Vervangende Speakers Focal en Audax

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wake_T

Vervangende Speakers Focal en Audax

Bericht door Wake_T »

Hallo Allen,

Begin 90 er jaren heb ik met een aantal vrienden boxen gebouwd met behulp van pvc rioleringsbuis.
Was een erg leuk project en ik heb er jaren plezier van gehad.
De buizen hebben een aantal jaren op zolder gestaan en kwamen nog wel eens naar buiten voor tuinfeestjes.

Na 25 jaar normaal en overmatige dronken bediening van de versterker op de feestjes, zijn de tweeters overleden en 1 van de mid-laag speakers heeft een scheurtje in de rubber rand.

Na het laatste feest is het tijd voor een opknapbeurt en ik ben aan het zoeken geslagen naar de onderdelen.

Het gaat om een Focal 5N411L en een Audax HD12X9D25.

De Audax tweeter ben ik nog ergens in Engeland tegengekomen, dus dat zou moeten lukken, maar mooier zou zijn als ik modernere en beter verkrijgbare vervangers in kan bouwen, met een nieuw scheidingsfilter.

Ik heb al meer postings gezien op internet, van mensen die het ontwerp kennen en ook mensen die op zoek zijn naar een vervanging voor de Focal, maar behalve lijstjes met specs, heb ik geen equivalent langs zien komen.

Ik denk dat het ontwerp van John van der Sluis is, en het model heette "geluid uit de pijp", in het pré internet tijdperk hadden we toen alleen kopietjes met een maatschets en de benodigdheden.

http://www.radiomuseum.org/r/audioresea ... _pijp.html

Ik kan redelijk hobby-en en solderen, maar heb verder geen electronica achtergrond, dus ik hoop dat iemand een hapklaar advies voor me heeft.

Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Vervangende Speakers Focal en Audax

Bericht door Henkjan »

Hallo Wim, welkom hier!

Ik zie een serie filter, dus dan is het al wat minder makkelijk om "ff" aan te passen als je andere drivers zou nemen.
geluid_uit_de_pijp_409968.png
Bijlagen
geluid_uit_de_pijp_409974.jpg
geluid_uit_de_pijp_409974.jpg (8.22 KiB) 874 keer bekeken
SARK

Bericht door SARK »

SARK

Bericht door SARK »

Ik heb overigens nog wel 1 (één) HD12x9D25 NOS unit voor je te koop.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Zijn dit ze toevallig?
Wake_T

Bericht door Wake_T »

Bedankt voor jullie snelle reacties

Ja, dat zijn precies de speakers. De boxen heb ik zoals het originele ontwerp, met de haakse stukken er op.
Het scheidingsfilter is bij mij anders, met een 8, 10 en 12 ohms draadgewonden weerstand, 2 Grote condensatoren en een spoel.
Ik kan wel kijken of ik het schema kan tekenen.

Roland
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

volgens mij heb ik nog een mooi paartje van deze tweeters liggen, liggen te wachten op een refoam klusje van de speakers waar ze in zitten. Maar dat project mag ook voortijdig ten einde komen als je interesse hebt in de tweeters ;-)
Wake_T

Bericht door Wake_T »

Ik heb wel interesse Wouter.
Ik heb je een pb gestuurd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het kan denk ik geen kwaad om de boel eens ma te laten meten. Dat filter ziet er vrij 'berekend' uit. In die tijd had ook maar een enkeling een meetapparaat, Van der Sluis echter niet dacht ik.
Of je redeneert de andere kant op: het maakt niet zoveel uit wat je erin hangt. Overigens is een seriefilter toch niet minder eenvoudig bij vervanging van units?
Plaats reactie