inschakel vertaging
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- sander1238
inschakel vertaging
Voor een preamp heb ik een inschakel vertraging nodig voor het uitgaande signaal, de bedoeling is dat wanneer het apparaat aanschakeld het 2 a 3 sec duurt voordat het relais tussen de uitgang inschakeld om een inschakelplop te voorkomen. nu heb ik een schema gevonden op een ander forum en dat in eagle gelepeld.
Echter werkt het niet en ik heb niet de kennis om het te laten werken. wie wil er even naar kijken?
Echter werkt het niet en ik heb niet de kennis om het te laten werken. wie wil er even naar kijken?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: inschakel vertaging
Is dat wel een 5V relais dat je gebruikt? Zie iets van 2612 staat, wellicht dat de 12 op een 12V spoel slaat...
Relais klopt wel, is een RZ2G12.En de schakelkontakten zitten ook goed (sommige schakelen de middelste pin tussen de andere twee, hier zit die als eerste na de spoelaansluiting)
Beetje rare schakeling maar zou wel moeten werken.Met zo'n foto er schuin tegenaan zie je lang niet alles.Recht vanboven is beter.
Bij nader inzien, er lijkt van een grondvlak te zijn uitgegaan die er niet is
De massaverbindingen kunnen er wel tussendoor met de (overigens nutteloze) diode om te keren.
Anne
Beetje rare schakeling maar zou wel moeten werken.Met zo'n foto er schuin tegenaan zie je lang niet alles.Recht vanboven is beter.
Bij nader inzien, er lijkt van een grondvlak te zijn uitgegaan die er niet is
De massaverbindingen kunnen er wel tussendoor met de (overigens nutteloze) diode om te keren.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 02 apr 2016, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je hebt gelijk, die '6' is een 'G' als je beter kijkt. Evengoed is het een 12V relais, als Sander de schakeling op een lage spanning gebruikt werkt het niet. Trouwens, de voorschakelweerstand van de led's (560 Ohm) doet vermoeden dat de schakeling wel degelijk op 12V wordt gebruikt..
Ik doe zoiets met een 555.
Waarbij R25 en R26 met de bijbehorende schakelaars vervangen kunnen worden voor een enkele instelpot.
Het rechter stukje is voor deze schakeling niet van belang.
Waarbij R25 en R26 met de bijbehorende schakelaars vervangen kunnen worden voor een enkele instelpot.
Het rechter stukje is voor deze schakeling niet van belang.
Denk dat ik wel weet wat er aan de hand is, m'n eerste bericht aangepast.
Anne
Anne
- sander1238
Er is wel een grondvlak Anne. Al staat die niet op de afbeelding
Als 't niet te zien is 'tja dan zie je 't niet
Hier zie ik nog iets niet, waar is 't pinnetje van de relaisspoel ?
Anne
Hier zie ik nog iets niet, waar is 't pinnetje van de relaisspoel ?
Anne
- sander1238
sander1238 schreef:Schaammodus aan: niet gesoldeerd. Zit er wel. Uhhh . Oeps
Zware week gehad, Sander ?
Met dit schema wordt het relais te langzaam ingeschakeld Sander, los van de vertraging. Dat vinden de contacten niet zo leuk, die willen snel schakelen i.v.m. inbranden.
- sander1238
@ ray. 60 uur in 4 dagen. Ja zware week gehad.
@ pjotr. Aj hij doet het net. Hoe kan ik het beter oplossen dan?
@ pjotr. Aj hij doet het net. Hoe kan ik het beter oplossen dan?
Dat ding zou enkel de voeding van de voorversterker schakelen, zal zo'n vaart niet lopen.
Met deze schakeling zie ik ook niet hoe je het schakelen kunt versnellen, zit geen versterking in.
Hoe je trouwens de plop wil voorkomen met de voeding van de voorversterker vertraagd in te schakelen ontgaat me, zal wel aan mij liggen
Anne
Met deze schakeling zie ik ook niet hoe je het schakelen kunt versnellen, zit geen versterking in.
Hoe je trouwens de plop wil voorkomen met de voeding van de voorversterker vertraagd in te schakelen ontgaat me, zal wel aan mij liggen
Anne
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je deze schakeling gebruikt voor een (ik neem aan stereo) signaal als er al één van de twee schakelaars in het relais door de schakeling zelf in beslag genomen word.
Snap ook niet helemaal waarom er twee instelpots gebruikt moeten worden, kan toch wel simpeler gedaan worden ?
Moet te doen zijn met een RC trapje die de tor laat omklappen na een paar seconde.
Snap ook niet helemaal waarom er twee instelpots gebruikt moeten worden, kan toch wel simpeler gedaan worden ?
Moet te doen zijn met een RC trapje die de tor laat omklappen na een paar seconde.
Ja, ik zei al, raar schakelingetje.Maar als we niet precies weten wat Sander van plan is kun je moeilijk iets zinnigs voorstellen.
Die twee instellingen, een regelt vertraagd inschakeltijd en de ander hoever de voeding mag zakken voordat het relais weer loslaat.
Mij lijkt het beste om de uitgang van de voorversterker kortgesloten te houden totdat de voeding gestabiliseerd is en weer te sluiten zodra de voeding zakt.
Anne
Die twee instellingen, een regelt vertraagd inschakeltijd en de ander hoever de voeding mag zakken voordat het relais weer loslaat.
Mij lijkt het beste om de uitgang van de voorversterker kortgesloten te houden totdat de voeding gestabiliseerd is en weer te sluiten zodra de voeding zakt.
Anne
- sander1238
Nee Anne, het is niet voor de voeding. Ik ben bezig met een pass Labs voorversterker ( boz) (hier later meer over) en als ik deze inschakel terwijl de eindversterker al aanstaat klinkt er een luide inschakel plop. Nu kan ik dit voorkomen Door de volumeregelaar dicht te draaien maar dat is te makkelijk. Door een relais tussen de voorversterker en eindversterker in te zetten (tussen de sinaalweg) wat 2 a 3 seconde later inschakelt dan de voorversterker voeding wil ik dit voorkomen. Ik zag het schema op c.o. forum en het werkt nu. Maar als het beter kan hoor ik dat graag.Ah!buis schreef:Dat ding zou enkel de voeding van de voorversterker schakelen, zal zo'n vaart niet lopen.
Hoe je trouwens de plop wil voorkomen met de voeding van de voorversterker vertraagd in te schakelen ontgaat me, zal wel aan mij liggen![]()
Anne
Oh, je wil er de eindversterker mee inschakelen.Toch niet de voeding zelf, want dan gaat 't idd verkeerd met dat relais.Is 't om een standby te bedienen dan gaat 't wel.In de signaalweg, daarvoor is er toch geen kontakt over bij dat relais
Anne
Anne
- sander1238
Het is echt bedoeld voor tussen het audio signaal. Uitgang X2 Stuurt dan ook een extra relais aan ( wat niet op de foto staat)
Dan schaf je deze toch gewoon aan.Hij schakelt eerst de pre amp en daarna de eindtrap in
http://www.audiophonics.fr/en/power-sup ... -6356.html
http://www.audiophonics.fr/en/power-sup ... -6356.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Denk dat je langer bezig geweest bent met de openingspost dan dat je zelf naar het bordje hebt gekeken Sander
Zie je toch direkt op zo'n klein oppervlak 
Da's ook zo'n trage inschakelaarray5150 schreef:Veel simpeler dan dit gaat het niet worden :
Voordat de versterker van Sander er zo gaat uitzien,sander1238 schreef:Het is echt bedoeld voor tussen het audio signaal. Uitgang X2 Stuurt dan ook een extra relais aan ( wat niet op de foto staat)
Vertraging in te stellen tussen ~1 en 5 sec. Slaat weer af als de voeding onder de 10V komt.
Erachter kan iets met een relais of wat jfet-opto's. Voordat iemand moppert, een diode over 't relais hoeft niet bij een emittervolger.
Anne