41hz AMP9-basic overleden?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
FritsK

41hz AMP9-basic overleden?

Bericht door FritsK »

Na een goede avond en gedeelte van de nacht proberen en testen...

Het lijkt er op dat mijn 41HZ AMP9-BASIC is overleden. Niet geheel, slechts 1 kanaal.. Dit kanaal doet nog wel iets maar zo'n 30db zachter in vergelijking met de andere kanalen en er komen alleen hoge tonen (4+khz) uit. De andere 3 kanalen doen het nog perfect, geen vuiltje aan de lucht. De versterker maakt bij het opstarten een BEEP/ BIEP geluid, volgens mij over de speakers (heb de boel aan de kant gegooid). Dat doet ie sinds het kanaal er mee is gestopt.

Ik vermoed dat een kanaal van de TAA4100A er mee gestopt is nadat ik mijn 'nieuwe' UcD400 in zijn testbehuizing heb aangesloten.
Iemand die met zekerheid kan zeggen dat het de chip is? Of heeft iemand een idee wat het anders kan zijn? Heeft iemand nog een goed adres waar ik voor weinig deze chip kan bestellen of iemand die er nog een heeft liggen?
Ah!buis

Re: 41hz AMP9-basic overleden?

Bericht door Ah!buis »

Bedroevend weinig om houvast aan te hebben.Een poging,
Geen rook of brom, eindversterker misschien niet stuk.Iets bij de ingang wat te zwaar belast, krijg je weinig geluid en door de lage weerstand komt er enkel hoog door een evt.koppel-C.
Dat gepiep ?? een muis die aan de ingang heeft geknabbeld ???
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ah!buis schreef:
Bedroevend weinig om houvast aan te hebben.
Doel je hiermee op mijn omschrijving? Of doel je hiermee op de hoeveelheid informatie die over de 41hz AMP9-basic is geschreven?

Inderdaad: geen brom, geen rook. Plus het feit dat de andere 3 kanalen het nog perfect doen.

De ingang kan kort te zwaar zijn belast, maar die kans acht ik vrij klein, aangezien de hele configuratie in deze vorm al een jaar of 1,5 draait. Met als uitzondering de UcD, die gisteren als extra op kanaal 5 van de miniSharc + Curryman DAC is aangesloten. De UcD doet het gewoon bij het aansluiten van een directe bron. Wel zit de UcD met de 41hz op hetzelfde geaarde stekkerblok.

Wel bedenk ik me net dat ik tijdens het opstarten van de versterker de metalen deksel van de AMP9 behuizing wel eens op de 2 C's (de bruine) heb kunnen laten rusten. Zou dat kwaad kunnen? Het gaat om de bruine C's, Zie deze oude afbeelding van een paar jaar geleden:
Afbeelding

Het gepiep is overigens kort te horen bij het opstarten en ook bij power off. Alsof iemand even in zo'n piepend hondenspeeltje knijpt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

FritsK schreef:
Ah!buis schreef:
Bedroevend weinig om houvast aan te hebben.
Doel je hiermee op mijn omschrijving? Of doel je hiermee op de hoeveelheid informatie die over de 41hz AMP9-basic is geschreven?
Alle twee :(
Wel zit de UcD met de 41hz op hetzelfde geaarde stekkerblok.
Da's geen reden om een kanaal te missen, hoogstens brom door een aardlus.
Wel bedenk ik me net dat ik tijdens het opstarten van de versterker de metalen deksel van de AMP9 behuizing wel eens op de 2 C's (de bruine) heb kunnen laten rusten. Zou dat kwaad kunnen? Het gaat om de bruine C's.
Zien er C's van de voeding uit, kan zijn dat het metaal van een van de twee op een flinke negatieve spanning staat.Maar dan zou je wel vuurwerk zien al je daar met iets aan de massa tegenaankomt.Eerder slecht voor de aangesloten voeding dan de versterker.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ah!buis schreef:
Alle twee :(
Aha. Ik heb weinig ervaring met het bouwen van versterkers, laat staan met het ontleden van dit soort problemen.
Laat ik het andersom vragen: Wat kan ik doen om jou (of anderen) een beter beeld van de situatie te geven? Meetapparatuur heb ik verder niet, behalve een DMM.
Vanavond kan ik de versterker er eens rustig bij pakken en wat testjes doen, ik heb alleen geen idee waar ik verder moet beginnen. Ik zal hem dan ook even uit de behuizing halen om te kijken of er onderop nog iets bijzonders te zien is.
Ah!buis schreef:
Da's geen reden om een kanaal te missen, hoogstens brom door een aardlus.
Duidelijk. Dat was voor de goede orde niet het geval.
Ah!buis schreef:
Zien er C's van de voeding uit, kan zijn dat het metaal van een van de twee op een flinke negatieve spanning staat.Maar dan zou je wel vuurwerk zien als je daar met iets aan de massa tegen aankomt. Eerder slecht voor de aangesloten voeding dan de versterker.
Geen vuurwerk gezien (gelukkig) en de voeding is verder intakt, getuige de werking van de versterker.
FritsK

Bericht door FritsK »

Vandaag even naar dit probleem gekeken. Er zit een flinke 'his' op kanaal 3, als enige van de kanalen. De hoge tonen en wat lage en kick-bas komen er doorheen op aardig volume. Middentonen zijn volledig weg. Andere kanalen doen het dus wel. Bij het inschakelen (hard, versterker start altijd zonder softstart) hoor ik een bliep, die erg lijkt op een korte (halve seconde) bliep uit een 8-bit spelcomputer.

Inmiddels het volgende gedaan, wat allemaal niet heeft mogen baten (om het e.e.a. voor de zekerheid uit te schakelen):
- AMP-boardje losgehaald en onderkant bekeken: niets bijzonders
- AMP-boardje op kunststof pootjes gezet in metalen behuizing
- Één verbinding opnieuw gesoldeerd (had ik m'n twijfels over, maar helaas)
- Andere bron
- Andere kabel van bron naar versterker
- Andere interne bekabeling van RCA naar AMP-boardje
- Andere interne bekabeling AMP-boardje naar speakerterminals
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kan er verder ook niet veel meer van zeggen, fout in de voorversterker lijkt 't meest waarschijnlijk.Als alles in één chip zit is het alles vervangen, ook al doet 3/4 het goed.
Zonder schema en als je zelf niks kan meten zou iemand die het apparaat kent misschien is weten ?
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ik heb nog een schema van de AMP9-basic opgeduikeld op een oude externe schijf. Is dit een schema waar je iets mee kan? Ook een schema van de TAA4100A kwam ik nog tegen op internet. Meer dan dit heb ik helaas niet.

Ik heb de versterker destijds naar iemand toegestuurd, omdat ie niet meer werkte doordat de chip gesneuveld was. De chip zelf vervangen is misschien nog een optie, als ie nog beschikbaar is...
AMP9_BASIC_schem_1.2.pdf
AMP9-basic schema
(65.68 KiB) 85 keer gedownload
taa4100a.pdf
TAA4100A schema
(320 KiB) 124 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Op elke ingang zitten blijkbaar 2 diodes om tegen te hoge ingang te beschermen.
Zou dus kunnen dat er met een of enkele diodes van de verkeerde ingang iets mis is.
Kortsluiting kun je zo in de schakeling met een ohmmeter ontdekken (wel zonder dat ie aanstaat).Voor verder meten moeten ze er wel uit.
Als je zeker weet dat je geen te hoge spanning op de ingang aanbiedt kun je ook de twee diodes losknippen.Voor vervangen bijv. de 1N4148, wel in de goeie richting zetten !
Anne

Had verkeerde kant vertoont :oops:
Bijlagen
InDiodes.jpg
InDiodes.jpg (26.42 KiB) 499 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 02 jan 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
FritsK

Bericht door FritsK »

De diodes zijn door degene die de AMP heeft aangepast (V-bro) verwijderd. Ik meen dat hij dit destijfs heeft gedaan omdat de diodes vaak de geest gaven en die er voor zorgden dat er meer vervorming optrad. Niemand gebruikte dit met deze chip.

Dus...dan is er waarschijnlijk een te hoge spanning geweest en de chip opgeblazen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niet ondenkbaar, die diodes gaan normaal nooit stuk.Als dat toch gebeurt ligt dat meestal aan het aangesloten toestel.Ze weglaten is dan om moeilijkheden vragen.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ik houd het er op dat ie is overleden. De chip is slecht leverbaar en bovendien is het lastig te zeggen of het überhaupt de chip is, dus dat koste me gewoon te veel moeite.

Bedankt voor de moeite. Hij kan nu nog mooi in een 3-kanaals opstelling gebruikt worden en ik ga opgraden naar UcD of ICEpower. Welke het wordt heb ik alleen nog geen idee van.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je spanning kunt meten zjn de ingangen van 't IC wel na te zien.De vier in's beginnen met een condensator (C1...4) en daarna de (ontbrekende) diodes.Waar die condensators aan de diodes zitten is ook de ingang van 't IC.Tussen daar en de massa (min van de in) zou dan 2,5volt= moeten staan.Is dat bij een vd vier niet het geval weet je 't zeker, ingang R.I.P.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Vanavond hier weer even verder naar gekeken. Interessant en tegen mijn verwachting in meet ik tussen het "uitgaande" pootje van één van de condensatoren en de min op alle IN's 2,5 volt. Overigens maakt het niet uit welke condensator ik pak bij een bepaalde IN, ze lezen allemaal +-2,5 volt af.

Misschien dat de IC het dan toch nog doet?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Klinkt hoopvol, de ingangen lijken niet mis te zijn.
Heb je eigenlijk al 's twee ingangen verwisseld om te zien of de fout soms mee verhuist ?
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ik heb al verschillende bronnen en kabels geprobeerd, telkens met hetzelfde resultaat. Volgens mij kan het dan alleen nog zitten in de interne kabel van RCA naar versterker zitten (geen kabelbreuk o.i.d. zo te horen) of in de versterker zelf. Had ik zo bedacht.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Verschillende bronnen/kabels komen steeds langs dezelfde weg naar de versterkerprint.
Ik bedoel, daar waar de verbindingen aan de print komen (de pinnen bij de 4 C's en verwijderde diodes) , twee ingangen verwisselen.Of is het één stekker met alle vier in's erop ? Dan is het verwisselen wat lastiger. Als de fout dan nog niet mee verhuist moet 't wel haast het IC zijn.
Blijft een rare fout voor een IC.Zwak geluid, piepen,onderbreken, sputteren kan maar verlies van laag is niet gewoon.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Ik zal het van de week eens proberen. De ingangen zijn netjes gesoldeerd en 'gekrimpkoust' aan de pinnen (zie foto paar posts terug), dus daat moet ik even tijd voor nemen.

Ik ben verder V-bro's (degene die de diodes heeft verwijderd en destijds een nieuwe IC heeft geplaatst) emailadres nog tegengekomen. Hem heb ik een mail gestuurd, in de hoop dat hij dit probleem eerder is tegen gekomen.
FritsK

Bericht door FritsK »

Helaas geen antwoord van V-bro en het omwisselen van de ingangen heeft ook niet geholpen. Ik denk dat het RIP TAA4100A is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

FritsK schreef:
Helaas geen antwoord van V-bro en het omwisselen van de ingangen heeft ook niet geholpen. Ik denk dat het RIP TAA4100A is.
Tja, je hebt in ieder geval je best gedaan.Blijf 't een rare fout vinden voor een IC.
Anne
FritsK

Bericht door FritsK »

Nouja, precies. Jammer maar helaas. Mag ik je bedanken voor je inzet?! =D> :goeie:
Plaats reactie