Pagina 1 van 8
Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 10:06
door zeinogzo
Ik ben een newbie in de elektronica, ben bezig met lm3886 monoblokjes en is de eerste vraag welke diode te gebruiken. Kan iemand mij uitleggen of een grote spanningsval over een diode een nadeel heeft, de vcc wordt lager, maar dat vind ik geen probleem. Zijn er andere nadelen...?
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 14:43
door Bas Horneman
Er is vrij weinig verschil tussen moderne diodes. Spanningsval is inderdaad niet zo boeiend...we hebben het over fracties van een volt?
Voor audio is het belangerijk hoeveel kabaal diodes maken....
Sommige kiezen schottkey omdat deze stiller zouden zijn.
Ik vraag me af of dat allemaal wel hoorbaar is in een chipamp.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 14:44
door Bas Horneman
Voor mijn LM3875 en LM3886 amps heb ik MUR860 gebruikt.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 15:07
door ray5150
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 16:29
door toetertje
Had je nog geen gelijkrichters voor die mono's?
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 16:36
door toetertje
heb het net nog even getest, heb mijn oor op de diodebrug gelegd, maar ik hoor niets.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 19:58
door Ah!buis
toetertje schreef:heb het net nog even getest, heb mijn oor op de diodebrug gelegd, maar ik hoor niets.

Oei, ik wist niet dat je van diodebruggen doof kon worden
Anne
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 20:23
door Pjotr
Schottky dioden maken i,d.d. minder hf rommel. Qua prijs maakt het niet uit en gebruik ze daarom standaard: MBR10100
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 20:31
door zeinogzo
Raar dat jij die krekels in de diodes niet hoort als je Chris Jones-Roadhouses & Automobiles draait...
Ik ga morgen nog even de datasheets naast elkaar leggen van verschillende diodes, voor zover mij 'kennis' nu reikt. Is het van belang om 'ringing' tot een minimum te beperken, wat volgens mij te maken heeft met de capaciteit van de diode (laag) en de schakeltijd (trr) Iforward tot 0 laag is, zodat de opgeslagen energie in de diode (zo laag mogelijk) die vrij komt na het schakelen van de diode tot een minimum wordt beperkt.
Fairchild MUR860 (8A 600V)
trr If 1A: 60ns max (trr=Reverse Recovery Time)
trr If 8A: 70ns max
Qrr If 8A: 195nC (Qrr=reverse body diode charge)
Cj Vr 10V: 25pF (Cj=Capacity junction )
Fairchild FFPF08S60SN (8A 600V)
trr If 1A: 13ns typical
trr If 8A: 14ns typical, 25ns max
Qrr If 8A: 19nC
Cj Vr 10V: 14pF
Weet het niet zeker, denk dat de MUR860 een wat oudere diode ontwerp is (met al erg goede waardes) dan de FFPF08S60SN? Lijkt mij een redelijke vooruitgang.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 20:50
door paulebappie
Voor audio kan je het best soft recovery diodes gebruiken.
Een fast recovery diode zorgt voor een steile schakelovergang en dat introduceert weer hf-ringing in je schakeling.
Ik neem meestal zoiets:
https://www.eoo-bv.nl/silicium-vanaf-8a ... 9-200.html
Goed artikel over ringing:
http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... t-jig.html
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 21:09
door Pjotr
Alleen deugt die test methode niet. Ringing moet je bekijken adh van het schakelen van de dioden zelf onder normale belasting. Die is anders dan zo'n blokgolvendoosje. Dat houdt geen rekening met wat er met de "snap-off" energie van de dioden gebeurt tijdens het schakelen. Zo'n blokgolfdoosje heb je helemaal niet nodig.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 21:38
door zeinogzo
Dank voor de tip, Paulebappie, ook leuk.
De Fairchild FFPF08S60SN is ook een soft recovery diode, Fairchild geeft er nog een popiejopie naam aan: Stealth. Dat draadje heb ik ook gelezen van dat bell ringer bordje. Lijkt handig om CRC snubber waardes te bepalen. Maar dat is voor mij een volgende stap, dit is voor mij echt allemaal nieuw. Ga stap voor stap,van trafo naar diode brug naar voeding condensators naar de weerstanden en C's voor de LM naar de koelpasta naar het bepalen van het koelblok (al heb ik die al, moet nog uitrekenen of dat groot genoeg is). En hoop dan een beetje geleerd te hebben. Vind het erg interessant.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 21:46
door toetertje
[quote="paulebappie"]Voor audio kan je het best soft recovery diodes gebruiken.
Een fast recovery diode zorgt voor een steile schakelovergang en dat introduceert weer hf-ringing in je schakeling.
Ik neem meestal zoiets:
https://www.eoo-bv.nl/silicium-vanaf-8a ... 9-200.html
Dat is wel grappig, want daar staat dan weer bij Ultrafast en soft recovery.
dus die is goed omdat hij soft recovery is, maar hij is niet goed omdat hij ultrafast is.
Best wel verwarrend.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 21:49
door toetertje
Als Zeinogzo, de goeiste gevonden heeft, wil ie er dan voor mij ook ff wat bestellen?
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 22:22
door ray5150
Lekker exotisch, in mijn Pass Labs cloon (zie onderschrift) gebruik ik 4 stuks STPS80H100TV van ST microelectronics als dubbele gelijkrichter.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 22:32
door zeinogzo
@Pjotr, wat is jouw visie ten aanzien van snubbers is het een goed idee om toe te passen en zo ja hoe bepaal jij de waardes? Zonder een derde wereldoorlog te willen starten, mijn hemel wat wordt daar over gediscussieerd. Klopt het dat de LCR waarden van trafo, diodes, kabeltjes etc bepalen wat er gedempt moet worden. Ik speel mijn hele leven al met autootjes en ik stel mij zo voor: dat het wegdek oneffenheden bevat, zo'n oneffenheid duwt met energie de veer samen (condensator) en deze energie moet gecontroleerd vrijkomen via de schokdemper (weerstand) en dat dit nauwkeurig moet samenwerken, anders blijft het voertuig lang in en uit veren (ringing). Zoiets? Als je mij een beetje kan volgen...
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 22:34
door zeinogzo
toetertje schreef:Als Zeinogzo, de goeiste gevonden heeft, wil ie er dan voor mij ook ff wat bestellen?
Komt goed, kweet waar je huis woont

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 22:45
door Pjotr
Gewoon met de oscilloscoop. Zie hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1461055
De waarden bepaal je proefondervindelijk. De weerstand moet een dusdanige waarde hebben dat de ringing verdwijnt. Kan iets zijn van van ttussen de 10 ohm voor een zware versterker en ong. 500 ohm voor een klein 3W trafo'tje. De C is minder kritisch meestal tussen de 220nF en 470nF. Overigens zijn dat waarden voor Schottky dioden. Die hebben vrij weinig snubbing nodig, soms zelfs helemaal niet.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: vr 13 mei 2016, 22:49
door zeinogzo
@ Pjotr: Dank u!
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 10:13
door richard
Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 12:21
door Pjotr

Je vergelijking met schokdempers gaat overigen aardig op. De achtergrond is min of meer hetzelfde. De werkwijze is als volgt: Beijk eerst de ernst van de ringing met de scoop. Neem een polypropyleen C van 100nF en begin met een hoge weerstand van zeg 470 ohm en bezie in hoeverre de ringing afneemt. Heb je nog ringing, halveer dan de weerstand. Herhaal dit totdat de ringing minimaal is geworden of geheel verdwenen. Verdwijnt de ringing nog niet helemaal, verdubbel dan de C enz. Net zolang totdat je bij de sprong zoals op de plaatjes in het linkje wat ik gaf, een mooie vloeiende lijn krijgt.
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 12:57
door Ah!buis
richard schreef:Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Zoiets ?

Anne
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 13:11
door Pjotr
Super cool Anne! Bij Dick Best vandaan?

Moeten dan nog wel een paar van deze dingen bij per rail:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 14:59
door Aaad
Ah!buis schreef:richard schreef:Waarom niet met een buizen gelijkrichter?
Zoiets ?
gelijkrichter.jpg

Anne
Ga je nou zelf destilleren?
Aad
Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886
Geplaatst: za 14 mei 2016, 15:28
door Ah!buis
Aaad schreef:Ga je nou zelf destilleren?
Aad
Ze zien me al aankomen in een rusthuis
Nee, ik maakte er een grapje van want bij de hier (IC-versterker) nogal lage spanning is een buis als gelijkrichter van de gekken.De spanningsval over de gelijkrichter is dan bijna even groot als wat eruit komt.Om over de nodige stroom nog maar niet te spreken.
En dan komt Pjotr nog met een stel Leidsche potten ( waren eigenlijk flessen, die holibies zijn tegenwoordig ook overal

).Ook hier onbruikbaar, veeel te kleine capaciteit.
Anne