Pagina 1 van 3

is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 12:41
door Kappa7
ik krijg zins een paar dagen te veel licht in mijn scoop en kan dit niet verder terug regelen.
Is hier nog iets aan te doen of is dit een aflopende zaak?
P1070401 (Large).JPG
P1070400 (Large).JPG

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 13:37
door Ah!buis
Zou de buis kunnen zijn.Aannemelijker iets met de helderheids regeling (potmeter) of met de terugslag onderdrukking.
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 14:14
door Pjotr
Joh. zou het de helderheidsregeling zijn Anne als ie te fel is? :D Denk een kapot weerstandje, maar waarschijnlijker een gaar potmeterje. Deze scoops zijn discreet opgebouwd en eindeloos te repareren. Je moet wel een service manual hebben dan. Soms wil de HS trafo ervan de geest gegeven hebben. Ja, in dat geval is het hopeloos (en ook niet meer de moeite waard). Maar dan komt er beslist helemaal geen licht meet uit de buis.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 17:39
door ray5150
Eventueel kun je hem brengen bij Fred Schneider, is ZZP'er en gespecialiseerd in reparatie van meetapparatuur. ook scoops.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 17:50
door ds23man
In elk geval heb je nu geen leesbril nodig! :mrgreen:

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 19:04
door Kappa7
Het service manual heb ik er als hardcopy bij gekregen.
Ik zal eens zoeken of ik daar de helderheid instelling in kan vinden.
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 19:08
door Ah!buis
Als het wat kan helpen, er zit meestal ook een trimpotje om de regeling binnen de mogelijkheden van de bedieningsknop te krijgen.En het geheel zit meestal ook samen met de Z-ingang.
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 19:49
door Pjotr
Kappa7 schreef:
Het service manual heb ik er als hardcopy bij gekregen.
Ik zal eens zoeken of ik daar de helderheid instelling in kan vinden.
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
Zou als ik jou was zou ik die tip van Ray maar ter harte nemen i.p.v. te gokken. Op het hele stuk wat met de helderheidsinstelling van de buis te maken heeft staat op veel plaatsen een paar kilovolt! Dit vereist toch de nodige ervaring en fundamentele kennis van het inwendige der scoop. Met een aspirientje gaat dit waarschijnlijk niet over :mrgreen:

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 21:02
door Ah!buis
Een paracetamolletje dan :lol:
Maar, zonder gekheid, kijk hoe zoiets eruit ziet voor een andere uit de serie
PM3262-unit11.jpg
Als je denkt daar uit wijs te worden ... :?
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 21:51
door Kappa7
Ben bang dat dit een duur grapje gaat worden.
Waarschijnlijk is een nieuwe usb scoop goedkoper.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 22:19
door Pjotr
Een USB scoop? Ga je mond spoelen ja :shock: 'Tis geen plaatendraaiert :P Gewoon die Fred bellen, vertellen wat er aan de hand is. Hoor je vanzelf of dat grapje al dan niet niet duur kan worden.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: di 02 aug 2016, 22:51
door Aaad
Het lijkt erop dat de focussering niet meer werkt.

Aad

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 1:55
door Kappa7
Ik heb hier ook de digitale versie van de service manual.
Knipsel.JPG
In de rode cirkels heb ik de regeling voor de intensiteit en de focus aangegeven.
De intensiteit wordt op de pint rechts onder geregeld en de pot R1 zit op het front.
Knipsel2.JPG
De focus zit op de voeding print en heb ik hier onder aangegeven.
Knipsel3.JPG
Natuurlijk wel oppassen met de 1.5KV maar het controleren van deze weerstanden moet toch te doen zijn zou ik zo denken.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 9:39
door MarcelvdG
Kappa7 schreef:
Ik was bang dat het meer licht gaan geven een van de voortekenen waren van het overlijden van de buis. Blij dat dit niet het geval is.
Zet hem niet langer aan dan strikt noodzakelijk is, want als je 'm te lang laat werken met veel te hoge helderheid, leidt dat tot inbranden van de buis. Je krijgt dan donkere plekken op de plaatsen die te lang te veel licht gegeven hebben.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 9:53
door Kappa7
Goed punt had ik nog niet aan gedacht.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 9:56
door ds23man
Werkt de intensiteits regelaar wel? Zo ja even zo zwak mogelijk zetten.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 10:34
door Kappa7
Hij lijkt wel iets te doen maar het verschil tussen minimaal en max is zo klein dat het niet echt goed zichtbaar is.
Het lijkt mij dat het dan ook logies is om daar eens naar te gaan kijken.
Zelf verdenk ik R1507 om dat de potmeters op het front nog wel lijken te werken.

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 12:09
door Ah!buis
Best eerst die C nazien.Losmaken en zien,alleen de terugslag-onderdrukking ontbreekt dan.
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 17:24
door Kappa7
Ah!buis schreef:
Best eerst die C nazien.Losmaken en zien,alleen de terugslag-onderdrukking ontbreekt dan.
Anne
C1511 meet in het circuit 1.7nF wat me een keurige waarde lijkt.
De opgegeven waarde is 1.5nF.
Heeft het dan nog zin om deze los te halen?

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 17:30
door Ah!buis
Gaat om de lekweerstand.Als ie lekt krijgt de wehnelt (bijna) geen negatieve spanning meer, veel licht.
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 17:33
door Kappa7
En om dat :foto:
P1070402 (Large).JPG
P1070403 (Large).JPG

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 18:00
door Kappa7
Ah!buis schreef:
Gaat om de lekweerstand.Als ie lekt krijgt de wehnelt (bijna) geen negatieve spanning meer, veel licht.
Anne
Dan ga ik hem zo even los halen en kijken wat hij doet zonder c1511

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 19:02
door ray5150
Kappa7 schreef:
En om dat :foto:
P1070402 (Large).JPG
P1070403 (Large).JPG
Ik ben nooit een fan geweest van die open instelpotjes, vaak zijn ze helemaal zwart uitgeslagen.
Dat valt me bij deze nog allezins mee.
Het zijn er wel een heuleboel... :shock:

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 19:13
door Ah!buis
Herinner je je deze nog nog nog ...
Was ook geen lange termijn opplossing :(
Anne

Re: is mijn scoop aan het overlijden??

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 19:16
door Pjotr
ray5150 schreef:
Het zijn er wel een heuleboel... :shock:
Yup, wordt lastig kiezen.......... Maar wie zegt dat je daar moet zijn?