Barry2001 schreef:Muug, heb zelf een Grado Prestige Gold op mijn TD160B met SME3009 arm. Klinkt erg goed. Vraag is natuurlijk of een Sound Smith element beter is, kan het je het verschil niet vertellen, wel dat de Grado wat aantrekkelijker is voor de portemonnee.
Die vraag is niet zo moeilijk.
Ja maar ook wel erg veel duurder dan de Gold.
Ik kom met de Sound Smith vanwege de vraagstelling.
Eigenlijk gaat het daar al mis.
En dan wel op de volgende punten.
In eerste instantie worden de MC elementen al aan de kant geschoven.
Er wordt nog wel opgemerkt of er misschien wel MC elementen bestaan met een voldoende hoge uitgangsspanning maar zijn hoegenaamd niet interessant.
Dit is natuurlijk een misvatting.
De elementen waar ik mee speel zijn allemaal High output MC's en zijn ook al voor normalere prijzen verkrijgbaar.
Kijk maar naar de
Sumiko Blue Point Special Evo III of de
Hana elementen.
De Sumiko had ik in mijn tafel zitten toen deze voor het eerst in Breda 2011 te horen was dat was toen ook met de Phono Dude.
Beide elementen zijn overigens geen top elementen maar gaan wel weer een stuk verder als de door jou genoemde Audio Technica AT120E.
Dan de output van de elementen.
Je wilt een output hebben van minstens 4mV
Over het algemeen is dat voor de Phono Dude vrij hoog.
Die is al tevreden met een 2mV wat dus de deur open zet voor heel wat meer elementen.
Sterker nog met een 4mV zou het signaal wel eens te hard kunnen worden ten opzichte van je andere bronnen.
Je hebt nu de AT daar kan je dat mee testen of dat ook klopt in jou geval.
Dan de tracking force.
Die moet zo ingesteld staan dat het element optimaal presenteert.
Om deze vast te zetten op 1.5 gram is een beetje rare eis en doet niet ter zake.
high compliance
Is op zich juist maar zou eigenlijk het belangrijkste punt moeten zijn in je zoek tocht en dan niet zo zeer High maar eerder de juiste match in compliance.
Hoe zoek je dan een element uit voor jou arm.
Gelukkig hebben we de interweb en daar hebben we
Vinylengine.com met een enorme database daar zoek je jou arm op
Daar is die alen je ziet een mooie tabel voor je staan.
Verticaal zie je daar de compliance van het element en horizontaal het gewicht van het element.
Je ziet nu dat deze een verhouding hebben tot elkaar.
De waardes in de tabel zijn als volgt.
Je probeert natuurlijk in het groen uit te komen en dat is ongeveer 10Hz
Waarom deze waarde.
Daar boven komen we in het muziek signaal terecht en daaronder kom je dicht bij gevoeligheid voor stoten en bvb lopen over de vloer of in het geval van een tussenwiel tafel de rumble.
Hoe ga je dan opzoek naar het juiste element.
Gewoon alles naast de tabel leggen en kijken waar je uit komt.
Neem ik bvb de
AT120E/T die je nu hebt.
Een gewicht van 6.2 Gram en een compliance van 10 x 10-6cm/Dyne
Vergeet niet het gewicht van de boutjes bij het gewicht op te tellen.
Neem hier 1 gram voor.
Kijk je dan in de tabel dan zie je dat je ongeveer op 14Hz uit komt.
Niet echt een ideale waarde dus.
Je zult dus naar een zwaarder gewicht of een hogere compliance moeten om op 10Hz uit te komen.
Kijk je dan bvb naar de
Grado Prestige Gold dan zie je dat je al veel beter uit komt.
Zo kun je dus snel zien of een element in je arm past.
Waar je dan op uit komt hangt eigenlijk maar van een ding af en dat is je budget.
De Sound Smith Voice zit dan met het medium element op 9 en dat is echt wel de top. betaal je wel $2999,- voor.
Gelukkig hebben zij ook goedkopere uitvoeringen die niet eens zo heel veel slechter spelen.
Pas op de prijzen op Vinylengine zijn erg verouderd.
Ik ben benieuwd waar je op uit komt.
Wil je eens luisteren naar een Benz Glider dan ben je van harte welkom natuurlijk met je eigen PD.
Dan weet je ook of een High output MC wat voor je is.
Groetjes George