Pagina 1 van 4
Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 16:03
door pompebled
Mijn zoon stuurt me een foto met een onderdeel wat in tweeën ligt.
De code is slecht te lezen, maar hij komt met: LN 864 PN
Wat is dit precies?
Is het een poging waard om te vervangen, of is er, als er dingen op deze manier stuk gaan méér loos?
Voor de sub volledig uitviel heeft ' ie gebromd...
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 16:28
door ds23man
Dat is een stuur ictje van de standby voeding. Dit is een smps en als daar geen ervaring mee hebt: afblijven.......
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 16:35
door Barry2001
Hier wordt 230V AC direkt gelijkgericht, levert over de 300V DC op, waar je geen opdonder van wilt krijgen. Crocodile DS heeft hier een punt, als je niet weet wat je doet is het niet verstandig ermee te gaan prutsen.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 17:27
door pompebled
Bedankt voor de informatie.
Dat het een schakelende voeding betrof was me al duidelijk, dat hier flinke stromen lopen ook.
Waar het mij om gaat is een vervanger voor het betreffende IC, het los solderen en vervangen lijkt mij geen levensbedreigende handeling, toch?
Waar kan ik een vervanger van dit IC vinden?
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 17:42
door ds23man
Vooralsnog levert het opgegeven typenr geen enkele hit op in Google, dus dat klopt niet........
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 17:54
door pompebled
Helaas was ik ook al tot die conclusie gekomen, daarom hoopte ik dat de verzamelde kennis van dit forum tot een vervangend type zou kunnen leiden...
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 18:19
door cool
Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:26
door Ah!buis
cool schreef:Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:31
door SSassen
Vraag 'ns om een detailfoto van 't IC, liefst met strijklicht, dan is het nummer meestal wel te lezen.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:36
door ds23man
Ah!buis schreef:cool schreef:Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Denk dat het typenummer begint met LNK en komt van dezelfde fabrikant
https://ac-dc.power.com/products/linksw ... switch-lp/
Altijd leuk zo'n puzzel!

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:42
door SSassen
En Gerhard zat in de goede richting te zoeken, IC zelf is EOL, maar je kan een vervanger gebruiken:
https://ac-dc.power.com/forum/low-power ... nt-tny264/
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:55
door ds23man
De koelkast kan naar:
3749 AA-8

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 20:28
door Ah!buis
ds23man schreef:Ah!buis schreef:cool schreef:Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Denk dat het typenummer begint met LNK en komt van dezelfde fabrikant
https://ac-dc.power.com/products/linksw ... switch-lp/
Altijd leuk zo'n puzzel!

Is 't soms dezelfde die in een UcD36 zit en soms piept ?
Anne
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:47
door pompebled
SSassen schreef:Vraag 'ns om een detailfoto van 't IC, liefst met strijklicht, dan is het nummer meestal wel te lezen.
Wellicht heb ik de patiënt een dezer dagen thuis, dan kan ik met strijklicht in de weer.
Voor ik begreep waar het over ging moest ik eerst wat andere puzzels oplossen (EOL?)...
Als ik het goed begrijp is er een vervangend type, rijst alleen de vraag welke, i.v.m. de belastbaarheid:
https://www.power.com/sites/default/fil ... 74-280.pdf
En over welke aansluitingen de bypass condensator van 0.1uF hoort.
Als ik de schakeling hier heb en er zijn nog vragen, dan meld ik me weer.
De gecombineerde power van het forum strikes again!
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:52
door ray5150
pompebled schreef:Voor ik begreep waar het over ging moest ik eerst wat andere puzzels oplossen (EOL?)...
End Of Life.
Het onderdeel word niet meer geproduceerd, maar is nog wel hier en daar te krijgen. (waarschijnlijk)
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: ma 14 nov 2016, 19:28
door pompebled
Het heeft even geduurd, maar ik heb de print nu voor me liggen.
Het IC is de LNK364PN. (P package, drain op pin 5)
https://www.google.nl/search?q=LNK364PN ... DCgA&dpr=1
Ik zal morgen even bij mijn lokale elektronica boer langs.
Het 'leukste' klus je wordt het loshalen van de print om bij de solderingen te kunnen komen; alle stekkers zijn met een soort lijm overgoten.
Heeft iemand nog suggesties hoe hiermee om te gaan?
Afkrabben, verwarmen, los snijden?
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: ma 14 nov 2016, 19:59
door Ah!buis
Wat er in de weg zit is wel weg te krabben.
Voor de zekerheid best drie onderdelen nazien.De diode en weerstand met een ohm-meter en condensator gewoon vervangen.Is meestal een keramische voor een hoge spanning (4n7,1000V)
Anne
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: ma 14 nov 2016, 20:15
door Barry2001
Ah!buis schreef:Wat er in de weg zit is wel weg te krabben.
Mee eens

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: ma 14 nov 2016, 20:20
door Barry2001
PS LNK364PN bedoel je denk ik 
staat al in de google link.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 13:18
door pompebled
Heren, bedankt!
Ik heb de fout in het type al verbeterd, nu nog een winkel in de buurt vinden die het heeft liggen.
Mijn 'lokale' elektronica winkel (in de volgende stad, Bolsward) houdt een opheffingsuitverkoop, kwam ik vandaag achter, dus dat wordt niks meer, alle IC's waren en bloc verkocht aan een elektronica club.
Blijven er in Fryslân nog drie over voor zover ik weet; Leeuwarden, Heerenveen en Drachten.
Voor mij allemaal een eind uit de richting, gadver.
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 14:43
door Ah!buis
elektronica-componenten.nl heeft ze op voorraad en in de uitverkoop
Anne
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 17:58
door ray5150
Klopt :
http://www.elektronica-componenten.nl/L ... 7-Pin-PDIP
De kans dat je dit component bij de gemiddelde electronicaboer gaat vinden lijkt me vrij klein, en dan druk ik me nog voorzichtig uit...
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 20:16
door dre
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 23:05
door pompebled
Bedankt voor de adressen en het aanbod om te bestellen, maar ik heb m'n zoon er al op uit gestuurd en die heeft het IC laten bestellen bij zijn lokale elektronicaboer in Leeuwarden.
Nu maar hopen dat hij de correcte uitvoering besteld heeft (heb de spec sheet meegestuurd) i.v.m. de positie van de ontbrekende poot(6).
Bij het origineel zit poot 5 rechtsboven t.o.v. het rondje op de bovenzijde van het IC, bij de exemplaren die ik in de link van zowel Dre, Ray en Anne zie, zit de boel op de verkeerde plaats...
Fingers crossed dat de P-package opgestuurd wordt.
Groeten, Jan.
Re: Mordaunt Short sub Alumni 9
Geplaatst: di 15 nov 2016, 23:48
door ray5150
Dacht je echt dat die webshops allemaal ieder onderdeeltje apart gaan fotograferen ? welnee, daar word gewoon een standaard plaatje bij gepakt.
Er staat dan ook bij Mouser bij: Afbeelding zijn alleen ter referentie, Zie productspecificaties.