Pagina 1 van 1

Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: za 23 jul 2016, 22:17
door DragoSz
Ik heb vandaag een mooie 2de hands marantz zr 6001 opgehaald uit Duitsland voor ene koopje. Nu krijg ik alleen niet de surround aan de praat. Ik heb hem ingestelt als 4.1 maar ook al 5.1 geprobeert.
Als die met een optische kabel is aan gesloten op de ps3 en op auto modes staat komt er alleen stereo geluid uit. Hij laat dan ook alleen de voorste 2 luidprekers op het scherm zien. Als je hem dan vervolgens handmatig op stereo mode zet dan komt er stereo uit 4 kanalen dus geen surround. Als je hem handmatig van modes verwisselt komt er geen vol geluid uit de achter luidsprekers.

Als ik hem op de pc met de afspeelbare apenraten test dan geeft die prima 4.1 weer. Maar zo gauw ik een 5.1 of 7.1 film opzet komt er alleen maar stereo uit de pc. Dit is raar want met Windows 7 kon die wel surround uitzenden naar een hifi zetje dat ik destijds had?
Op het moment staat er Windows 10 op met drivers die ik kon vinden van mijn asus p8p67 Mpro moederbord. Maar als er een driver probleem is dan moet die het toch gewoon op de ps3 doen?

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: za 23 jul 2016, 22:52
door toetertje
ik neem aan dat je in de ps3 wel surround ingesteld hebt in het audio menu?

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: za 23 jul 2016, 23:02
door DragoSz
K stel hem in op de optische kabel met dts en dolby 5.1
Ik zat er net aan te denken, De vorige eigenaar had alleen 2 luidsprekers, Kan het zijn dat die ergen heeft eingesteld dat die alles standaar op stereo gooit? En zoja hoe hard reset je een marantz?

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: za 23 jul 2016, 23:27
door toetertje
Heb je in de marantz ook de speaker setup doorlopen?

Een harde reset moet op zich niet nodig zijn. ik weet ook
niet of dat kan bij de zr.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: za 23 jul 2016, 23:48
door DragoSz
K heb hem met de quick setup op 4.1 gezet en nog speelt die alles in stereo af.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 0:02
door toetertje
Je zult wel even in Setup / speaker setup aan moeten geven welke speakers je in gebruik hebt.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 2:14
door DragoSz
Als ik lang de luidsprekers ga is er groot, midden of klein, En bij sub is er wel of geen, Dus ik heb voor op groot achter op klein en sub op wel.
En Hij wil trouwens bij optische niet veel doen? ! werkt prima maar als je dan de kabel van 1 naar ingang 2 verplaats doet die het niet?

Ik heb vast een instelling ergens fout staan :think:

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 10:13
door toetertje
je moet ook per ingang aangeven wat voor aansluiting je gebruikt.
Dus Setup / input setup / bron / .......

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 13:23
door piet1955
Hoe was het ook weer........... oh ja RTFM :mrgreen:

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 13:43
door Kappa7
Volgens mij moet je even je bron vertellen dat hij geen PCM uit moet geven maar 5.1.
Je versterker staat schijnbaar goed anders had de PC het ook niet goed gedaan.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 14:15
door Ivo
Elke ingang en uitgang kun je apart van alles instellen, wslk. Inderdaad, RTFM, en eerst resetten en dan het setup menu volledig doorlopen is denk ik goed.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 14:48
door Kappa7
Denk toch dat hij het bij de bron moet zoeken en niet bij de versterker

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 17:23
door toetertje
Kappa7 schreef:
Denk toch dat hij het bij de bron moet zoeken en niet bij de versterker
T.s. had al aangeven de bron (ps3) op de juiste uitsturing gezet te hebben.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 17:37
door Kappa7
DragoSz schreef:
Als ik hem op de pc met de afspeelbare apenraten test dan geeft die prima 4.1 weer. Maar zo gauw ik een 5.1 of 7.1 film opzet komt er alleen maar stereo uit de pc.
Toch echt een instelling van de bron dus.
Als deze het wel met de een en met de ander het niet doet zal je het daar moeten zoeken.
Zet gewoon even een standaard dvd spelertje er voor en dan eens zien wat er gebeurt. :mrgreen:

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 17:46
door DragoSz
Kappa7 schreef:
DragoSz schreef:
Als ik hem op de pc met de afspeelbare apenraten test dan geeft die prima 4.1 weer. Maar zo gauw ik een 5.1 of 7.1 film opzet komt er alleen maar stereo uit de pc.
Toch echt een instelling van de bron dus.
Als deze het wel met de een en met de ander het niet doet zal je het daar moeten zoeken.
Zet gewoon even een standaard dvd spelertje er voor en dan eens zien wat er gebeurt. :mrgreen:
Het is denk ik een software/hardware probleem. Ik heb de ps3 nu wel prima aan de praat op surround toen ik er een blu ray in gooide.
Met de pc echter, Als ik de realtech driver op analoge surround gooi wil die wel in surround afspelen. Maar als ik digitale output kies vertikt die het.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 18:42
door DragoSz
K heb even wat meer opgezocht over S/PDIF op Windows 10 en er schijnen meerde problemen mee te zijn?
Hebben andere mensen hier ook last mee met Windows 10? Ik heb al wel de driver voor de zekerheid nog een keer ge update naar de nieuwste versie

Dit kon ik vinden op de site van ASUS zelf over de S/PDIFT uitgang.

https://www.asus.com/Motherboards/P8P67M_PRO/
S/PDIF out connector at the back I/O

S/PDIFThis motherboard provides convenient connectivity to external home theater audio systems via the optical S/PDIF (SONY-PHILIPS Digital Interface) out connecor at the back I/O.
The S/PDIF transfers digital audio without converting it to analog format and keeps the best signal quality.

Als die trouwens een bluray van de PS3 speler krijgt staad er met rood digital op het scherm en als ik de pc gebruik er alleen EQ? :think:
Ooh de Optical 2 uitgang werkt nu ook. Was inderdaad een foute instelling

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 18:46
door toetertje
Ik weet niet of je zelf al zo ver was, maar als je met je rechtermuisknop op het
speakertje onder aan je scherm klikt. En dan naar geluidapparaten gaat. Je klikt
dan op je digitale output. Dan naar tabblad ondersteunde indelingen. heb je daar
dts en 5.1 aangevinkt?

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 19:02
door DragoSz
toetertje schreef:
Ik weet niet of je zelf al zo ver was, maar als je met je rechtermuisknop op het
speakertje onder aan je scherm klikt. En dan naar geluidapparaten gaat. Je klikt
dan op je digitale output. Dan naar tabblad ondersteunde indelingen. heb je daar
dts en 5.1 aangevinkt?
Volgens mij moet dat zo kloppen? Tenminste beide zijn aangevinkt? :?

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 19:07
door ds23man
Je vergeet de samplerate instellingen. Nu komt er alleen wat uit bij 48Khz.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 19:08
door toetertje
Ja, zo zou die moeten kloppen. Je kunt ook nog 44 en 96 khz aanvinken.
als je hem als standaard apparaat instelt moet het werken.
Maar ik weet niet welke player je gebruikt, maar Wmp ondersteunt volgens
mij geen dts.

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: di 02 aug 2016, 20:46
door DragoSz
Power dvd 15 en vlc. Nou speelde ik net Heavy Metal uit 1981 af (rerelease op blueray) met dts geluid en werkte prima. Tis dus puur een software probleem en dus niets aan de hand met de versterker.

Bedank voor jullie help zover :goedzo:

Re: Geen surround uit marantz zr 6001

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 2:06
door Kappa7
Top mooi, dat het is opgelost.
Veel plezier met je versterker.