amp kit keuze, iets met bos en bomen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Dynky
Ook commercieel actief

amp kit keuze, iets met bos en bomen

Bericht door Dynky »

Ik draai al een hele tijd met nCore op m'n fronts, inmiddels speelt hier een 3e incarnatie.
eerst een "out of the box" 2ch opbouw, daarna wat mooier opgebouwde mono's en nu sinds een jaar of 2 mono's met over the top lineaire voeding, wat me prima bevalt.
maar het gevoel om toch weer eens wat anders (of er naast) te gaan bouwen kriebelt, dus ik ben al een tijdje op zoek naar een "kit" die echt 100% werkt en waarvan alles ook via reguliere kanalen (Farnell/Mouser/EOO/...) te krijgen is, zonder dat ik daarbij moet rekenen op shady verkopers aan de andere kant vd wereld voor een handvol FETs t.w.v. 50% vd amp, of op rommelmarkten naar (nieuw) astronomisch dure koelprofielen moet gaan speuren omdat het anders niet te bouwen is.

Ontwerpen als die van Pass, maar ook de hier op het forum ontdekte Fetzilla, gainclones en de Extrema zijn al aan een nadere blik onderworpen, maar ik had graag de input gekregen van wat ervaringsdeskundigen die een exemplaar ook echt zelf gebouwd hebben, dus niet enkel de hele zooi hebben gekocht en alles nu in een kast hebben liggen (zo zijn er schijnbaar talloze leden :mrgreen: ) maar leden die zo'n amp-kit werkelijk gebouwd en perfect werkend hebben naar volle tevredenheid.

niet onbelangrijk; ik beschik over 2 handen waar ik wel aardig wat mee kan, maar mis absoluut de basiskennis qua electronica om schema's te doorgronden, daarom moet het echt een foolproof/werkend geheel zijn en niet iets waar ik nog problemen uit moet gaan halen.
solderen (zolang het geen SMD is) is geen issue, dat lukt me wel dankzij m'n opleiding (>25j geleden afgestudeerd als elektronicus maar er nooit wat mee gedaan) en dat stukje vind ik ook het leuke aan DIY, samen met het bedenken/bouwen/assembleren van een nette kast en de voldoening aan het eind vd rit dat je toch zelf wat in elkaar kan zetten wat net zo goed of beter presteert dan iets uit de winkel.

specs/vereisten qua type amp zijn imo niet buitensporig, maar wat voor mij wel belangrijk is;
wordt gebalanceerd (via XLR dus) aangesloten
als het klasse A wordt of een ontwerp waarbij warmte een duidelijk issue is, moet hij een remote trigger input hebben. (ben ietwat lui van aard dus wil zelf niet na elke luistersessie amps uitzetten)
geen buizenversterker.
vermogen hoeft niet hoog te zijn, geluidskwaliteit wel (draai met fronts die pas vanaf 150Hz inkomen)

Ik ben oprecht benieuwd naar de input en ideeën van de ervaringsdeskundigen hier aanwezig :relax:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: amp kit keuze, iets met bos en bomen

Bericht door Barry2001 »

Heb hier aan versterkers veel wel gebouwd, klasse A, AB, D en natuurlijk de laatste jaren de buizen waar ik een zwak voor gekregen heb. Je wilt geen buizen, geen smd dus de ZBA CA amp die erg goed is valt af, misschien is een lekker vette klasse A iets. Extrema kan, zijn dacht ik niet veel mensen die dit gebouwd hebben, de Pass Labs klasse A versterkers zijn gewoon ook erg goed en erg veel nagebouwd. Heb zelf een Alep30 gebouwd en deze een aantal jaar in de woonkamer gehad, erg fijne versterker. Die trigger is natuurlijk op elke versterker te bouwen, en gebalanceerd aansturen is ook geen probleem, en 30W in de woonkamer is meer dan zat.
Het advies luidt dus: Pass Labs Aleph30 :mrgreen:
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

De Extrema trok me iig wel aan louter op basis van wat ik erover las, maar omdat er zo weinig van gebouwd zijn, ga ik me er niet aan wagen.

De Aleph 30 lijkt me dan idd een goede kanshebber te zijn, bedankt voor die tip!
Net even wat aan het rondkijken geweest waar & hoe ik eea aan informatie hierover kan vinden...
de meest interessante qua PCB's lijkt me chipamp.com, waar je netjes alle printen kan bestellen en op z'n site ook een duidelijke BOM vindt, inclusief productcodes van Digikey.
'k heb even enkele items van zijn BOM ingegeven op de website van Digikey en alles (althans wat ik op 10 minuten tijd heb geprobeerd) is nog netjes verkrijgbaar, dus dat ziet er al zoals gewenst uit, niets hoeven te zoeken qua onderdelen is immers een :goedzo:
dan rest (in theorie) enkel nog de lastige keuze van een kast met een zekere look icm de nodige koelcapaciteit, dat wordt volgens mij nog een serieuze uitdaging.
dit idee spreekt me al wel aan

trigger (externe spanning van de pre/pro of wat ik zelf nog beter vind; signaal-gestuurd) is idd een must, dus daar zou ik nog even iets voor moeten zoeken, al kan dat ook later in de bouwfase en hoeft dat stukje nu nog niet meteen in detail uitgewerkt te zijn.
suggesties waar ik dergelijke trigger (liefst een signaaltrigger) vandaan kan halen?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

30W voor in de huiskamer is inderdaad meer dan zat... Als je de juiste speakers er aan hangt. Bij mij zou het al niet naar tevredenheid werken.

Ooit een Aleph 5 gebouwd. Speelde als een zonnetje... met de juiste speakers. Maar Pass heeft meer in de aanbieding.

En ik noem ze nog maar een keer: Holton amps... Heel onbekend in NL maar in mijn optiek bijzonder hoogwaardige amps...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

cve op het forum bouwt een Extrema, daar zou je nog even naar kunnen kijken, zijn dacht ik ook gewoon printen voor te koop.
Koeling moet voor elkaar zijn inderdaad, komt goed op temperatuur allemaal, je versterkers staan continue vol open. Die link die je post is van een monoblok, dat zal gaan ja. Wil je dat of 1 kast?

Die trigger, waar moet 'ie op triggeren? Heb je een voorversterker waar iets uitkomt, wordt er iets hoog of laag, hoe ziet dit eruit?

De Holton amps die Jan noemt zouden op de luisterdag in Hengelo zijn maar ging helaas door omstandigheden niet door, satefan hier op het forum heeft ze in gebruik, zou je ook nog even kunnen informeren. Zijn printen e.d. van te koop.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

http://holtonprecisionaudio.com/collections/all ................. ??
Misschien ook wat, is al ervaring mee opgedaan met minimaal 2 mensen van het forum.

Edit, ik zie net dat Jan ook al heeft gereageerd.
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

het was door het bouwtopic van cve dat ik ook (weer) getiggerd werd om zelf aan de slag te gaan, maar zoals gezegd vind ik het bij de Extrema net iets te riskant omdat er zo weinig van gebouwd zijn. 'k vrag me trouwens serieus af waarom er zo weinig van worden gebouwd.
ben ik dan te negatief als ik denk dat dit geen 100% foolproof ontwerp is en dat het daarom zo schijnbaar weinig succesvol is? :?

de Holtons ken ik van naam, maar daar koop je net als bij andere (Hypex/Anaview/...) kant en klaar bestukte printen. deze keer wil ik toch iets meer doen dan eenvoudigweg de bijgeleverde looms inprikken en het in een kast bouwen, maw ik zou graag zelf alles bestukken. call me crazy maar daar haal ik wel een stukje voldoening uit :oops:
daarenboven vind ik Holton niet bepaald goedkoop, ook iets wat voor mij maakt dat ze afvallen.

qua trigger geef ik sterk de voorkeur aan iets wat reageert op inkomend signaal, omdat ik dan onafhankelijk van wijzigingen in de keten iets heb wat altijd werkt. momenteel zit er een pre/pro voor die 12v trigger-uitgangen heeft, maar dat kan in de toekomst natuurlijk wel eens wijzigen, vandaar...

qua kast/vorm geef ik zelf de voorkeur aan mono's, ook omdat je dan toch net iets vrijer bent in keuzemogelijkheden.
dat ze wat meer gaan kosten dan een all-in-one opbouw daar ben ik me uiteraard van bewust, maar da's voor mezelf geen doorslaggevende factor om het niet in mono te doen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Dynky , contacteer mij even via PB . Ik heb mss wat voor jou liggen als werkende amp module.
Laatst gewijzigd door meanman64 op za 11 feb 2017, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Ik heb ze ook in gebruik... de opmerking dat ze bijzonder hoogwaardig zijn komt niet uit de lucht vallen...

Ander leuk project: PR20 van Menno van der Veen. Heb ik ook ( met de inschakelvertagingen van Barry) spelen. Ook heel fraai met KT120...
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

ik citeer maar ff de essentie van de OP omdat het ook zo'n hele hap is om te lezen :wink:
Dynky schreef:
specs/vereisten qua type amp zijn imo niet buitensporig, maar wat voor mij wel belangrijk is;
wordt gebalanceerd (via XLR dus) aangesloten
als het klasse A wordt of een ontwerp waarbij warmte een duidelijk issue is, moet hij een trigger input hebben. (ben ietwat lui van aard dus wil zelf niet na elke luistersessie amps uitzetten)
geen buizenversterker. :!:
vermogen hoeft niet hoog te zijn, geluidskwaliteit wel (draai met fronts die pas vanaf 150Hz inkomen)
Leeuwarden

Hoefde ook geen buizen maar op duistere wijze zijn ze er toch gekomen...
sander1238

Bericht door sander1238 »

Er staan hier op het forum de Eagle bestanden van de pcb's voor de aleph 5. Zijn Door ray gemaakt en werken goed (ik heb m zelf ook).

Zeer mooie versterker al zeg ik het zelf.

Moet je wel zelf de printen maken.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Kant en lare module met balanced input is de TSSAV4 http://mirand-audio.dk/?product=tssa-v4 ... -180watt8r
Ik heb de V2 en het is mogelijk om deze te beluisteren als je wil
Leeuwarden

http://www.kk-pcb.com/amps.html

Eventueel mailen of ie ze nog heeft. Had ik ze ook gekocht...
meanman64

Bericht door meanman64 »

Leeuwarden schreef:

Of Jims Audio http://www.ebay.nl/itm/60W-Mosfet-Pure- ... 33a044077b
ray5150

Bericht door ray5150 »

sander1238 schreef:
Er staan hier op het forum de Eagle bestanden van de pcb's voor de aleph 5. Zijn Door ray gemaakt en werken goed (ik heb m zelf ook).

Zeer mooie versterker al zeg ik het zelf.

Moet je wel zelf de printen maken.
Dat kan ik ook onderschrijven, Ja.
De Pass is een hele fijne versterker waar ik nog steeds met veel plezier naar luister.
wat ik qua bouw een groot voordeel vind is dat het is opgebouwd uit goed verkrijgbare onderdelen.
Ik heb vrijwel alles ervoor bij EOO / Ome Dick vandaan gehaald. zo kosten de (best wel belangrijke) eindtorren slechts 1 euro 45 het stuk. :D

Wat je ook een kunt doen is rondkijken op : http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/ en http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/
Hier lopen veel projecten met clonen van Pass en Krell ontwerpen, soms ook met inkoops acties voor PCB's

Ik kwam onlangs ook deze site tegen : http://buildaudioamps.com/ staan ook heel veel ontwerpen op met veel mooie foto's.

En niet te vergeten : http://sound.whsites.net/projects-0.htm#pwr de beste man (Rod Elliot) is een autoriteit in zelfbouwland die het ook heel goed kan uitleggen wat hij doet en waarom hij voor bepaalde oplossing kiest. voor een aantal ontwerpen kun je bij hem PCB's kopen.
Leeuwarden schreef:

Da's baggerkwaliteit, zoals ik al vaker heb aangegeven. (niks persoonlijks naar jou toe, hoor Jan.)

Dan maak ik er nog liever een paar zelf voor DKNY voor een lagere prijs...
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

er komen hier aardig wat suggesties en links voorbij ter inspiratie, dank daarvoor, maar erg weinig concrete kits die écht "bouwklaar" zijn.
daarmee bedoel ik; duidelijke PCB's incl voeding-PCB en eventuele extra's + duidelijke en complete BOM + als het even kan een bouwhandleiding.

de aangehaalde chipamp.com biedt voor bvb de Aleph 30 al die zaken wel (op één plek, z'n eigen website) voor een op het eerste zicht redelijke prijs, dus nu rest me enkel de vraag of z'n PCB's ook van goede kwaliteit zijn...of die van een vergelijkbare aanbieder natuurlijk.

ik weet dat er tal van websites zijn waar je erg interessante maar veelal gefragmenteerde informatie kan vinden in ellenlange threads over het hoe & waarom van een bepaalde opzet, maar omdat ik toch 0,0 kaas heb gegeten van de achterliggende electronica is dit voor mezelf eerlijk gezegd niet zo boeiend en haak ik al gauw af als een thread over amps tientallen ((soms zelfs honderden) pagina's lang is.

daarom apprecieer ik het wel dat een fabrikant of hobbyist een 100% bouwklaar pakket kan aanleveren voor het type bouwer als ikzelf :wink:
Leeuwarden

Ray, jij had misschien een derdehands print waar al vele malen mee geknoeid was. De versterker die jij hebt overgenomen heb ik namelijk ook gezien toen het ding door de oorspronkelijke bouwer was gebouwd. Wat jij in handen hebt gekregen leek in de verste verten niet op de oorspronkelijke bouw. De print die ik heb gebruikt kwamen uit dezelfde batch als die van jou. En niets persoonlijks naar jou maar die printen waren oorspronkelijk van uitstekende kwaliteit. Ik kan het weten want we hebben indertijd met z'n drieen elk een Aleph 5 gebouwd waarbij we alle drie dezelfde ondedelen hebben gebruikt. Kristijan leverde indertijd uitstekende pcb's maar die van jou is duidelijk door de volgende eigenaren na de oorspronkelijke om zeep geholpen. Pech voor jou maar geen reden om Kristijan in een slecht daglicht te zetten.
dre

Bericht door dre »

+1!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach het blijft hobby hè..... :roll: :lol: En oefening baart kunst. Als je nooit wat verprutst leer je ook nooit wat.

Ts geeft aan 0,0 idee te hebben van de achterliggende elektronica. W.d.b. is een zeker uitgewerkt en bewezen full proof ontwerp wel must voor een succesvol resultaat. In dat opzicht zou ik ook eens naar de vele LM3886 printjes op Ebay kijken en ook naar die welke op dit forum zijn gebouwd. Gewoon om eens mee te beginnen. Dat zijn allemaal heerlijk lekker klinkende versterkertjes. Weliswaar niet de top maar voor het geld en overzichtelijkheid beslist de moeite waard. Een stap verder zijn idd de vele Alephs, maar dat zijn beslist majeure projecten waar enige elektro basiskennis wel vereist is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 11 feb 2017, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Dynky schreef:
er komen hier aardig wat suggesties en links voorbij ter inspiratie, dank daarvoor, maar erg weinig concrete kits die écht "bouwklaar" zijn

daarom apprecieer ik het wel dat een fabrikant of hobbyist een 100% bouwklaar pakket kan aanleveren voor het type bouwer als ikzelf :wink:
Goeie reden om me even te bellen :)
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

Pjotr schreef:
Ach het blijft hobby hè..... :roll: :lol: En oefening baart kunst. Als je nooit wat verprutst leer je ook nooit wat.

Ts geeft aan 0,0 idee te hebben van de achterliggende elektronica. W.d.b. is een zeker uitgewerkt en bewezen full proof ontwerp wel must voor een succesvol resultaat. In dat opzicht zou ik ook eens naar de vele LM3886 printjes op Ebay kijken en ook naar die welke op dit forum zijn gebouwd. Gewoon om eens mee te beginnen. Dat zijn allemaal heerlijk lekker klinkende versterkertjes. Weliswaar niet de top maar voor het geld en overzichtelijkheid beslist de moeite waard. Een stap verder zijn idd de vele Alephs, maar dat zijn beslist majeure projecten waar enige elektro basiskennis wel vereist is.
de LM3886 amps heb ik ook wel bekeken, maar ik betwijfel of ik daar (na het bouwen) net zo gelukkiger mee wordt als met de nCores die hier nu naar tevredenheid draaien.
als oefening en om te proeven van het zelf assembleren kan ik het natuurlijk wel bouwen, zal er eens over nadenken :wink:

het begrip "basiskennis electronica" is voor sommigen wat rekbaar heb ik al gemerkt.
fwiw: ik kan wel een BOM interpreteren en na aanschaf van de onderdelen eea op een duidelijke PCB assembleren, maar mis het echte inzicht in de electronica, dus zelf uitvogelen hoe zaken aan elkaar moeten worden geknoopt (die niet als dusdanig voor elkaar gemaakt/ontwikkeld zijn) of aan het eind van de rit fouten opzoeken als er een probleem opduikt is voor mij een brug vrees ik...zou zo'n bouwpakket voor bvb een Aleph30 (of de mini Aleph met dezelfde PCB) dan eerder af te raden zijn?
Laatst gewijzigd door Dynky op za 11 feb 2017, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dynky schreef:
of aan het eind van de rit fouten opzoeken als er een probleem opduikt is voor mij een brug vrees ik...zou zo'n bouwpakket voor bvb een Aleph30 (of de mini Aleph met dezelfde PCB) dan eerder af te raden zijn?
Echte bouwpakketten van eindversterkers zijn er haast niet meer te vinden, vroegah kon je bij DIL in Rotterdam pakketten kopen van Elektuur ontwerpen, maar zij hebben vorig jaar de deuren definitief gesloten. Phillips had ooit blauw witte kartonnen doosjes met veel verschillende bouwsets. Velleman had een serie bouwsets met zware Mosfet trappen, is er ook uitgegooid...
Je zou eens op de Elektuur site kunnen kijken, af en toe doen ze ook nog wel eens een audio ontwerp, en ik meen dat ze daarvan pakketten samenstellen.

Er is altijd een risico...er zijn hier mensen die ook nog de mist in gaan bij het aan elkaar knopen van een UcD of Ncore...

Die van de link ziet er goed uit. doen ik zou zeggen. :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo'n Chipamp print is redelijk van prijs en daar zul je niet echt een buil aan vallen. Die zijn zeker aan te bevelen! Maar het probleem ontstaat als het uiteindelijk NIET blijkt te werken! Dan heb je echt deskundige en ervaren hulp nodig om uit te zoeken wat er mis is gegaan. Dus wil je aan zo'n Aleph beginnen, ga dan eerst eens praten met iemand die er eentje werkend heeft gekregen. Op die manier kan het een leuk avontuur zijn.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het is mij en Sander ook gelukt, Peter. en wij staan nou niet echt bekend als theoretisch goed onderlegt...(waarmee op zijn beurt weer de bestaanswaarde van het forum gerechtvaardigd is.)
Maar het inderdaad wel een punt dat de kans op succes met een 3886 oid een tikje groter is. alhoewel ik het wel een voordeel vind dat er aan een Aleph niets afgeregeld hoeft te worden en hij opgebouwd is uit simpele en goed verkrijgbare onderdelen, maar dat gaat ook weer op voor een Chipamp.
Plaats reactie