Afstraalgebied van een Magneplanar speaker?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Afstraalgebied van een Magneplanar speaker?

Bericht door KT88 »

Vrienden,

Vanavond heb ik de indeling van de huiskamer drastisch veranderd, en de 4 Maggies totaal anders geplaatst. Het gaat om een set MG1 Improved en een set SMG-A, beide apart aangestuurd met aparte versterkers.
De luisterkamer ( is huiskamer) heeft ruwweg de vorm van een L, met een heel dikke onderpoot.
De speakers stonden altijd in die poot, nu staan ze aan weerszijden van een raam, met een muur erachter, gedempt door gordijnen.
Ongeveer zo:

CODE: Selecteer alles

-------------------------+
[sp.1                    |
[sp.2                    |
                         +---------------+ 
raam                    X luisterplaats1 |
                                         |
[sp.3                   luisterplaats 2 X| 
[sp.4                                    |
-----------------------------------------+ 
dit is ca. 11 meter 
Lengte van de muur met raam waar de speakers staan is ca. 5 meter.
Speakers hebben uiteraard iets toe-in.
Op de plaats van luisterplaats 2 zit een raam over vrijwel de gehele breedte, met dikke gordijnen.

Wat me nu opvalt: op positie 1 is het beeld goed, niet uitzonderlijk, maar wat ik gewend was. Hoog wat gedempt.
Op positie 2 is het beeld bizar mooi, en het hoog wat meer geaccentueerd, wat met deze speakers geen kwaad kan.
Ook met de gordijnen dicht.

Wie kan me nu vertellen hoe dit kan?
Zijn deze speakers in het verre veld beter dan meer naar voren?
Zijn er cancellatie-effecten aan het werk (speakers staan in fase, versterkers ook)? Uit fase zetten levert alleen wat dunner laag op, maar hetzelfde gedrag in het hoog.
Ik kan dit eerlijk gezegd niet verklaren. Wie wel?

edit: ai, hoe krijg ik mijn plaatje goed?
[edit Henkjan] zo beter?
edit KT: Yep, helemaal goed ;-)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hoge tonen stralen meestal nogal rechtlijnig af. Als je naar onderstaand plaatje kijkt zou je zulke situatie kunnen krijgen.
Je merkt dat op positie 1 minder hoog aankomt dan op positie 2. Ook is de tijd tussen het arriveren van de informatie van je linker en je rechter speaker tot bij je oren compleet anders, wat een ander beeld geeft van de plaatsing van instrumenten en stemmen.

Heb je al eens een meting gedaan op de 2 luisterposities?
Bijlagen
afstraling_hoog.JPG
afstraling_hoog.JPG (16.18 KiB) 2627 keer bekeken
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Beter laat dan nooit.......

Rho, wat jij daar schetst klopt niet, als je tenminste enige toe-in in rekening brengt.

Vanavond ben ik wat verder gekomen, ik heb de fase van de tweeters van de SMGA-s omgedraaid.
De rare dip in het midden-hoog is weg, ook op positie 1.
Verder heb ik toch maar een balansregelaar aangebracht, die iets naar links verplaatst en het is helemaal goed.
Zeer breed beeld, in die zin dat verplaatsing van je hoofd nu niet meer zo duidelijk een verandering teweegbrengt.

Kennelijk liggen de crossovers van de MG1 imp. en de SMGA ongunstig tov. elkaar, en is met het ompolen van de tweeters (nota bene een seriefilter! ) een notch opgeheven die er eerst wel was.

Kortom, ik ben echt helemaal blij nu!

Afbeelding
Plaats reactie