Pagina 1 van 1

BFA banaanpluggen

Geplaatst: do 26 mei 2016, 15:02
door Zweitse
Is er een speciale manier van solderen voor BFA banaanpluggen, of is het gewoon een kwestie van kabel er aan solderen en krimpkous er omheen?
Wat is eigenlijk de functie van het lipje?

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: do 26 mei 2016, 15:19
door ray5150
Zijn die dingen niet bedoeld om met een tang te persen ?

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: do 26 mei 2016, 15:25
door Zweitse
ray5150 schreef:
Zijn die dingen niet bedoeld om met een tang te persen ?
Volgens mij ziet de krimp variant er net iets anders uit.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: do 26 mei 2016, 20:30
door SARK
Zweitse schreef:
Wat is eigenlijk de functie van het lipje?
Om 'm te fixeren in de behuizing.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: za 28 mei 2016, 15:53
door SARK
Zweitse schreef:
Is er een speciale manier van solderen voor BFA banaanpluggen, of is het gewoon een kwestie van kabel er aan solderen en krimpkous er omheen?
Wat is eigenlijk de functie van het lipje?
Ik denk dat je dit "gewoon" moet solderen en misschien twee krimpkousjes er omheen om een beetje grip te kunnen krijgen.
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... de.485145/

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 17:55
door Ruud7
Dit zijn wel heel gevoelige pluggen,betreffende buigen en/of knikken,bij het minste of geringste breken ze af en zit je met een probleem,ik heb zelf kabels overgenomen,eigenlijk de hele installatie inclusief LS en kabels,en de kabels waren kant en klaar,want het zat zo proffesioneel gesoldeerd,het was heel moeilijk om de pluggen aan 1 kant eraf te krijgen,en toen zag ik 4 aders met per ader 5 ijselijk dunne draadjes,ik vergeleek dat met de buitenkant van de kabel,je kon ze als sleepkabel gebruiken,maar de binnenkant viel echt vies tegen.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 18:18
door Pjotr
Net als goedkope startkabels: Veel plestic, veel te weinig koper :lol:

Allereerst: Die plugjes zijn bedoeld om te solderen maar beter is om ze weg te gooien en degelijke kopen. Is gewoon gammele troep waar zoals Sark laat zien een plastic hulsje bij hoort en geen krimpkous!

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 19:05
door sevenup
Ik heb nu deze in gebruik. Prima kwaliteit voor een kleine prijs.Werkt alleen tot 2.5mm2.

https://www.pollin.de/p/bueschelstecker ... arz-451689

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 19:12
door OpaBert
sevenup schreef:
Ik heb nu deze in gebruik. Prima kwaliteit voor een kleine prijs.Werkt alleen tot 2.5mm2.

https://www.pollin.de/p/bueschelstecker ... arz-451689
Dat lijken mij ook Prima dingen :goedzo:

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 19:49
door Pjotr
sevenup schreef:
Ik heb nu deze in gebruik. Prima kwaliteit voor een kleine prijs.Werkt alleen tot 2.5mm2.

https://www.pollin.de/p/bueschelstecker ... arz-451689
Yup, dat is het betere werk! :) Al is dat voor die prijs Chine imitatie :lol: Maar 2,5 mm is echt de max en dan is het nog lastig alle losse draadjes op zijn plek te krijgen in het busje. Wel een flinke soldeerstift gebruiken om het echt goed door en door te solderen. Tip: als het plastic hulsje net te klein is voor de draadisolatie of te stroef gaat, leg het even in de aceton. Dan wordt het week en ploept het zo op zijn plaats.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 20:06
door sevenup
Pjotr schreef:
sevenup schreef:
Ik heb nu deze in gebruik. Prima kwaliteit voor een kleine prijs.Werkt alleen tot 2.5mm2.

https://www.pollin.de/p/bueschelstecker ... arz-451689
Yup, dat is het betere werk! :) Al is dat voor die prijs Chine imitatie :lol: Maar 2,5 mm is echt de max en dan is het nog lastig alle losse draadjes op zijn plek te krijgen in het busje. Wel een flinke soldeerstift gebruiken om het echt goed door en door te solderen. Tip: als het plastic hulsje net te klein is voor de draadisolatie of te stroef gaat, leg het even in de aceton. Dan wordt het week en ploept het zo op zijn plaats.
Lijkt er wel op :)

https://www.conrad.nl/nl/lamellenstekke ... %20Details

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 20:30
door Pjotr
Dat zijn i.d.d. de originelen, die had ik al eens getipt. Al heb ik ze bij RS vandaan.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 10:41
door Jan Geert
Pjotr schreef:

Allereerst: Die plugjes zijn bedoeld om te solderen maar beter is om ze weg te gooien en degelijke kopen. Is gewoon gammele troep waar zoals Sark laat zien een plastic hulsje bij hoort en geen krimpkous!

Haha grappig dat een superfancy merk als Nordost zijn LS kabel 'afmonteert' met dit soort plugjes. Ik heb een set Rad Dawn met dit soort pluggen, gesoldeerd met een krimpkous.

Ik heb er overigens geen klachten over.

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 11:02
door Leeuwarden
Ik gebruik ze ook al jaren zonder problemen...

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 12:00
door Pjotr
Zo zie je maar, met het goedkoopste kun je ook tevreden zijn :) Die van Zweitse zijn eigenlijk ook veiligheidsbananen: Loop je tegen de kabel aan dan breken ze gelijk af en dondert je speaker niet om :rofl:

Re: BFA banaanpluggen

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 15:22
door paulebappie


Haha grappig dat een superfancy merk als Nordost zijn LS kabel 'afmonteert' met dit soort plugjes. Ik heb een set Rad Dawn met dit soort pluggen, gesoldeerd met een krimpkous.

Ik heb er overigens geen klachten over.
He die heb ik ook (Nordost Red Dawn) bij mij is er inmiddels 1 plugje afgebroken helaas. :boos: