Geld voor boxen tja dat is er natuurlijk nu even niet, en ik heb weinig tijd (en nog minder zin) om weer dagen lang in het stof te zitten waar we net uit zijn. Gelukkig is er met de verhuizing veel audio materiaal tevoorschijn gekomen wat bijna 3 jaar in dozen heeft gezeten en daarmee gaan we weer wat leuks bouwen volgens het volgende recept:
Drivers:
Nu onderweg van forum lid Mischa voor mid/hoog de Fostex FR167E. Meteen fase pluggen besteld bij Planet 10 uit Canada en voor het monteren gaat er een lik puzzelverf over de conussen om het grillige hoog wat te temmen (eerst 1 lik want tam is ook niet de bedoeling).
Technische Daten(Herstellerangaben)
160 mm Breitbandlautsprecher, 53-22000 Hz Übertragungsbereich,
94 dB Kennschalldruck, 25 mm Schwingspule, 22 Watt belastbar,
6,8 Gramm bewegte Masse, Konusmembran aus Papier,
plastizierte Stoffsicke, Stahlblechkorb, Ferritmagnet,
Thiele-Small Parameter(Herstellerangaben)
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 8 / 7,2 Ohm
Resonanzfrequenz: 53 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 3,426 / 0,266 / 0,25
Äquivalenzvolumen(Vas): 45,11 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 133 cm²
Antriebsfaktor(BL): 7,65 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 1,0 mm
Als laag drivers 2x A&D audio R 1220A woofers uit Duitsland (nou ja China) per kant. Deze schijnen heel geschikt te zijn voor OB:
Allgemeine Spezifikationen
Nenndurchmesser : 30 cm = 12"
Nennimpedanz : 8 Ohm
Belastbarkeit : 150 / 300 W *1
Membran : Papier
Sicke : 2-fach gefaltetes Leinen, beschichtet
Korbmaterial : Druckguß
Schwingspule : 51 mm Durchm.
linearer Hub : 4.5 mm *1
Thiele-Small-Parameter
R (DC) : 7.2 Ohm *2
L (20kHz) : 402 uH *2
L-Modell : L_hi + (L_lo | R_lo) 362 uH + (949 uH | 15.0 Ohm) *2
fs : 55.2 Hz *2
Qm : 3.31 *2
Qts : 0.69 *2
Vas : 58.4 Liter *2
SPL (1W/1m) : 95 dB *1
d : 26.3cm *2
De baffle:
Is geïnspireerd op de PAP Trio. Wat een slim ontwerp is dat en (IMHO) nog mooi ook. Deze uitvoering wordt gemaakt met een frame uit stijgerpijp waarbij de pijpen gevuld worden met zand. De laag panelen worden van Berken multiplex wat ik nog heb liggen van de bouw en voor de FR zit ik te denken aan of: Ophangen in elastiek met een korte VILT koker achter de unit. Of ophangen in een gespannen stuk vilt. Als ik ook een multiplex baffle maak dan kan ik meten wat het verschil is.
Het heeft ook nog door mijn hoofd gespeeld om ook de laag baffles van vilt te maken zodat je een beetje "schotten" naar achter kunt creëren door het vilt om de buis naar de achterstaander te trekken, om de signaalweg te verlengen met een niet helemaal dicht materiaal.
Mijn Pluto's spelen met OB subwoofers die werken volgens het SLOB principe (Slot Loaded Open Baffle) en dat wil ik hier ook toepassen. Dus de woofers van achter monteren met een gat van 110 mm doorsnede aan de voorkant (die maat gatenzaag heb ik liggen). De randen van het gat mooi rond afgefreest.
Aansturing:
Actief via miniDSP 4x8 met daarachter 3 kanaal L15D (150 wat aan 8 ohm) versterkers.
Heeft iemand al eens een baffle van vilt gemaakt?