lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Hoi,
ik lig hier met een houten behuizing voor die phonodude. Klassiek AE Europe-ontwerp: een licht eiken vierkant kader. Ik zou graag proberen om dat licht eik te kleuren naar de kleur van mijn speakers. Diep roodbruin is dat. Ik heb me wat ingelezen en begrijp dat ik het eik best eerst beits, en dan vernis met een blanke UV-werende hoogglans lak.
De hamvraag nu is natuurlijk wélke kleur beits ik daarvoor best gebruik. Padouk? Mahonie? Iets anders?
Idealiter test ik dat allemaal eerst uit natuurlijk, maar omdat het maar een heel klein meubeltje is 1) heb ik er maar weinig voor nodig en 2) is er niet zoveel plaats om te testen en 3) ik wens geen vijf soorten beits te kopen om die dan tien jaar en meer op de kast te laten staan.
Omdat er hier veel ervaring is, hoop ik met jullie hulp meteen de goeie kleur te pakken te krijgen.
Fotootje van bovenkant van speaker: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1245733586
ik lig hier met een houten behuizing voor die phonodude. Klassiek AE Europe-ontwerp: een licht eiken vierkant kader. Ik zou graag proberen om dat licht eik te kleuren naar de kleur van mijn speakers. Diep roodbruin is dat. Ik heb me wat ingelezen en begrijp dat ik het eik best eerst beits, en dan vernis met een blanke UV-werende hoogglans lak.
De hamvraag nu is natuurlijk wélke kleur beits ik daarvoor best gebruik. Padouk? Mahonie? Iets anders?
Idealiter test ik dat allemaal eerst uit natuurlijk, maar omdat het maar een heel klein meubeltje is 1) heb ik er maar weinig voor nodig en 2) is er niet zoveel plaats om te testen en 3) ik wens geen vijf soorten beits te kopen om die dan tien jaar en meer op de kast te laten staan.
Omdat er hier veel ervaring is, hoop ik met jullie hulp meteen de goeie kleur te pakken te krijgen.
Fotootje van bovenkant van speaker: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1245733586
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Als ik dat zo zie qua glans is de luidspreker geverfd met een transparante lak. Je kunt het eens vergelijken met een aantal kleurkaarten, volgens mij komt Cetabever diep mahonie aardig in de buurt. Hoe vaak je moet verven om de goede donkerte te krijgen is toch een kwestie van doen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
ja dat lijkt er wel sterk naar toe te gaan.
Er bestaan blijbkaar ook vernissen met mahoniekleur, dan is beitsen niet meer nodig. Maar dan heb je geen dieptewerking van de kleur natuurlijk.
Er bestaan blijbkaar ook vernissen met mahoniekleur, dan is beitsen niet meer nodig. Maar dan heb je geen dieptewerking van de kleur natuurlijk.
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Mensen die net zo handig zijn met schilderen als ik kunnen er beter niet aan beginnen; ik heb net gisteren een redelijk mooi grenen kastje veranderd in vlekkerig chocoladebruin (pure chocolade, wel te verstaan) door er een beits tegenaan te smeren die werd aangeprezen als transparante beits in kersenkleur. Gelukkig viel het er nog af te schaven/schuren.
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Je kan het hout ook eerst kleuren met waterbeits, dat is iets minder heftig waarna je de afwerking geeft die je wil.
Eiken kun je verouderen met ammoniakdamp, maar dan wordt het grijsbruin.
Eiken kun je verouderen met ammoniakdamp, maar dan wordt het grijsbruin.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
ik heb inderdaad een waterbeits gebruikt (meermaals) en ook afgeschuurd (meermaals) en het resultaat nu is wel erg mooi (per ongeluk). Ik zal wel wat fotootjes posten als de versterker af is. 
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
Ik ben nu met spul van Epihanes bezig. Ook eiken naar mahonie heel toevallig
Dit is de eerste laag waar in totaal voor de drie ladefrontjes twee kleine kwasten beits op zitten. Zeer dun dus maar dat heb ik liever dan andersom.
Ik kan nog wel eens een foto'tje posten wanneer het om mahonie begint te lijken.
Dit is de eerste laag waar in totaal voor de drie ladefrontjes twee kleine kwasten beits op zitten. Zeer dun dus maar dat heb ik liever dan andersom.
Ik kan nog wel eens een foto'tje posten wanneer het om mahonie begint te lijken.
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
trae lyx kleurbeits heb ik super goede ervaringen mee!
http://www.parketlak.nl/nl/kleurbeits/
http://www.parketlak.nl/nl/kleurbeits/
Re: lichte eik kleuren naar donker mahonie/padouk
ik zou de volgende keer een hardwax olie gebruiken, heel makkelijk aan te brengen en ook een goede bescherming voor je hout.
als je bijv. even naar Osmo Hardwax zoekt op google zie je wel een kleurenwaaier voorbij komen. Of je kan Rubio monocoat gebruiken, de naam zegt het al, 1 behandeling en klaar is kees!
als je bijv. even naar Osmo Hardwax zoekt op google zie je wel een kleurenwaaier voorbij komen. Of je kan Rubio monocoat gebruiken, de naam zegt het al, 1 behandeling en klaar is kees!
