Pagina 1 van 2
trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 16:59
door jappa
Recentelijk heb ik een leuke compact professioneel espresso machine op de kop getikt. Met als min punt dat de pomp niet aan gaat door defecte electronica. Foto van internet:

- compact.jpg (5.83 KiB) 1213 keer bekeken
Ik heb gelijk alles aangesloten, en inderdaad geen geluid van een pomp of klikkende relays. De pomp even los tetest en deze bleek het inderdaad wel te doen.
Al snel blijkt dat de primaire kant van de trafo geen sluiting maakt. Vervolgens heb ik om te testen of dat het enige probleem is een ac regelbare labvoeding aangesloten en inderdaad alles lijkt het gewoon te doen. De trafo die er nog opzat werd wel loeiwarm.
Nu heb ik de trafo los gesoldeerd en kom ik even niet uit welke trafo ik nu moet kopen. De food print van de huidige is een beetje vreemd en er staat niks op de trafo. Op het printje zitten twee spanningsregelaars een mc7812 en een lm7912 dus een symmetrische 12volt voeding denk ik .
Hebben jullie tips voor mij?
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 17:02
door dre
Begin eens met het merk/type.

Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 17:04
door ds23man
Inderdaad wel raar, een food print.
Maar dat wordt een standaard 2 x 12 volt trafo erin knutselen, gaatjes boren, vastkitten ( siliconen

) en draadjes solderen.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 17:31
door jappa
oeps spellen blijft lastig
ds23man schreef: Maar dat wordt een standaard 2 x 12 volt trafo erin knutselen, gaatjes boren, vastkitten ( siliconen ) en draadjes solderen.
De transformator is wel gewoon enkel . Maar 12V is dus prima ?
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 17:48
door ds23man
Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 18:01
door Rudy
Natuurlijk gaat dat wel !!
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 18:24
door ds23man
Maar dan wel met enkelvoudige gelijkrichting.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/61398
Je zou voor de grap even een 12v AC muurwrat kunnen aansluiten om dit te testen in de bestaande situatie.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 18:33
door Ah!buis
Zo te zien idd maar 4 aansluitingen aan die trafo, iets van 1x12volt.En het formaat, hoewel slecht in te schatten zo, doet iets van 1A te vermoeden.Beter iets meer, heeft 't per slot niet uitgehouden.
Hoewel na zo'n 30 jaar ...
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 20:30
door ray5150
Een trafo vinden die exact op de print past zal niet simpel zijn, deze lijkt me dan een goed alternatief :
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... dicht.html
Je hoeft dan maar 1 gat te boren ergens bij de print in de buurt.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 22:43
door Ah!buis
Ook even meespelen
Deze ziet er wel aardig uit
http://www.eijlander.nl/open-chasis/112 ... 8-895.html
of desnoods, als ie te groot is,
http://www.eijlander.nl/open-chasis/112 ... 7-895.html
De afmetingen staan erbij.
Is weer 's wat anders dan OmeDick
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 23:55
door Aaad
ds23man schreef:Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes o[ een kant en de andere kant als 0.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 23:58
door Aaad
Aaad schreef:ds23man schreef:Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes o[ een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 0:00
door Aaad
Aaad schreef:Aaad schreef:ds23man schreef:Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes op een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 0:00
door Aaad
Ja hoor met 2 diodes op een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 0:17
door Aaad
ds23man schreef:Maar dan wel met enkelvoudige gelijkrichting.
Naar ik uit de tekst begrijp is dat met de huidige trafo ook het geval.
Is geen hifi, dus zal geen brom geven.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 10:35
door ray5150
Op de foto zitten dan ook slechts 2, in plaats van de gebruikelijke 4 diode's...
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 0:57
door jappa
Leuk dat er zo veel reacties zijn en bedankt!
Er zijn inderdaad maar 2 diodes, en een positive en negatieve spanningsregelaar die symmetrisch opgesteld zijn.
Ik heb al een tijdje gezocht maar farnell, RS en dickbest hebben niks dat echt past qua pin en formaat. 35x45mm is het maximum formaat met de pinnen heel dicht aan de buiten zijde. Ringkern is inderdaad een mooi alternatief als ik niks passends vind, hoewel ik het wel prijzig vind.
Opzich moet dit wel lukken denk ik :
http://www.eijlander.nl/open-chasis/206 ... 0-895.html
2x6 is ook 12v
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 9:36
door John P
Ik heb er officieel geen verstand van, maar ik schat dat je in een apparaat met water beter geen open trafo kunt gebruiken. Als iemand het beter weet moet die het vooral zeggen.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 10:24
door ds23man
Meestal zit het zo ingebouwd dat er geen water bij kan komen.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 14:37
door Ah!buis
Als er maar zo weinig plaats is zou dat best 's kunnen, gewoon proberen.
Op de photo lijkt er meer plaats ingenomen, vandaar meer dan 1A idee.
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 21:37
door jappa
trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 22:13
door Ah!buis
jappa schreef:trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
't Ja, Ede is veel verder weg dan China
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ?
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 22:58
door Aaad
Ah!buis schreef:jappa schreef:trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
't Ja, Ede is veel verder weg dan China
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ?
Anne
135 gram volgens de site, maar de vorm zal hier wel meespelen.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 23:00
door Aaad
John P schreef:Ik heb er officieel geen verstand van, maar ik schat dat je in een apparaat met water beter geen open trafo kunt gebruiken. Als iemand het beter weet moet die het vooral zeggen.
Heb je zeker nooit een senseo van binnen gezien.
Volgens mij zit er nu precies dezelfde soort in.
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 23:29
door MarcelvdG
Ik dacht dat Senseo's gebruik maakten van een niet van het net gescheiden voeding met een condensator om de stroom te begrenzen. Die condensator schijnt een van de vaakst stuk gaande onderdelen te wezen.