Hoeveel liter kast inhoud?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door Auxilium »

Hallo!

Heb even een advies nodig voor de kast inhoud van de volgende middentoner in een zelfbouw 3-weg voor feest doeleinden:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf

Had hem in eerste instantie in een 2 liter kast, maar voor me gevoel en gehoor is dit te klein dus wil ze iets meer ruimte geven. Heb enkele calculators geprobeerd, maar kom er niet uit en contact met de verkoper gaf ook geen uitsluitsel. Kan iemand met de fabrikant waardes een gesloten kast inhoud berekenen of is de 2 liter wel goed?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door richard »

Welke Q wil je hebben? Meestal wordt een Q van 0,71 nagestreefd, dat lukt nooit in een behuizing met deze unit, misschien in een open kast.
Laatst gewijzigd door richard op do 07 jul 2016, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door John P »

[fluistermodus aan] Zeg maar 0,5. [fluistermodus uit]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door richard »

John P schreef:
[fluistermodus aan] Zeg maar 0,5. [fluistermodus uit]
Dat wordt lastig met een Qts van 0,7.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door John P »

richard schreef:
John P schreef:
[fluistermodus aan] Zeg maar 0,5. [fluistermodus uit]
Dat wordt lastig met een Qts van 0,7.
Toch wil ik 0,5. Het was jouw vraag, niet de mijne.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door John P »

Maar nu even zonder dollen, deze driver vraagt om een groot volume om bas te kunnen weergeven. Als deze als middentoner wordt ingezet dan zou twee liter voldoende moeten zijn, omdat in het basgebied toch geen geluid wordt weergegeven. Als je het idee hebt dat de woofer een te kleine kast heeft dan denk ik aan:
- de overgangsfrequentie van bas naar midden is te laag: weet je welke condensator voor dit chassis zit.
- zit er dempingsmateriaal in de kast, kan het chassis nog iets "ademen" vlak achter de korf.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door markbakk »

Auxilium schreef:
Heb even een advies nodig voor de kast inhoud van de volgende middentoner in een zelfbouw 3-weg voor feest doeleinden:
Heb je ook nog wat info over de rest van de speakers? Als je deze als feestspeaker in wil zetten zou ik mikken op een X-over rond de 500Hz. Maar dan nog zit je wel wat onder de mogelijkheden die ik van een feestspeaker zou verwachten met deze belastbaarheid.
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door Auxilium »

richard schreef:
Welke Q wil je hebben? Meestal wordt een Q van 0,71 nagestreefd, dat lukt nooit in een behuizing met deze unit, misschien in een open kast.
Ik denk dat we het beste van de standaard Q uit kunnen gaan, weet de overgangsfrequentie niet, is dat te bepalen met foto's van het filter? Overigens kan de kast maximaal 5 liter zijn voor deze middentoner.
Filter compleet
Filter compleet
IMG_5716.JPG
IMG_5717.JPG
IMG_5718.JPG
John P schreef:
Maar nu even zonder dollen, deze driver vraagt om een groot volume om bas te kunnen weergeven. Als deze als middentoner wordt ingezet dan zou twee liter voldoende moeten zijn, omdat in het basgebied toch geen geluid wordt weergegeven. Als je het idee hebt dat de woofer een te kleine kast heeft dan denk ik aan:
- de overgangsfrequentie van bas naar midden is te laag: weet je welke condensator voor dit chassis zit.
- zit er dempingsmateriaal in de kast, kan het chassis nog iets "ademen" vlak achter de korf.
Heb afbeeldingen toegevoegd van het filter, hopelijk is het dan te berekenen. Je 2e punt klopt wel, er zat rondom noppenschuim en in de unit nog eens dempingsmateriaal. Echt ademen kon het niet.
markbakk schreef:
Auxilium schreef:
Heb even een advies nodig voor de kast inhoud van de volgende middentoner in een zelfbouw 3-weg voor feest doeleinden:
Heb je ook nog wat info over de rest van de speakers? Als je deze als feestspeaker in wil zetten zou ik mikken op een X-over rond de 500Hz. Maar dan nog zit je wel wat onder de mogelijkheden die ik van een feestspeaker zou verwachten met deze belastbaarheid.
Het hele bouw proces staat in dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=13998
Het filter staat eigenlijk al vast, qua kosten zie ik het niet zitten om dit weer aan te passen dus hoop ik het zo op te lossen. Als het toch precies bij die 2 liter inhoud blijft, stop ik hem minder vol met isolatie en demping en test ik dat nog even.

Bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door John P »

Zo te zien zit er geen condensator voor de mid dus loopt deze door tot in de bas. Dat betekent dat je een boem in je bovenste bas krijgt. Je kunt het filter aanpassen, de ruimte veel groter maken, of eventueel gaatjes maken in de achterwand van het middencompartiment. Het filter aanpassen kost meet en rekenwerk, dus ik denk dat je het beste eerst het middencompartiment zo groot mogelijk kan maken, daarna experimenteren met demping, en evt als laatste wat gaatjes boren naar buiten toe (M4-M6).
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door Auxilium »

Dan wordt het middencompartiment +- 5 liter en beplak ik de wanden met noppen schuim. Met het experimenteren bedoel je gewoon volstoppen met wol en stukje bij beetje wat eruit halen om te horen wat het doet? Vind gaatjes boren niet erg, maar wat zou daar de functie van zijn? Dan weet ik of het een optie is als ik wat mis.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door John P »

De lucht in de kamer werkt als een veer die tegenkracht geeft als de conus beweegt. Hoe groter de kamer, hoe slapper de veer. Als je gaatjes maakt kan de lucht ontsnappen en wordt die veer dus nog slapper, je doet net of de kamer groter is. Nadeel is dat geluid kan ontsnappen die het geluid buiten aantast. Daarom moet de kamer dan redelijk vol demping zitten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hoeveel liter kast inhoud?

Bericht door markbakk »

John P schreef:
Zo te zien zit er geen condensator voor de mid dus loopt deze door tot in de bas.
Bij een feestspeaker zou ik de middentoner wél filteren. Anders sneuvelt deze geheid.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”