Hallo, ik ben bezig met een project (Amerikaans) waarin ze ´plywood´ gebruiken. Volgens mij is dat toch gewoon multiplex, zoals ook te koop in de houthandel en bouwmarkt? Daar heb je dan Triplex en Berkenmultiplex, wat ik het vaakst tegenkom.
Als je hiervan 18mm neemt, hoe werk je dat dit normaliter af (zeker de kopse kant) zodat het een beetje strak wordt? Ga je dat gronden en lakken net als MDF of alleen beitsen als hout? En als je die kopse kant dan bekijkt met al die lagen, wordt dat wel mooi?
Dank, Ralph
Plywood, (berken)multiplex, triplex ...
Moderator: Beheerdersteam
Plywood is hetzelfde als multiplex. 18 mm komt ongeveer overeen met 3/4".
Triplex heeft drie lagen, multiplex vijf of meer lagen. Berkenmultiplex is redelijk duur maar splintert minder en is taaier dan het goedkopere merantitriplex. Okoumé is duurzamer, bijvoorbeeld voor buitengebruik. Garantiemultiplex is een betere kwaliteit, zonder gaten en scheuren in de binnenlagen.
Het afwerken van kopse kanten is lastig bij multiplex, je zou alles netjes in verstek kunnen zagen en verlijmen, maar dat is niet eenvoudig zonder goed gereedschap en de nodige ervaring.
Je zou ook de kopse kanten kunnen voorzien van een fineerlaag of een dunne opgelijmde lat voordat je de boel in de epoxyplamuur zet.
Triplex heeft drie lagen, multiplex vijf of meer lagen. Berkenmultiplex is redelijk duur maar splintert minder en is taaier dan het goedkopere merantitriplex. Okoumé is duurzamer, bijvoorbeeld voor buitengebruik. Garantiemultiplex is een betere kwaliteit, zonder gaten en scheuren in de binnenlagen.
Het afwerken van kopse kanten is lastig bij multiplex, je zou alles netjes in verstek kunnen zagen en verlijmen, maar dat is niet eenvoudig zonder goed gereedschap en de nodige ervaring.
Je zou ook de kopse kanten kunnen voorzien van een fineerlaag of een dunne opgelijmde lat voordat je de boel in de epoxyplamuur zet.
