Hypex ucd400hg vs ucd180hg?
Moderator: Beheerdersteam
Hypex ucd400hg vs ucd180hg?
Ik wil mijn Helicon's (3weg) speakers actief (intern) maken met Hypex versterkers plus een MiniDSP 2x4HD per box.
Idee is 2x de ucd180hg op 1 SMPS400A180 (mid-hoog) en een ucd400hg met SMPS400A400 op het laag.
Maar ik lees hier en daar dat de ucd180hg minder ruimtelijk en muzikaal is als de ucd400hg, moet ik dit serieus nemen of valt het allemaal wel mee?
Idee is 2x de ucd180hg op 1 SMPS400A180 (mid-hoog) en een ucd400hg met SMPS400A400 op het laag.
Maar ik lees hier en daar dat de ucd180hg minder ruimtelijk en muzikaal is als de ucd400hg, moet ik dit serieus nemen of valt het allemaal wel mee?
Re: Hypex ucd400hg vs ucd180hg?
Ik heb zelf de UCD400HG, maar weet niet hoe deze zich klankmatig verhoudt tot de UCD180HG.
Wel heb ik een groot verschil gemerkt tussen de gebruikte voeding!
Een dikke 825VA ringkern + 2x voedingbuffer versus 2 x SMPS400A, waarbij ik sterk de voorkeur heb voor de traditionele trafo+gelijkrichting.
Met de 2x SMPS400A was het geluidsbeeld minder breed & meer gecentreerd/voorwaarts gericht.
Daarnaast 'vloeide' de muziek niet echt.
Het is lastig te omschrijven, maar het klonk allemaal wat meer rauwig t.o.v. van de voeding met dikke trafo.
Ook wilde het laag met de SMPS niet echt los komen.
Je zou dat kunnen omschrijven als 'strak/gecontroleerd' laag, maar mijn indruk is dat met die combi minder vermogen beschikbaar is.
Het is misschien niet de info waar je om gevraagd hebt, maar naar mijn mening is het ook de moeite waard om naar voeding te kijken.
Mijn ervaring met diverse zelfbouw (chip) versterkers is dat een conventionele voeding/accu beter klinkt dan een SMPS.
Hoewel de Hypex SMPS heel behoorlijk is!
Wel heb ik een groot verschil gemerkt tussen de gebruikte voeding!
Een dikke 825VA ringkern + 2x voedingbuffer versus 2 x SMPS400A, waarbij ik sterk de voorkeur heb voor de traditionele trafo+gelijkrichting.
Met de 2x SMPS400A was het geluidsbeeld minder breed & meer gecentreerd/voorwaarts gericht.
Daarnaast 'vloeide' de muziek niet echt.
Het is lastig te omschrijven, maar het klonk allemaal wat meer rauwig t.o.v. van de voeding met dikke trafo.
Ook wilde het laag met de SMPS niet echt los komen.
Je zou dat kunnen omschrijven als 'strak/gecontroleerd' laag, maar mijn indruk is dat met die combi minder vermogen beschikbaar is.
Het is misschien niet de info waar je om gevraagd hebt, maar naar mijn mening is het ook de moeite waard om naar voeding te kijken.
Mijn ervaring met diverse zelfbouw (chip) versterkers is dat een conventionele voeding/accu beter klinkt dan een SMPS.
Hoewel de Hypex SMPS heel behoorlijk is!
De beschikbare ruimte (260x260x60mm) is beperkt dus trafo zal niet gaan denk ik.
Ik zou de HGHxR nemen en niet de gewone HG. Een goede lokale stabilisatie is altijd beter dan wat voor voeding dan ook 'een stukje verderop'. Vervolgens moet je geen appels en peren vergelijken, het maakt erg veel uit of je te maken hebt met een passief systeem (met niet nader genoemde complexe belasting) of een actief systeem (een veel vriendelijkere belasting voor de versterker). Als bij een passief systeem iets niet helemaal lekker gaat in het laag kan dat z'n weerslag hebben op mid en hoog, bij een actief systeem is dit niet het geval. Bijvoorbeeld: Voor de SMPTE intermodulatie test worden twee tonen gebruikt van 60Hz en 7000Hz in een verhouding van 4:1. Bij een actief systeem gaan deze tonen door aparte versterkers en kan er theoretisch dus helemaal geen intermodulatie plaatsvinden (bij een digitaal gefilterd systeem gaat ze ook nog eens door verschillende DACs).
Voor mijn Linkwitz Orions met per kant 4 x UcD180HGHxR ben ik destijds overgestapt van lineaire HG voedingen (toen nog verkrijgbaar) naar SMPS, ik heb met dat systeem geen verschil kunnen waarnemen.
Als je echt beter wilt moet je aan de NCore.
Gerrit
Voor mijn Linkwitz Orions met per kant 4 x UcD180HGHxR ben ik destijds overgestapt van lineaire HG voedingen (toen nog verkrijgbaar) naar SMPS, ik heb met dat systeem geen verschil kunnen waarnemen.
Als je echt beter wilt moet je aan de NCore.
Gerrit
Zo te horen is er dus niks mis met mijn keuze 
Is zo'n softstart nog nodig in mijn voorgestelde setup, en kan ik er dan met 1 af?
Is zo'n softstart nog nodig in mijn voorgestelde setup, en kan ik er dan met 1 af?
Ik heb nog een aantal UcD 400 HG HxR over. Eventueel met SMPS 1200A400 of met een dikke rinkerntrafo en voeding.
Als je wilt mag je ze overnemen. Stuur maar even een PB met wat je nodig hebt.
Groet, Dan
Groet, Dan
Ik heb zelf ook nog een SMPS1200A400 liggen en had eerst het voornemen om er een bij te nemen en dan 3 stuks UcD400HG te nemen met 1 SMPS1200A400 per speaker, maar volgens Hypex is de DC-beveiliging van deze voeding niet compatibel met de UcD400HG, ruimte voor 3 x een UcD400HG met ieder een SMPS400A400 heb ik niet, vandaar de overstap naar bovenstaande setup.
Voor de UcD400HG HxR stuur ik je een pb.
Voor de UcD400HG HxR stuur ik je een pb.
Dan schreef:Ik heb nog een aantal UcD 400 HG HxR over. Eventueel met SMPS 1200A400 of met een dikke rinkerntrafo en voeding.
Groet, Dan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik ga je op een briefje geven dat je dat daar noooooooooooooit in krijgt. En dan negen afgezien van hoe je de warmte gaat afvoeren. Vergis je niet, het kan dan wel klasse D zijn en een smps, warmte wordt er geproduceerd.
De ruimte nu is 260x260x60mm waar de setup al in zou passen, bedoeling is dat de 15mm dikke MDF bodem waar nu het filter op zit te vervangen door een alu geperforeerde plaat die op het stalen U frame gemonteerd gaat worden op de alu bodemplaat worden dan 6x70mm alu strips gemonteerd waar de alu T profielen van de UcD's tegenaan gemonteerd gaan worden, achterin waar de marmer tegel eindigt komen dan nog uitstroom openingen.
Ik heb hier ook een PSC2.400 in een sub die volledig gesloten gemonteerd is, en ondanks dat dat warm wordt werkt dat prima, zie dus niet waarom dit project niet zou werken.
Ik heb hier ook een PSC2.400 in een sub die volledig gesloten gemonteerd is, en ondanks dat dat warm wordt werkt dat prima, zie dus niet waarom dit project niet zou werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
2 smpsen, 3 ucd modules en een minidsp op een oppervlak van 26x 26 cm?
En vergeet niet dat je nog extra elektronica nodig hebt omdat de minidsp alles behalve ploploos in en uitschakelt.......
Een eitje dus.holco schreef:Dat het geen uitdaging is zal ik niet ontkennen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De smps400 is ongeveer 10x10cm, dus dan hou je nog 14x26cm over. De minidsp is 12x10 ( mits je de bekabeling direct op de print soldeert) Resteert er nog 14x16 cm voor drie UCD modules, net en signaalentrees en de antiplop.........................
Oh ja, hoe ga je de minidsp voeden?
Oh ja, hoe ga je de minidsp voeden?
De 2 SMPSen passen naast elkaar en de 3 UcD's passen in een rij er achter ook naast elkaar, voor de minidsp en softstart komt er een gedeeltelijk tweede niveau, als de mdf bodem weg is zal er ruim 70mm hoogte zijn en deze loopt achterin naar zo'n 90mm op.
Voeding minidsp kan heel klein zijn maar nog niet echt over nagedacht, ploppen doen ze niet (meer).
Voeding minidsp kan heel klein zijn maar nog niet echt over nagedacht, ploppen doen ze niet (meer).
12V, maar ik dacht dat ze ook op USB power kunnen draaien.
ray5150 schreef:Wat voor spanning heeft zo'n miniDSP ook alweer nodig ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hoezo niet meer ploppen? Schakel dat ding maar eens in en uit terwijl je eindtrappen open staan.....
holco schreef:12V, maar ik dacht dat ze ook op USB power kunnen draaien.
ray5150 schreef:Wat voor spanning heeft zo'n miniDSP ook alweer nodig ?
D'r zijn dan toch zat compacte moduletjes of bouwpakketjes voor op ebay te vinden.
Ik heb ook een DDRC88A/Dirac Live met de 88BM plugin, er komt een heel onschuldig plopje uit bij power aansluiten (heeft geen power switch), en volgens het minidsp forum zijn de gevaarlijke plops al zo'n jaar hardwarematig opgelost.
Is het met de Hypex sofstart niet zo dat de versterking sowieso later inschakelt?
Is het met de Hypex sofstart niet zo dat de versterking sowieso later inschakelt?
ds23man schreef:Hoezo niet meer ploppen? Schakel dat ding maar eens in en uit terwijl je eindtrappen open staan.....
Hoeveel heb je er nog over als ik vragen mag?Dan schreef:Ik heb nog een aantal UcD 400 HG HxR over. Eventueel met SMPS 1200A400 of met een dikke rinkerntrafo en voeding.
Groet, Dan