Dub sirene

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Tappabee

Dub sirene

Bericht door Tappabee »

Kijk Ik heb een paar jaar geleden een dubsirene gebouwd. Deze heeft twee printjes met daar op politie ambu sirenes en piepjes, deze hoor je over de soundsystem met een dike delay, echo sound. Verder is er een goedkoop reverb kastje ingemesteld, maar daar zit een boel rommel en ruis in.

Dit is de oude, het is gewoon een kinder speelgoedje voor op de fiets.
Aan deze heeft mijn compagnon 9v adapter en een onstoring printje ? toegevoegd maar het had geen effect er was een duidelijke brom tijdens het indrukken. nu is het printje kapot en heb ik mijn inelkaar geprutste weer gefixt.

Vraag is
Ik wil alles voeden via net adapters, een printje wekt op 3v batterijen , twee op 9v maar als ik die beide via netadapter aansluit dan komen er rare signalen uit. met batterijen gaat het wel goed. Ik moet ergens zorgen dat de stroom de goede kant opgaat denk ik.
Ook zou het wel handig zijn om wat tonen te equalisen.

nog een vraag, de "proffesionele" hebben een potentiometer waar de toon mee beinvloed kan worden.
https://youtu.be/9pEbjDg5rZ4
Kan dit met deze printjes??

Het zo fijn zijn als ik dit ding wat kan opdirken. en storingsvrij kan maken.
Oja ik ben nogal een noob dus rustig aan met te veel jargon.
Bijlagen
IMG_56301.jpg
IMG_56381.JPG
IMG_56341.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Dub sirene

Bericht door Barry2001 »

Wat een ongelooflijke puinhoop, niet raar dat dit storing geeft. Advies? Wat je wilt is niet complex, iemand met een beetje elektronica ervaring kan wel iets bouwen dat doet wat je wilt. Ik zou voor die optie gaan, probeer iemand te vinden die wat voor je kan en wil bouwen, dit gaan opleuken gaat 'm niet worden.
Je gebruikt het voor optredens e.d. begrijp ik? Maw er wordt mee gesleept, dan zou het gelijk degelijk kunnen worden ingebouwd.

Heb je zelf wat ervaring, zou je eventueel zelf kunnen bouwen als je een schema hebt?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoogste tijd voor een Velleman bouwpakketje, zou ik zo zeggen :

http://www.vellemanprojects.eu/support/ ... code=K2604

En een bijpassend voedinkje :
http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=8904

Wat luxer kan ook :
http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=375824
Hiermee kun je willekeurige geluiden mee opnemen en afspelen. (samplen)

En ook op ebay is er zat leuks te vinden :
http://www.ebay.com/itm/Siren-6-Differe ... Swv9FXgMdg
Tappabee

Bericht door Tappabee »

Tja jongens goed bedoelt advies, maar het is niet wat ik zoek, dan kan ik net zo goed een van de kantenklare kopen (als ik daar geld voor over had).
De toontjes die ik nu heb ben ik wel blij mee. Dat het allemaal netter kan, dat klopt, er gaan erg veel draadjes naar de draaiknoppen
Die regelbare voeding is wel interessant.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat zoek je dan wel ?
Tappabee

Bericht door Tappabee »

:D Meer kennis :lol:

Het bliep ding werkt best goed hoor! Alleen dat fx kastje geeft een lichte storing, het reverb effect is best grappig.

Die toon hoogte cq frequentie potentio, mijn bekrompen gedacht is dat je een 12 v lampje op 6v laat branden dan brandt ie minder hard. maar is dat ook voor geluid zo?

Een van de bliep generators werkt op 9v als ik de reverb bak ok op de 9v voeding aansluit dan gaan er naar mijn idee stromen/spanningen de verkeerde kant op. Kan ik met een simpele diode niet de 9v stroom de geode kant op sturen.

Verder ben ik iemand die denkt wie bewaart die heeft wat, dus heb ik van allerlei onderdeeltjes verzamelt. bv al een bananendoos vol voedingen.

alvast bedankt
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik denk dat we te weinig gegevens hebben voor een zinvol antwoord.

Het zou misschien kunnen helpen als je wat preciezer omschrijft wat je bedoelt met "twee op 9v maar als ik die beide via netadapter aansluit dan komen er rare signalen uit". Sluit je ze gezamenlijk op één 9 V-voeding aan of elk apart, en wat gebeurt er dan precies (wat is er raar aan)? Is het een schakelende voeding of een wat ouderwetsere met een dikke trafo? In dat laatste geval, gestabiliseerd of niet? Kun je de voedingsspanning eens nameten die uiteindelijk op je printen staat?
Tappabee

Bericht door Tappabee »

IMG_56431.JPG
De voeding is een gewone 9 vdc lichtnet adapter, zwart blokje.
Geprobeerd om uit het hoofd een tekeningetje te maken. bij de kleine print zit een pot metertje om het uitgangs signaal een beetje bij te trekken,

tis niet compleet want eigenlijk gaat de uitgang van de blieps ook in de reverb bak. oja de uitgangen van de blieps zitten ook bijelkaar op...
sorry voor de chaos, electronica communicatie via een forum moet ik nog leren..

op de eerste foto wat is die print met 2x spoel en 2 weerstandjes. is dat een onstoringsfilter? een vriend van me heeft ie geinstalleerd..
Ik wil geen batterijen meer. Ik vergeet ze eruit te halen, en gaan altijd op.
groet
Shadow

Bericht door Shadow »

6x bliep / 3x bliep heerlijk :rofl:
Tappabee

Bericht door Tappabee »

IMG_56321.JPG
Ja de prints zijn gewoon kinderspeelgoed. Verder geen tips of truuks te melden?

De reverb bak pakt vervelende signalen op als je de knoppen bedient, te veel om via de soundsystem te gebruiken. Daarom heb ik een bypass gemaakt. Wat voor diode moet ik gebruiken zodat de stroom maar een kant op kan? Als je beide blieps tegelijk gebruikt dan wordt het audiosignaal ook een beetje overstuurt.
groet Tappah
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tsja, leeg rukken en opnieuw opbouwen, zou ik zo zeggen...
Het lijkt me ook verstandig als je eens gaat proberen om wat basiskennis op te doen betreffende electronica, klinkt misschien gek maar ik ben nog van generatie die op woensdag middag na school op de fiets stapte om naar de bibliotheek te gaan om daar boeken van Elektuur te lezen en daar kopieën uit te mnaken voor thuis.
Nu, met internet heb je met een paar muisklikken een wereld aan kennis voor je snufferd staan. klik.

En om dit specifieke geval op te knappen lijkt het handig als je eerst dit eens doorleest :
versterker2.pdf
(997.23 KiB) 56 keer gedownload
Het handigste lijk me als je die batterij zooi vervangt voor 1 of 2 van deze dingen : http://www.ebay.com/itm/LM317-DC-5V-35V ... Swv~xXDm7g
Dan kan in combinatie met een trafo naar keuze, maar eventueel ook met een losse adapter, maar dan moet de print gewijzigd worden voor DC.

Dan enkele tips :

- Alle bedrading waar wisselspanning doorheen loopt in strak elkaar twisten.
- Wisselspanning en audio vervoerende bedrading zover mogelijk uit elkaar houden.
- Gebruik afgeschermde kabel (coax) voor de bedrading waar audio doorheen loopt.
- Houd bedrading zo kort mogelijk.
- Gebruik een gesloten kast die geheel van metaal gemaakt is.
- Zorg dat het metaal van de potmeters verbinding maakt met het metaal van de kast.
- Gebruik van kroonsteentjes zoveel mogelijk vermijden, en al helemaal als het bedrading is waar audio doorheen gaat.
- Koop een behoorlijke soldeerbout en een zak kripkous in diverse maten, en leer netjes solderen.

Daarmee moet je een heel eind kunnen komen. nu ben jij aan zet.
Tappabee

Bericht door Tappabee »

:goeie: Yeaaah suuuper bedankt
Tappabee

Bericht door Tappabee »

Nog wat inspiratie.

https://youtu.be/j-ivIdDTgT0
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”