CD880, geen geluk mee..

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Nou lekker dan. Wil de gemodificeerd CD880 eens weer een plaatje laten draaien, gebrom uit de speakers, kan disc niet lezen, oh oh..

Even de boel losgehaald en met losgenomen voedings stekkers naar hoofdprinten de spanning erop. Trafo werkt wel maar geeft zeer vreemde spanningen af.. Op de voedingslijnen staan alleen maar vrij forse negatieve spanningen. Een extra trafo voor kwak klok doet helemaal niks. Even loshalen ja hoor zwartgeblakerde kapjes..Bedenk me ineens dat 2 week terug is bliksem plots ingeslagen. Was een flits/knal tegelijk met trillende ramen en hoorde een tik in de meterkast.... CD880 dead...

Heb nog een reserve 880 staan eens kijken of ik de trafo en voedings print kan omzetten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door dre »

Verzekering bellen?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Ja dat lijkt me het beste
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door SARK »

iig de laserunit als reserve opbergen (als die het nog doet) :idea:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door Barry2001 »

Blikseminslag is altijd een vervelend iets, moeilijk te achterhalen wat nou precies een opdonder heeft gehad. Bij een vriend is lang geleden bij de buren ingeslagen. Gelukkig, alles overleefd. Een maand later begeeft de tv het. Kan best een halfgeleider een tik hebben gehad, kom daar maar eens om bij de verzekering... Voor nu, trafo lijkt al defect dus, proberen een vervanger te vinden.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Trafo CD880 is goed. PS print is ws wel stuk. Trafo van klok is opgefikt, Deze heeft van netaansluiting naar aardvlak een vonk getrokken en zo is er op hele aardvlak een beste piek geslagen ik ben bang dat het einde verhaal is dus..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

Een CD880 (ik neem aan dat je de Philips bedoelt.) stamt uit het eind van de jaren '80. economisch issie dus al een jaar of 20 afgeschreven... :roll:
Ik denk dat je er in het beste geval een tientje of voor 4 voor terugkrijgt om een basic (dvd)spelertje bij de mediamarkt of BCC te halen.
En vooral niet aangeven dat hij gemodificeerd is, dan is het natuurlijk standaard je eigen schuld.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door Barry2001 »

Je zegt toch dat er vreemde spanningen uit de trafo komen? Of toch niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

buisje schreef:
Trafo werkt wel maar geeft zeer vreemde spanningen af.. Op de voedingslijnen staan alleen maar vrij forse negatieve spanningen.
buisje schreef:
Trafo CD880 is goed. PS print is ws wel stuk.
Tikje verwarrend, ja.. :-k
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Verwarrend, en dat snap ik:

Er zitten 3 trafo's in,
1 originele,
1 voor digitale PS naar kwak klok met shunt voeding naar SAA7210/7220
1 trafo met print van Eringa met het complete IV circuit.

De kwak klok/digitale PS trafo is defect
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Kijk maar kapje print zwart Door overslag vonken
Bijlagen
20160506_110702.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

Eerlijk gezegd betwijfel ik of het zin heeft om nog eraan te gaan sleutelen. staar je niet blind op alleen de voedingen.
Het is zeer goed mogelijk dat ook achterliggende schakelingen en met name IC's beschadigd zijn geraakt.
Dat zie en merk je in eerste instantie niet, maar pas als de zaak weer onder stroom komt en een tijdje draait komen er weer nieuwe problemen bovendrijven.
Dingen zoals Sark al eerder aangaf zijn ook geen uitzondering. op zo'n manier blijf je ermee bezig...
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Ja ik repareer de voeding en kijk of ie het weer doet, wie weet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

Laatst gewijzigd door Marp op za 07 mei 2016, 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bijlage vervangen door link naar eerdere bijlage
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Ben er iets verder mee. 1541a trok veel stroom en een fusable weerstand eruit. Na omwisselen dac (voetje) bleek ook eringa iv circuit aangedaan. Andere Opamps erin en toen digitale stilte. Opamps versterken wel. Helaas pindakaas. Kan nog even kijken of ik m als loopwerk kan gebruiken maar ben bang.. jammer hoor nu heb ik 2 880 bakken staan als paperweight
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door Muug »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

Als het loopwerk (en de besturing daarvan) nog functioneert is de enige manier de audio-PCB kaalstrippen en opnieuw opbouwen.
Dus niet alleen een DAC chip vervangen, maar ook alles wat daar omheen zit. condensatoren, weerstanden, noem maar op.
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als de besturing van het loopwerk nog probleemloos zou werken.

En anders word het een gevalletje...
klikos1.gif
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Alles werkt gewoon, display, loopwerk, RAFOC unit tracked en geeft info etc. Vanaf SAA7210 zit er iets fout denk ik. Als dat zo is komt er ook geen SPDif uit..
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door guido »

spdif hangt zoals altijd aan het filter (7220). Dat de processoren nog werken is bemoedigend. Normaal gesproken zou ik zeggen dat de 7220 deels zeker nog werkt; die levert de klok aan de 7210. Maar de vraag is hier natuurlijk hoe de kwak klok erin is gehangen. Als die alleen het xtal aan de 7220 vervangt, dan werkt bovenstaande dus nog.

Een scope zou enorm helpen. En dan van voor naar achteren gaan werken. Digitale signalen controleren tussen decoder en filter en filter en dac. En de voedingen uiteraard. ipv de eringa print even een weerstandje op de dac uitgang en je kan dan eenvoudig zien of er signaal is. 50 ohm is gangbaar meen ik.

Ik ben al eens een keer een kapotte 7220 tegengekomen in mijn eigen CD80. Output signalen naar dac werkten niet meer. Nieuwe erin en spelen. Buiten de processoren is alles vervangbaar en werkt het in grote lijnen als een willekeurige speler met die chipset. Da's het mooie van een dikke philips/marantz speler; ze zijn te repareren. Als het moet door de laser van een willekeurige 5 euro kringloopspeler om te wisselen op de cdm (keer bij een CD10 of 11 gedaan lang geleden).

Als het ding nog cd's afspeelt moet het te doen zijn. Al kan het inderdaad zo zijn dat er binnen korte termijn toch iets kapot gaat door de klap.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Thanks voor de info. Kwak klok regelt de klok signalen naar 7210 7220 en dac apart via delers. Tevens een 176 khz signaal gedeeld naar dac. Er moet idd eens met een scoop rondgemeten worden helaas heb ik die niet. Deze spelers zijn solide inderdaad maar een doodklap op het net met bliksem natuurgeweld ja das wel heel ferm
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door guido »

Toe maar, DEM reclocking. Full monty.

Je bent welkom hier, ik heb een paar scopes (meer dan 10 8-[ ). Heb ook wel vaker in spelers liggen spitten vroeger, heb ook onderdelen. Maar ik woon dus echt in Zuid Limburg, eindje rijden.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Aj das jammer. Kom ook binnenkort niet in het zuiden..

Ja ik heb deze CD880 gekocht met eringa mod en verder alles er op los gelaten qua mods. Ook netjes en strak uitgevoerd maar helaas van korte duur.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door buisje »

Via verzekering 5 tientjes ervoor gekregen met melding dat dit erg coulant was..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door ray5150 »

Daar kun je mooi een bliksembeveiligings unit voor in de groepenkast van kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CD880, geen geluk mee..

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
Via verzekering 5 tientjes ervoor gekregen met melding dat dit erg coulant was..
Voor een elektronisch apparaat van 25 jaar oud is dat zeker coulant. Tja, antiek moet je ook apart laten taxeren en verzekeren :D
Plaats reactie