307 draaitafel, maar daar heb ik een phonoamp met regelbare uitgang.
Gaat dus vooral om de cd-speler en liefst ook de Sonos
Yep, inderdaad, die versterker wil ik ook intern graag intact houden. Buiten het feit dat mijn kennis en durf op dat gebied niet echt sterk vertegenwoordigd zijn.
Ik ben zo'n zelfbouwer die net wat plankjes aan elkaar kan lijmen en dan een afwerking moet kiezen die zijn fouten het best maskeert en dan ook een luidsprekerfilter 10x moet uittekenen voordat ik snap hoe het zit. Dus...zoek ik de meest eenvoudige en foolproof-oplossing die kwalitatief en kostentechnisch gezien goed te verantwoorden is
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 23:28
door Ah!buis
Pjotr schreef:Nee Anne, niet gaan klooien in een apparaat als een extern aanpassnoertje ook goed werkt. De Quad's zijn ook zo gevoelig, zal wel iets Brits zijn.
Geen zelfbouwaudio ?
Nou ja, ben weer een tekeningetje kwijt
Anne
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: vr 10 mar 2017, 23:32
door Pjotr
Ah!buis schreef:
Nou ja, ben weer een tekeningetje kwijt
Anne
We zijn beter werk gewend van je...

Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: za 11 mar 2017, 7:04
door AatV
Ah!buis schreef:
Nou ja, ben weer een tekeningetje kwijt
Anne
Kenners zien direct dat dit werkje uit zijn blauw/rode periode was.
groet,
Aat
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: za 11 mar 2017, 9:26
door avdboom
Ah, die C320 BEE heb ik ook (jij niet n.a.v. luisteren hier?) En een fijn ding maar de volumeregeling is inderdaad een ramp...
Nooit bij stil gestaan d.m.v. weerstanden in de bron kabel daar iets aan te doen... Wel een goed idee. Momenteel heb ik een Relaixed er voor staan en gebruik alleen het eindversterker gedeelte, maar misschien wil ik de Relaixed voor een andere opstelling gebruiken in de toekomst en terug naar het origineel. Dan zijndit wel fijn zijn!
Ik volg het even...
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: za 11 mar 2017, 11:51
door Harrr
Je zou kunnen zoeken naar 'verzwakker' (al dan niet icm RCA). Helaas kan ik je niet helpen, maar ze zijn te koop en voor menig forumgenoot (eenvoudig) te maken.
Groet,
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: za 11 mar 2017, 11:57
door ray5150
Zoals deze :
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0
Maar ja, die maak je ook zelf voor ongeveer een kwart van de prijs...
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: za 11 mar 2017, 11:58
door toetertje
volgens mij zijn dat attenuators. Maar is inderdaad ook zelf te maken.
edit: ray was me net voor.

Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 11:22
door avdboom
Mmmm, dat is wel een mooie snelle oplossing voor iemand met meer geld als tijd zoals ik (en datwil wat zeggen

)...
Hoe zou zo een L-pad er in de praktijk er uit zien? Een weerstand in Line en parralel met de twee twee geleiders in een RCA plug geknutseld? Het is wel krap maar moet wel kunnen denk ik...
En hoeveel dB verzwakking zou in dit geval gewenst zijn?
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 12:02
door ds23man
Denk een db of 10.
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 14:14
door Ah!buis
Hangt er een beetje vanaf.Met de max. 10% van de log.volumestand was ik meer voor -20dB te vinden.Is in meeste gevallen misschien wat veel.
Anne
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 15:02
door ray5150
avdboom schreef:
Hoe zou zo een L-pad er in de praktijk er uit zien? Een weerstand in Line en parralel met de twee twee geleiders in een RCA plug geknutseld? Het is wel krap maar moet wel kunnen denk ik...
Feitelijk wel, ja. het hangt ook een beetje van de stekkers af, zou proberen een paar met wat groter foormaat proberen op te duikelen.
Met deze moet het redelijk te doen zijn :
https://www.eoo-bv.nl/audio-cinchtulp/1 ... 373-2.html
In een klein kastje bouwen kan natuurlijk ook. liefst dan een metalen kastje nemen.
Hier vond ik wat uitleg en foto's :
http://www.martin-doppelbauer.de/audio/ ... order/pad/
http://www.uneeda-audio.com/pads/
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 17:34
door mikekiwi
avdboom schreef:Ah, die C320 BEE heb ik ook (jij niet n.a.v. luisteren hier?) En een fijn ding maar de volumeregeling is inderdaad een ramp...
Was zelf al langer NAD-"fan", maar idd na de luistersessie bij jou weer aangewakkerd
Ah!buis schreef:
Hangt er een beetje vanaf.Met de max. 10% van de log.volumestand was ik meer voor -20dB te vinden.Is in meeste gevallen misschien wat veel.
Anne
En u wint de thumbs-up uit Alphen, dat is het inderdaad, want:
Een zeer behulpzaam en niet nader te noemen forumlid (om wachtrijen voor de deur te voorkomen) heeft aangeboden om mij te helpen en vanmiddag heeft hij 2 interlinks omgebouwd.
1x -20 dB en 1x -12dB. Waardes afwijkend gekozen om wat te kunnen testen. Nu heb ik de -20dB op mijn cd-speler aangesloten en -12dB op de Sonos en dat blijkt toevalligerwijs een perfecte match, beide bronnen hebben nu een gelijk volume.
Hieronder even een eigen foto, links zoals het was, rechts wat het nu is met gelijkblijvend volume. En dat is een wereld van verschil, dit maakt de versterker stukken beter handelbaar. Dit is precies wat ik hoopte te bereiken
Dus ik ben blij, erg fijn zo'n forum en forumleden die in ruil voor een flesje wijn (of 2

) een ander willen helpen
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 17:47
door ray5150
Re: Langere slag volumeknop
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 22:31
door Henkjan