3-weg impuls gecorrigeerd
Moderator: Beheerdersteam
3-weg impuls gecorrigeerd
Ik speel met de gedachte om een impuls gecorrigeerde luidspreker te bouwen, maar het isobarisch plaatsen van de woofers levert een mooi klein kastje op. Nu vroeg ik mij af of e.e.a. te combineren valt. Schematisch bijvoorbeeld zo:
Zou dit gaan werken of zie ik iets over het hoofd? Zou de afstand tussen de twee conussen te groot zijn waardoor de aankoppeling niet voldoende is?? Zijn daar richtlijnen voor?
Laatst gewijzigd door MH op di 07 mar 2017, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Ja er zijn richt lijnen.
Dat de drivers zo min mogelijk lucht massa hebben, of met konussen tegen elkaar aan of met magneten, magneten enkele cm van elkaar is geen probleem.
Op deze manier voorkom je ook niet lineaire beweging van een driver, een konus gaat naar voor en de andere konus naar achter, bij mijn voorbeeld.
Denk eraan je hebt dubbel zo veel vermogen nodig om even luid te spelen.
Oja vergeet plus en min niet om te draaien van een driver.
Dat de drivers zo min mogelijk lucht massa hebben, of met konussen tegen elkaar aan of met magneten, magneten enkele cm van elkaar is geen probleem.
Op deze manier voorkom je ook niet lineaire beweging van een driver, een konus gaat naar voor en de andere konus naar achter, bij mijn voorbeeld.
Denk eraan je hebt dubbel zo veel vermogen nodig om even luid te spelen.
Oja vergeet plus en min niet om te draaien van een driver.
Laatst gewijzigd door bas focal m180 op zo 05 mar 2017, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Jouw aanpassingen helpen de impulscorrectie om zeep..bas focal m180 schreef:Ja er zijn richt lijnen.
Dat de drivers zo min mogelijk lucht massa hebben, of met konussen tegen elkaar aan of met magneten, magneten enkele cm van elkaar is geen probleem.
Denk eraan je hebt dubbel zo veel vermogen nodig om even luid te spelen.
Oja vergeet plus en min niet om te draaien van een driver.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Verrek jaMH schreef:Jouw aanpassingen helpen de impulscorrectie om zeep..bas focal m180 schreef:Ja er zijn richt lijnen.
Dat de drivers zo min mogelijk lucht massa hebben, of met konussen tegen elkaar aan of met magneten, magneten enkele cm van elkaar is geen probleem.
Denk eraan je hebt dubbel zo veel vermogen nodig om even luid te spelen.
Oja vergeet plus en min niet om te draaien van een driver.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Dan kan je beter jouw ontwerp houden, en de binnenste driver omdraaien, de koppeling met elkaar word iets beter omdat er minder lucht aanwezig is, je houd impuls gecorrigeerd, en omdat een driver naar binnen en de andere naar buiten beweegt scheelt dat ook voor niet lineaire beweging van de konus.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Ik zal eens wat schetsen gaan uitwerken en hier delen 
<edit>
Hmmm.. de combinatie van isobarisch en impulsgecorrigeerd kost zoveel ruimte/volume in de kast, dat de winst in volume nagenoeg teniet gedaan wordt.. Ik laat deze optie maar varen en ga voor impulsgecorrigeerd..
<edit>
Hmmm.. de combinatie van isobarisch en impulsgecorrigeerd kost zoveel ruimte/volume in de kast, dat de winst in volume nagenoeg teniet gedaan wordt.. Ik laat deze optie maar varen en ga voor impulsgecorrigeerd..
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Deze variant is niet impulsgecompenseerd.MH schreef:Ik speel met de gedachte om een impuls gecorrigeerde luidspreker te bouwen, maar het isobarisch plaatsen van de woofers levert een mooi klein kastje op. Nu vroeg ik mij af of e.e.a. te combineren valt. Schematisch bijvoorbeeld zo:
Aan beide zijden van de behuizing moet even veel kracht worden uitgeoefend om er voor te zorgen dat deze (nagenoeg) "stil" staat.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
subwoofers zijn over luchtpompen; bij isobarisch kun je maar de helft pompen van wat dubbel gesloten kan en nog weer minder dan dubbel basfreflex
klopt het dat als je dsp gebruikt, isobarisch geen goed model meer is?
klopt het dat als je dsp gebruikt, isobarisch geen goed model meer is?
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Hangt af van wat je doel is (maximale output? maximaal rendement? wat anders?). Met WinISD valt dit prima te simuleren. Het grootste deel van de winst, namelijk een vlakke respons in een kleine kast, is inderdaad niet meer relevant als je DSP hebt.architect schreef:klopt het dat als je dsp gebruikt, isobarisch geen goed model meer is?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
arjank schreef:Deze variant is niet impulsgecompenseerd.MH schreef:Ik speel met de gedachte om een impuls gecorrigeerde luidspreker te bouwen, maar het isobarisch plaatsen van de woofers levert een mooi klein kastje op. Nu vroeg ik mij af of e.e.a. te combineren valt. Schematisch bijvoorbeeld zo:
isobarisch impulsgecorrigeerd.png
Aan beide zijden van de behuizing moet even veel kracht worden uitgeoefend om er voor te zorgen dat deze (nagenoeg) "stil" staat.
Het maakt niets uit waar de woofer zit., als de andere maar tegenoverstelt zit en werkt.
Of je nu een kracht uitoefent 1kg trekkend, of 1kg duwend tegen de kist, ten alle tijden word de getracht de kist met 1kg te verplaatsen.
Als ik aan een kant 1kg duw van de kist, en aan dezelfde kant 1kg trek, uitkomst is 0.
Als ik aan een kant 1kg duw van de kist, en aan de andere kant 1kg trek, uitkomst is 0
Of de woofer nu aan de andere kant zit of in het midden van de kist, de ene konus gaat de ene kant op de andere konus de andere kant, beide krachten heffen elkaar op.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Wat je zegt klopt, maar zo moet je het niet vergelijken, dit zijn ook geen doelstellingen als je een isobarische subwoofer gaat bouwen.architect schreef:subwoofers zijn over luchtpompen; bij isobarisch kun je maar de helft pompen van wat dubbel gesloten kan en nog weer minder dan dubbel basfreflex
klopt het dat als je dsp gebruikt, isobarisch geen goed model meer is?
Het uitganspunt is om een kleinere kast te verwezenlijken.
Of je nu een enkele woofer gesloten hebt of twee woofers isobarisch aangesloten, beide verplaatsen even veel lucht.
Een isobarische subwoofer heeft 2x zoveel vermogen nodig als een enkele gesloten om even luid te spelen.
Een isobarische subwoofer heeft bijna 2x zo weinig volume nodig als een enkele gesloten woofer.
Het maakt niets uit welk concept subwoofer je bouwt, dsp is altijd inzetbaar.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
als je de kast klein wilt lukt dat beter met 1 speaker en dsp
als je dsp hebt, is er dan nog reden om isobarisch te doen?
als je dsp hebt, is er dan nog reden om isobarisch te doen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Dat gaat niet op als 1 woofer niet rechtstreeks met de lucht gekoppeld is.bas focal m180 schreef:arjank schreef:Deze variant is niet impulsgecompenseerd.MH schreef:Ik speel met de gedachte om een impuls gecorrigeerde luidspreker te bouwen, maar het isobarisch plaatsen van de woofers levert een mooi klein kastje op. Nu vroeg ik mij af of e.e.a. te combineren valt. Schematisch bijvoorbeeld zo:
isobarisch impulsgecorrigeerd.png
Aan beide zijden van de behuizing moet even veel kracht worden uitgeoefend om er voor te zorgen dat deze (nagenoeg) "stil" staat.![]()
Het maakt niets uit waar de woofer zit., als de andere maar tegenoverstelt zit en werkt.
Of je nu een kracht uitoefent 1kg trekkend, of 1kg duwend tegen de kist, ten alle tijden word de getracht de kist met 1kg te verplaatsen.
Als ik aan een kant 1kg duw van de kist, en aan dezelfde kant 1kg trek, uitkomst is 0.
Als ik aan een kant 1kg duw van de kist, en aan de andere kant 1kg trek, uitkomst is 0
Of de woofer nu aan de andere kant zit of in het midden van de kist, de ene konus gaat de ene kant op de andere konus de andere kant, beide krachten heffen elkaar op.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Een isobarische kast heeft x2 aan vermogen nodig om even luid te gaan als een enkele woofer als de Qtc hetzelfde is.architect schreef:als je de kast klein wilt lukt dat beter met 1 speaker en dsp
als je dsp hebt, is er dan nog reden om isobarisch te doen?
Maar dat vermogen word wel over 2 woofers verdeelt.
We nemen een 50 liter kast, meer kunnen we niet kwijt.
Een isobarische kast heeft in 50 liter een veel lagere Qtc dan de enkele woofer.
Hoe lager Qtc hoe minder boost, hoe hoger Qtc hoe meer boost je nodig hebt,
Om bij 20hz te boosten zal je bij de isobarische kast bv 6db boosten.
Bij de enkele woofer veel meer bv 10 db.
Nu spelen beide woofers identiek MAAR.
Tel eens uit.
isobarisch 100 watt + 6db boost = 400 watt, x2 = 800 watt, elke woofer ziet maar 400 watt.
Enkele gesloten woofer, 100 watt + 10 db boost is = 1000 watt, op één woofer.
Beide spelen nu even luid in een even grote kast, zie je het verschil 1000 watt en 400 watt per woofer.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Ik heb ook 2x moeten kijken.ds23man schreef:
Dat gaat niet op als 1 woofer niet rechtstreeks met de lucht gekoppeld is.
Een mebraam gaat naar buiten, de andere gaat ook naar buiten.
Ze gaan in tegenover gestelde richting naar buiten.
Akoestisch zijn ze aan elkaar gekoppeld.
Ze heffen elkaar kracht op.
- Bijlagen
-
- isobarisch%20impulsgecorrigeerd.png (77.11 KiB) 771 keer bekeken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Qua beweging van de massa heb je gelijk, alleen mis het feit dat 1 speaker niet gekoppeld is met de buitenlucht. Wet van behoud van energie!bas focal m180 schreef:Ik heb ook 2x moeten kijken.ds23man schreef:
Dat gaat niet op als 1 woofer niet rechtstreeks met de lucht gekoppeld is.
Een mebraam gaat naar buiten, de andere gaat ook naar buiten.
Ze gaan in tegenover gestelde richting naar buiten.
Akoestisch zijn ze aan elkaar gekoppeld.
Ze heffen elkaar kracht op.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
oke, heldere uitleg;bas focal m180 schreef:Een isobarische kast heeft x2 aan vermogen nodig om even luid te gaan als een enkele woofer als de Qtc hetzelfde is.architect schreef:als je de kast klein wilt lukt dat beter met 1 speaker en dsp
als je dsp hebt, is er dan nog reden om isobarisch te doen?
Maar dat vermogen word wel over 2 woofers verdeelt.
We nemen een 50 liter kast, meer kunnen we niet kwijt.
Een isobarische kast heeft in 50 liter een veel lagere Qtc dan de enkele woofer.
Hoe lager Qtc hoe minder boost, hoe hoger Qtc hoe meer boost je nodig hebt,
Om bij 20hz te boosten zal je bij de isobarische kast bv 6db boosten.
Bij de enkele woofer veel meer bv 10 db.
Nu spelen beide woofers identiek MAAR.
Tel eens uit.
isobarisch 100 watt + 6db boost = 400 watt, x2 = 800 watt, elke woofer ziet maar 400 watt.
Enkele gesloten woofer, 100 watt + 10 db boost is = 1000 watt, op één woofer.
Beide spelen nu even luid in een even grote kast, zie je het verschil 1000 watt en 400 watt per woofer.
nieuwe vraag, elke sub is onderin xmax beperkt, tenzij de kast te klein is, dan is het de vraag wat de conus kan hebben aan krachten maar goed
zolang een sub beperkt is vanwege zijn xmax dan boeit de belasting toch niet?
ik heb eerlijk gezegd nog steeds geen duidelijk idee over het waarom van een isobarisch ontwerp
als ik beide simuleer in winisd, dan is de gesloten kast gewoon luider maar misschien doe ik iets niet goed
Laatst gewijzigd door architect op ma 06 mar 2017, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Als je impulsgecompenseerd wil bouwen moet je zonder isobaric/compound constructie de behuizing veel groter maken.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
twee kleinere woofers in een gewone impulsgecorrigeerde kast is simpeler. Desnoods met wat verzwaarde conussen.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Ja plus geeft meer output onderin waar het telt, want heeft effectief twee in plaats van een enkele driver = meer luchtverplaatsing = meer sublaag. Idd mogelijk met iets meer power nodig, maar dat is meestal in het gebied waar het xmax begrensd is. Maar dat moet je even simuleren voor de precieze toepassing.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe het zit in deze situatie.ds23man schreef:[
Qua beweging van de massa heb je gelijk, alleen mis het feit dat 1 speaker niet gekoppeld is met de buitenlucht. Wet van behoud van energie!
Maar wat voor invloed oefent het uit op een impusgecorrigeerd systeem, volgens mij heel klein tot verwaarloosbaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Nee, juist heel groot. De opgewekte luchtdruk wil graag de kast heen en weer drukken, deze kracht is velen malen groter dan de bewegingsmassa van de conus. Impulscorrectie werkt alleen als de woofers tegenover elkaar zitten in de kast wand.bas focal m180 schreef:Geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe het zit in deze situatie.ds23man schreef:[
Qua beweging van de massa heb je gelijk, alleen mis het feit dat 1 speaker niet gekoppeld is met de buitenlucht. Wet van behoud van energie!
Maar wat voor invloed oefent het uit op een impusgecorrigeerd systeem, volgens mij heel klein tot verwaarloosbaar.
Re: Isobarisch en impulsgecorrigeerd
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het isobarische idee had ik al laten varen, ik geef voorrang aan de impulscorrectie.ds23man schreef:Nee, juist heel groot. De opgewekte luchtdruk wil graag de kast heen en weer drukken, deze kracht is velen malen groter dan de bewegingsmassa van de conus. Impulscorrectie werkt alleen als de woofers tegenover elkaar zitten in de kast wand.bas focal m180 schreef:Geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe het zit in deze situatie.ds23man schreef:[
Qua beweging van de massa heb je gelijk, alleen mis het feit dat 1 speaker niet gekoppeld is met de buitenlucht. Wet van behoud van energie!
Maar wat voor invloed oefent het uit op een impusgecorrigeerd systeem, volgens mij heel klein tot verwaarloosbaar.
De woofers zitten nu aan de zijkanten van de kast.
Re: 3-weg impuls gecorrigeerd
heb je die baspoort nodig? ik stel mij voor dat met twee grote laagwoofers gesloten strakker klinkt en compacter is.
Re: 3-weg impuls gecorrigeerd
Het zijn 8 inch woofertjes, zo groot is die kast niet. Gesloten komt het niet erg laag.architect schreef:heb je die baspoort nodig? ik stel mij voor dat met twee grote laagwoofers gesloten strakker klinkt en compacter is.
Simulaties:
Grijs = 36 liter basreflex, 41Hz (2 woofers)
Geel = 36 liter gesloten (2 woofers)
