GainClone en Dragonfly als pre-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lohengrimas

GainClone en Dragonfly als pre-amp

Bericht door Lohengrimas »

Een van mijn gebedzondereindprojectjes is een LM3875-chipamp op basis van de welbekende audiosectorkits. Bordjes zijn al gesoldeerd, maar verder nog niet aan toegekomen om 'm af te bouwen.

Nu ben ik in de tussentijd in het bezig gekomen van een Audioquest Dragonfly en sta nog steeds versteld van wat een verschil dit beestje maakt. Ik bedacht me echter wel dat het apparaatje al een volumecontrole bevat en dus niet noodzakelijk op line level uitzendt/nog op line level het beste geluid oplevert - zoals je wel eens leest over "gewone" 3,5mm output uit de computer/apple airplay.

Komt die domme vraag:

Is het nu verstandig om de LM3875 zonder potmeter te bouwen en de dragonfly als volumeregelaar/pre-amp in te zetten? ik heb wel een leuke alps-pot ingekocht, maar qua kastonderwerp en minder solderen (lui) en sowieso minder troep in het signaalpad zou een build zonder potmeter misschien beter werken.

alvast bedankt voor de suggesties!
toetertje

Re: GainClone en Dragonfly als pre-amp

Bericht door toetertje »

Heeft de Dragonfly een hardwarematige volumeregelaar of softwarematig?
Software matig kan het een risico zijn. Ik heb zelf ook een paar Amps zonder
volumeknop. Maar ik heb ook wel eens gehad, dat door een foutje de Pc opnieuw
op startte, en dat door het windows opstart geluid, mijn luidsprekers bijna achterstevoren stonden.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zeker een risico :mrgreen: volume regelen blijft een dingetje; op de X-Fi bij de demo van MSB. Ik denk wat hoor ik toch steeds voor geratel. Zit ingebouwd als je op afstand de volumeknop bedient. Als dat ding hier in de kamer stond was dat het eerste dat eruit gesloopt zou worden :lol:
Lohengrimas

toetertje schreef:
Heeft de Dragonfly een hardwarematige volumeregelaar of softwarematig?
Software matig kan het een risico zijn. Ik heb zelf ook een paar Amps zonder
volumeknop. Maar ik heb ook wel eens gehad, dat door een foutje de Pc opnieuw
op startte, en dat door het windows opstart geluid, mijn luidsprekers bijna achterstevoren stonden.
Goed punt, maar de mac "bong" en andere systeemgeluidjes gaan gelukkig via andere exits.

Volgens de specs heeft het machientje een "digitally controlled analog volume control". Dit was de reden dat ik het draadje begon, misschien had ik dat er ff bij moeten zetten :P

http://www.audioquest.com/wp-content/up ... ktheme.pdf
Lohengrimas

Goed, de gainclone snort inmiddels, gaat allemaal prima, maar het geluid is zelfs op de laagste stand nog best hard. Near field en een gehorig huis, enzo. Wat zou een handige preamp zijn? Ik lees eigenlijk twee concurrende meningen op internet: ofwel gewoon supersimpel houden (alps in een doos, eventueel shunt to ground), of juist een uiterst complex actief ding... Iemand ervaring met een preamp tussen een dergelijke DAC en een eindtrap?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb geen ervaring met die DAC, maar als je alleen het volume wilt kunnen verlagen, lijkt het me logisch om er alleen een potmeter tussen te zetten. Uiteraard moet je geen lange kabel achter die potmeter hangen vanwege de kabelcapaciteit en ook moet je uitkijken met een eventueel ingangsfilter van de versterker (eerste-orde afval van het hoog vanaf f = 2/(pi Rpot (Ckabel + Cin,eindversterker)) als de volumepot halverwege staat).

Grappig trouwens dat het minimum-fasefilter van de DAC nu een verkoopargument is. In de jaren tachtig gebruikte Philips de faselineariteit van hun CD-spelers als verkoopargument en gingen langzamerhand alle fabrikanten over op faselineaire filters omdat die beter gewaardeerd werden dan minimum-fasefilters. Audio is kennelijk niet vrij van modeverschijnselen.
Lohengrimas

MarcelvdG schreef:
Ik heb geen ervaring met die DAC, maar als je alleen het volume wilt kunnen verlagen, lijkt het me logisch om er alleen een potmeter tussen te zetten.
Dank!

Je opmerkingen over fase-lineariteit zijn misschien een beetje te moeilijk voor mij als n00b, maar is dat nog van invloed op de interactie met mijn amp (Audiosector LM3875)?
salautom

Bericht door salautom »

ik heb de Relaixed2 gebouwd van Jos van Eijndhoven en ben daar erg tevreden mee
http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html
(ik heb er nog een kastje voor beschikbaar Modushop 1GX343)
daar hangt een mac mini met een dragonfly red
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Lohengrimas schreef:
Je opmerkingen over fase-lineariteit zijn misschien een beetje te moeilijk voor mij als n00b, maar is dat nog van invloed op de interactie met mijn amp (Audiosector LM3875)?
Nee hoor, totaal niet. Het heeft alleen te maken met hoe de DAC zelf in elkaar zit, niet met de interactie met de versterker.

Elke audio-DAC heeft een ingebouwd reconstructiefilter. Daar bestaan verschillende soorten van, elk met hun eigen voor- en nadelen. Het aparte is nu dat de soorten die in de jaren '80 als het summum werden gezien dat tegenwoordig juist niet meer zijn en omgekeerd. Vandaar mijn opmerking over modeverschijnselen. Maar even pragmatisch beschouwd: als je het geluid mooi vindt, is het goed!
Plaats reactie