Ik heb nu al een tijdje een Mivoc AWM 124 op de kast liggen (overgenomen van een forum lid) en wil deze toch eens gaan gebruiken.
Hij zal als ondersteuning zijn voor mijn Alpair 7 mk3's ik had een set frugal horns gemaakt maar die zijn voor deze kamer toch iets te groot. En gezien ik de slaapkamer toch ga vernieuwen (verf behang laminaat e.d.) en er een groter bureau komt, ben ik bezig de Alpairs in een kleine (fabrieksopgaaf) BR behuizing te bouwen en die op het bureau te plaatsen.
Maar wat ik ook zoek, iedereen schreeuwt BR met de AWM124 maar ik wil juist een wat kleiner formaat kist hebben en wilde gesloten gaan, dat mag toch niet zo'n groot probleem zijn?
Dus vandaar ook de vraag, ik heb nu nog een oude (vroeger guldens tijd gekochte) JBL surround set met een passieve subwoofer die nu als 2.1 draait op een Primare i21 (ja ja ik weet het maar voor het oude setje klinkt het best aardig) en ik wil dit dus vervangen door de Alpairs en een nieuwe actieve sub.
Maar hoeveel liter zou ik dan nodig hebben voor de Mivoc, als die uberhaupt een beetje speelt in een gesloten kist, ik heb mensen zijn 10" broertje wel gesloten zien spelen dus waarom niet.
Ook de plate amp is nog niet beslist want daar zie ik door de bomen het bos ook niet meer.
Mivoc AWM124 info/parameters: https://www.mivoc.com/gs/media/products ... tt_WEB.pdf
"kleine" Subwoofer Mivoc AWM 124, gesloten?
Moderator: Beheerdersteam
Re: "kleine" Subwoofer Mivoc AWM 124, gesloten?
Niemand? ik zat te kijken naar een monacor sam 300d als plateamp, en misschien ook een andere woofer om het toch wat klein en gesloten te houden, dat zou dan de monacor SPH-250KE zijn.
In een gesloten kast komt deze woofer uit zichzelf niet laag. Het kan wel, maar dan zal je de respons elektronisch moeten corrigeren. Sommige plaatversterkers bieden die mogelijkheid. Het kan zijn dat je een paar weerstanden moet vervangen om de goede correctie te krijgen. Of anders kan je kijken naar Linkwitz transform. Naast basreflex simuleert band pass ook mooi, maar die laatste is niet praktisch omdat je de poort niet kwijt kan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
In WinISD kom je niet zo ver met deze driver, in Ajhorn doet zich al snel een goede optie voor: GHP, gesloten hoch pass zoals de oosterburen het noemen.
Met 10,5 liter netto (mag dus wat kleiner als je demping toepast) in combinatie met een seriecondensator van 1000uF kom je vrij diep zonder dat de impedantie onder de 3,2 Ohm komt. Heel versterker vriendelijk dus, zie rode curve.
Met netto 15 liter en een 1000uF condensator kom je icm met een versterker die een boost heeft rond 35 Hz echt heel fraai diep, de -3dB frequentie komt immers zonder boost al op ca 38Hz (blauwe curve) Als het niet perse een plate amp hoeft te zijn (die driver moet echt veel vermogen hebben om er uit te kunnen halen wat er in zit) heb ik nog wel een Reckhorn A401 voor je, PB maar even bij interesse. Hiermee kun je de boel echt wat beter inregelen en die Reckhorn levert veel 'sap'. En als je hem achterop kwijt kunt (25,5 cm breed) is de Monacor SAM300D de eerste plate amp die wat mij betreft in aanmerking zou komen. Mocht je de sub tot de max willen hebben dan is een SAM500D al 'noodzakelijk'
Met 10,5 liter netto (mag dus wat kleiner als je demping toepast) in combinatie met een seriecondensator van 1000uF kom je vrij diep zonder dat de impedantie onder de 3,2 Ohm komt. Heel versterker vriendelijk dus, zie rode curve.
Met netto 15 liter en een 1000uF condensator kom je icm met een versterker die een boost heeft rond 35 Hz echt heel fraai diep, de -3dB frequentie komt immers zonder boost al op ca 38Hz (blauwe curve) Als het niet perse een plate amp hoeft te zijn (die driver moet echt veel vermogen hebben om er uit te kunnen halen wat er in zit) heb ik nog wel een Reckhorn A401 voor je, PB maar even bij interesse. Hiermee kun je de boel echt wat beter inregelen en die Reckhorn levert veel 'sap'. En als je hem achterop kwijt kunt (25,5 cm breed) is de Monacor SAM300D de eerste plate amp die wat mij betreft in aanmerking zou komen. Mocht je de sub tot de max willen hebben dan is een SAM500D al 'noodzakelijk'
Hmm dat is best nog een ideetje Wouter, bedankt! Ik zat al te kijken naar een andere woofer, maar op deze manier zou ik het ook nog kunnen proberen, mogen dat gewone radiaal elco's zijn? En hoeveel volt want ik heb eigenlijk nog nooit een audio signaal gemeten qua spanning.
Ik had ze mij rumoh besteld. Mundorf ecap 63. Ik had verschillende
waardes genomen, zodat ik wat combinaties kon proberen.
En eeuh, nee ik heb ze nog niet geprobeerd, ik kan je dus nog niet
vertellen wat het doet.
http://www.rumoh.eu/capacitors/mundorf- ... 0uf-ecap63
waardes genomen, zodat ik wat combinaties kon proberen.
En eeuh, nee ik heb ze nog niet geprobeerd, ik kan je dus nog niet
vertellen wat het doet.
http://www.rumoh.eu/capacitors/mundorf- ... 0uf-ecap63