Pagina 1 van 5

(vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 10:51
door sander1238
Een ontwerp wedstrijd met maar 4 deelnemers, dat kan niet...
Ik ga de strijd aan met een Philips d' appolito setje, 2x Philips AD 8061/w4 en 1x AD0140/w4 per kant.
Dit setje had ik nog liggen dus de kosten gaan dan meevallen.
Dit gaat echt geen haai-end worden, maar het voldoet aan de leeftijd, is (voor mij) leerzaam (en leuk).

De ad 8061/w4 doet het solo goed in een gesloten kast van 25 liter, Mijn idee is dan ook om een klein model vloerstaander te maken met 2 compartimenten van 25 liter, en onderin een loze ruimte voor het filter.

Tips zijn natuurlijk van harte welkom.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 10:54
door dre
Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 11:00
door sander1238
dre schreef:
Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:
Baffle van 24 cm, diepte 30cm en hoogte (2x35) 70cm, Valt toch wel mee?? :mrgreen:
komt nog +_ 20 cm loze ruimte onder voor het filter.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 22:04
door pappaleo
dre schreef:
Een kleine vloerstaander van 50 liter? :mrgreen:
Alles is relatief :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 23:29
door ray5150
Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken. :goedzo:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 0:37
door sander1238
ray5150 schreef:
Leuk, Sander. dit ga ik volgen
Ik meen dat je een tijdje terug ook een meetset had aangeschaft ?
Dan is dit een goede kans om er mee te leren werken. :goedzo:
Klopt heb ik laatst aangeschaft , arta plus licentie.

Dit is idd een goede oefening.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 15:56
door RNacoustics
Hi Sander,

Leuk project! Ik heb zelf ook nog oude Philips meuk liggen, maar voor november gaat mij denk ik niet lukken, om nog een vintage project af te ronden.
Ik ben namelijk met twee andere luidsprekerprojecten bezig.

Veel succes met het meten :!:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: di 06 sep 2016, 15:38
door sander1238
Het begin is er. De kasten worden iets kleiner doordat de filterruimte komt te vervallen. Reden hiervoor is dat er nu economischer kan worden gezaagd.

Blijft over een kast van 28x40x61.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 10:29
door Shadow
Mooi! =D>

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 15:41
door sander1238
Ik heb een vraag over het gebruik van dempings-materiaal.
Ik het aan te raden om het gehele compartiment te bekleden met pritex en/of in combinatie met BAF?

Dit ivm het gebrek aan spuitkurk ...

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 15:43
door sander1238
vandaag de proef op de som genomen, 1 compartiment op de bodem en achterwand pritex geplakt, het andere compartiment eveneens dezelfde pritex geplakt en om de bracing een lap BAF van 24x70cm losjes gerold.
Ik zie weinig verschil tussen de 2 (compartimenten zijn qua vorm exact hetzelfde)

Ik heb de 1e meet resultaten bijgevoegd, Opmerkingen en tips zijn welkom.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 16:02
door ds23man
Screenshots van je metingen zijn handiger, niet iedereen heeft zin om al die pirren in Arta te laden.......

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 16:03
door ray5150
Zijn printscreen's niet iets praktischer ? :think:

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 16:23
door ds23man
Dat zeg ik net.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 21:45
door sander1238
zit wat in. hier komen ze dan

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 10 sep 2016, 22:37
door pappaleo
Maak eens een closerange meting (1cm) van de beide woofers en maak van de puls eens een burst decay. Die vergelijk je met elkaar, daar kun je het verschil in demping van af lezen (of niet).

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 21:01
door sander1238
burst decay is gemaakt. hoop dat ik het goed lees.
het gebied bij 1K is bij beide hetzelfde, bij 2K lijkt het erop dat de pritex en BAF combinatie net iets eerder (= minimaal) is uitgedoofd.

Mocht mijn redenatie fout zijn dan hoor ik het graag,

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 21:20
door pappaleo
Wat is de microfoonafstand? En op hoe heb je je gate ingesteld?

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 21:31
door sander1238
Microfoon afstand is 2 cm.
Gate is linkse 6.188 (297)ms rechts 8.813 (423) ms

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 21:38
door pappaleo
Zijn het 2 gescheiden compartimenten? of zitten beide woofers in één ruimte?

De beide metingen lijken teveel op elkaar naar mijn zin.
Plaats ook eens een plaatje van een puls, met de gain wat verhoogd, zodat je de reflecties goed ziet.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 21:42
door sander1238
Het zijn idd 2 gescheiden compartimenten.

Zal morgen wat meer plaatjes maken.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 22:07
door sander1238
even wat experimenteren met demping, scheelt een hoop.

Ik heb nu op de bodem, achterzijde en bovenkant pritex . Rond de bracing een lap BAF losjes gewikkeld en de rest opgevult met Bailey's longhair wol.
En zie het resultaat.

Ik ga maar eens een doosje dempings materiaal bestellen.

Is het nog de moeite waard om te experimenteren met sonofil ? of doet dit niks
Tips zijn welkom

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 17 sep 2016, 9:24
door dre
http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 17 sep 2016, 9:29
door sander1238
dre schreef:
http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.
Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?

Re: (vintage project #5) d'appolito

Geplaatst: za 17 sep 2016, 9:35
door dre
sander1238 schreef:
dre schreef:
http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat

Dit vind ik ook heel fraai spul.
Ga ik proberen. Dit moet dan tegen de wand aan komen?
Ja,want het bestaat uit twee lagen.
Zelf heb ik het er op de randen geniet,dat werkte perfect.

Een product die ik zeker vaker ga gebruiken.