Voeding voor TDA 7498.
Moderator: Beheerdersteam
Voeding voor TDA 7498.
Ik heb deze versterkerprint:
http://www.st.com/en/audio-ics/tda7498.html
Ploatie: http://www.banggood.com/TDA7498-100W100 ... 32917.html
En een ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V.
Als ik de secundaire wikkelingen in serie zet heb ik na gelijkrichting 33V DC.
Volgens de specs kan de voedingsspanning liggen tussen de 20 en 36V DC, dan kleur ik met 33VDC toch mooi binnen de lijntjes?
Andere vraag: hoe knoop ik de secundaire wikkelingen aan elkaar in serie? Momenteel staat de boel parallel: rood aan blauw en grijs aan geel.
Welke kleuren verbind ik en welke twee overblijvende kleuren leveren de 24V AC?
Groeten, Jan.
http://www.st.com/en/audio-ics/tda7498.html
Ploatie: http://www.banggood.com/TDA7498-100W100 ... 32917.html
En een ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V.
Als ik de secundaire wikkelingen in serie zet heb ik na gelijkrichting 33V DC.
Volgens de specs kan de voedingsspanning liggen tussen de 20 en 36V DC, dan kleur ik met 33VDC toch mooi binnen de lijntjes?
Andere vraag: hoe knoop ik de secundaire wikkelingen aan elkaar in serie? Momenteel staat de boel parallel: rood aan blauw en grijs aan geel.
Welke kleuren verbind ik en welke twee overblijvende kleuren leveren de 24V AC?
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op za 11 feb 2017, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voeding voor TDA 7498.
Zo weten we enkel dat rood en blauw het begin van de wikkelingen zijn en grijs en geel het einde.
In serie moet een begin aan een einde, de twee overgebleven zijn dan 24volt met de twee aaneen als midden.Als je de verkeerde pakt als einde zet je het begin en einde van dezelfde wikkeling aaneen: kortsluiting.
Dus ofwel eerst (ohm-meter, batterij+lampje) nazien welke twee bijeen horen.Of een lamp in serie met de netaansluiting, gaat die fel branden dan was't omgekeerd.
Anne
In serie moet een begin aan een einde, de twee overgebleven zijn dan 24volt met de twee aaneen als midden.Als je de verkeerde pakt als einde zet je het begin en einde van dezelfde wikkeling aaneen: kortsluiting.
Dus ofwel eerst (ohm-meter, batterij+lampje) nazien welke twee bijeen horen.Of een lamp in serie met de netaansluiting, gaat die fel branden dan was't omgekeerd.
Anne
Een plaatje > 1000 woorden.
U knoopt dus geel en blauw aan elkaar. dat is dus het massa punt van een symmetrische spanning.
U knoopt dus geel en blauw aan elkaar. dat is dus het massa punt van een symmetrische spanning.
Zo'n praatje zet meer aan tot doe het zelf
Er wordt al genoeg klakkeloos volgens de handleiding in elkaar gezet
En een beetje vuurwerk van tijd tot tijd om de hobby op te vrolijken
Anne
En een beetje vuurwerk van tijd tot tijd om de hobby op te vrolijken
Anne
Bedankt voor de informatie!
Nu heb ik geen symmetrische voedingsspanning nodig, maar enkelvoudig 32V DC (zie link naar TDA7498), waar laat ik de gekoppelde gele en blauwe draad?
Groeten, Jan.
Nu heb ik geen symmetrische voedingsspanning nodig, maar enkelvoudig 32V DC (zie link naar TDA7498), waar laat ik de gekoppelde gele en blauwe draad?
Groeten, Jan.
Oftewel, aan elkaar solderen en er een stukje (blauwe) krimpkous omheen...ds23man schreef:ins Blaue hinein.....
Groeten, Jan.
Je hebt gelijk, aan de connector de zien moet ie een asymmetrische spanning hebben, mijn excuus voor de verwarring.pompebled schreef:Nu heb ik geen symmetrische voedingsspanning nodig, maar enkelvoudig 32V DC (zie link naar TDA7498), waar laat ik de gekoppelde gele en blauwe draad?
Zoals gezegd, geel en blauw aan elkaar, krimpkous eromheen, en niks meer aan doen...
En grijs en rood gebruik je dan om naar de gelijkrichting te gaan.
Op de print zit inderdaad zo'n piemelig chassisdeel voor een 5,5 mm plugje.
Nu is de maximale stroom 'maar' 7A, maar ik heb met lagere stromen (5A max) al smeltende chassisdelen gehad bij LiPo laders.
Ik realiseer me dat bij een lader de hoge stroom langer loopt dan bij een versterker, maar ik soldeer de voedingskabels toch maar rechtstreeks op de print, net als ik bij m'n laders doe...
Groeten, Jan.
Nu is de maximale stroom 'maar' 7A, maar ik heb met lagere stromen (5A max) al smeltende chassisdelen gehad bij LiPo laders.
Ik realiseer me dat bij een lader de hoge stroom langer loopt dan bij een versterker, maar ik soldeer de voedingskabels toch maar rechtstreeks op de print, net als ik bij m'n laders doe...
Groeten, Jan.