Pagina 1 van 4

multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 12:52
door Wim P
beste forumleden

ik heb de vraag volgens mij weleens eerder gesteld , maar daar kwam geen reactie op
dus probeer ik het nog eens:


ik moet een grote waarde van 47uF gaan gebruiken.

nu kan ik dus kiezen uit 1x een wat goekopere condensator van 47uF
of 5 kleinere Mundorfs (supreme, sommige silveroil, en silvergold) parallel te gebruiken, totaal ook 47uF

ik wil absoluut niet in het condensator vergelijkings :roll: kamp terecht komen


het gaat mij meer op het technisch vlak, zijn er bezwaren??
A. 1 condensator klinkt altijd beter dan samengestelde?
B. samengestelde condensatoren geven uit eindelijk meer tolerantie / afwijking?
C. zijn er nog voordelen/nadelen aan beide toepassingen?


gr

wim

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 14:58
door Walt
Samengestelde condensators geven in theorie juist minder afwijking. Na mijn ervaringen van de laatste jaren, zou ik zelf voor 1 grote condensator kiezen, dit speelt voor mijn gevoel met iets meer rust dan een samenstel. 47uF is echter een zeer forse waarde, Mundorf heeft in de Evo Supreme serie wel wat moois, de SGO 47uF kost slechts 699 euro per stuk.. :o

Groetjes Walter

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 15:30
door Wim P
699,- euries voor 47uF. Is niet goed :think:

Ik kan hier thuis met pijn en moeite een vloerstaander qua formaat verkopen
Als ik dan nog even vertel dat ik per condensator nog een 699 euro moet investeren dan weet je het wel.

Ik heb hier nog liggen om per condensator
2x 8,2uF mundorf s/o
3x 6,8uF mundorf supreme

Dus zou ik nog 17uF moeten bij kopen

Genoemde aantallen heb k dubbel voor 2 speakers dus.

Of ik koop 2 x deze http://shop.speakerenco.nl/470-f-mkp-kond-400-v-5-1-1-1

En laat de mundorf exotische op de plank liggen

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 16:03
door ray5150
Daar heb je toch ook een hele mooie condensator aan ?

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 16:16
door Wim P
Ik denk dat het zeker een goede condensator is

Wel frapant dat de " goedkopere" condensators wel zo hoog gaan
En dat de wat exoten al snel blijven steken bij 22uF

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:06
door Henkjan
waar in t filter zit deze condensator?

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:29
door Chris_T
Wim P schreef:
Wel frapant dat de " goedkopere" condensators wel zo hoog gaan
En dat de wat exoten al snel blijven steken bij 22uF
Een punt is dat de prijs ook voor mensen met een dikke geldboom op een gegeven moment te hoog wordt.
Het is nogal een niche markt, waardoor het maken van niet gangbare waarden niet rendabel is.
Daarnaast is de werkspanning bij de exoten ook veelal een stuk hoger en dat maakt de condensator daarmee flink groter tot het onpraktische toe (*kuch* Duland 150uF emmer *kuch*).

Wat voordelen betreft van parallel schakelen:
  • soms goedkoper dan 1 grote waarde
  • waarde wordt uit gemiddeld (tolerantie wordt in feite daardoor kleiner).
  • kan uitkomst bieden bij plaatsgebrek in de kast (in een filtercompartiment bijvoorbeeld)
  • lagere interne weerstand/grotere stroom belastbaarheid (aangenomen dat de plaatdikte/afstand binnen de condensator serie constant is)
Nadelen:
  • prijs
  • geeft waarschijnlijk niet het *exclusieve* gevoel
Geen idee of er verder een verschil te horen is, ik denk van niet.

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:38
door markbakk
Doe eens gek en probeer deze eens. En dan eerlijk zeggen of je verschil hoort met een tien keer zo dure bij dubbel blind testen.

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:43
door dre
Een MKT in de signaalweg is wel hoorbaar.
Laatst toevallig nog een zelfde gevalletje aan de hand gehad namelijk.
Als ie in een parallel tak staat vraag ik me ook af of je het verschil waar gaat nemen.

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:45
door Wim P
Henk Jan,

Deze 47uF zit in de singaalweg van de midspeaker vertigo

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 17:50
door dre
Een Mundorf supreme is al heel erg fraai voor een middentoner.
Veel duurder zou ik het niet maken,dus i.c.m. de spullen die je nog hebt is het al meer dan goed. :wink:

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 18:01
door John P
B.T. te Pruisen geeft in zijn hobbyblad altijd aan om 10 % MKP te combineren met 90% elco cq MKT. Dit is natuurlijk ook maar een mening, maar wel een mening die je veel geld bespaart.

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 18:17
door markbakk
dre schreef:
Een MKT in de signaalweg is wel hoorbaar
Nee, dat VIND jij.

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 18:18
door Walt
Als je al 2x8.2 en 3x6.8 per kant beschikbaar hebt, dan hoef je nog maar 10uF per kant bij te kopen, geen 17uF zoals je hierboven schreef.

Mark, als Dre dit heeft kunnen horen, waarom zou jij dat dan betwisten?

Gr. Walter

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 18:29
door dre
markbakk schreef:
dre schreef:
Een MKT in de signaalweg is wel hoorbaar
Nee, dat VIND jij.
Dat is ook prima! :lagge:

Re: multi condensator

Geplaatst: zo 08 mei 2016, 19:22
door beijert
Een styroflex parallel d'r aan is ook een mooie optie toch? Kost bijna niks..

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 17:07
door Wieger61
Een kleine parallel voorkomt de nadelen van grote condensatoren. Putzey bijv advieseert daarom hoe dan ook kleine, qua afmeting.

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 18:06
door Chris_T
Oh? Ben je niet in de war met radiale v.s. axiale condensators?
Zo niet, wat zijn dan deze nadelen?

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 18:27
door Wieger61
Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 123bp.html en dan sheet 129.

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 18:27
door Wieger61

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 18:37
door Henkjan
Wieger61 schreef:
Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 124bp.html en dan sheet 129.
dat 'paper' gaat over class-d (en gaat maar tot p103)

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 18:58
door Chris_T
Moet pagina 86 zijn denk ik.
Maar dat is dus precies wat ik aanhaalde, radiaal vs axiaal.
Heeft niet zo zeer met de grootte te maken, maar meer met de constructie.
O.a. met de lengte van de aansluitpootjes.
Bovendien gaat het hierbij om een toepassing in een klasse D versterker! Daar worden hoge eigen gesteld aan de componenten/opbouw.

Bij een passief (luidspreker)filter speelt dat kleine beetje verschil in inductie geen rol. Bedank dat de drivers zelf een inductie hebben dat factoren groter is.

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 19:00
door Henkjan
een leuke quote (helaas kan ik de bron zo 123 niet vinden, het ging over de LS3/5A) kwam ik tegen in de KEF LS50 whitepaper:
KEF schreef:
It is also interesting to note that the BBC recognised a difference in sound quality between
different capacitor types, but not between different manufacturers.
Ook B&W [loc.cit John Dibb tijdens voordracht] rapporteert verschillen in klank tussen verschillende "make & model" van condensatoren, waar bij de keuze afhing van de specifieke speaker die men aan het ontwikkelen was.

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 19:51
door Ah!buis
Ach, neem deze https://www.eoo-bv.nl/voor-motor/1141-cona-40u.html , zet er de 6µ8 aan parallel en plak er desnoods een 100€ prijskaartje op als dat beter klinkt, klaar :D
Anne

Re: multi condensator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 20:01
door ray5150
*proest* :rofl: :rofl:

Nu moet ik dus de vanille-vla van het scherm afvegen.... 8-[